Gå til innhold

introdusering av kumelk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne å gi minien på 1 kumelk på flasken nå. Han har fått meieriprodukter en god stund nå (ost, yoghurt melk i mat osv).

Lurer dermed på: Kan han få en hel flaske (200 ml) kumelk første gang jeg gir han dette, eller bør det gå gradvis (f.eks introdusere dette i små mengder i kopp til måltider).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da gutten min begynte å drikke kumelk, hadde han spist yoghurt og melk i mat i en måneds tid. Men jeg begynte likevel litt sakte med melk på flaske, for jeg ser for meg at det kan bli litt heftig når det er så "konsentrert", om du skjønner.

Jeg gav litt melk blandet med ca dobbelt så mye vann den første uka (blandingen var maks 50 ml). Etter en ukes tid blandet jeg i mindre vann, og etter den andre uka fikk han ren melk. Han har aldri vært vant til å få melk på flaske, så det holder nå med rundt 50 ml til brødskivene. Men jeg ville økt mengden gradvis også.

Skrevet

Når tarmen ikke får tilført melkesukker (eller melk om du vil) reduserer den produksjonen av det enzymet som bryter ned melkesukkeret i tarmen. Dersom ett barn er på melkefri diett over en periode og man plutselig innfører melka brått vil ungen få diare. Man skal derfor trappe gradvis opp. Jeg skjønte ikke hvorfor sønnen min fikk diare av melk når legene sa han hadde vokst av seg allergiene, men etter å ha fått forklart dette forstår jeg hvorfor innføring av melk skal skje gradvis. Det er bare å gi henne en hel flaske, men får hun diare må du redusere mengden ned til den mengden han tåler.

Skrevet

Hehe! Litt kjønnsforvirring innimellom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...