Gå til innhold

5 år og kan ikke skrive NOE..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun kan ikke skrive navnet sitt eller noen tall, ikke 1 engang...er dette normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok de aller aller fleste 5åringer kan skrive noe, hvertfall om de ser etter noe, men jeg er ikke noen pedagog altså :)

Skrevet

helt normalt, ikke alle har interessen for å skrive. Ikke mas med det, hun lærer det på skolen.

Skrevet

Helt normalt er det vel ikke og de fleste barn på 4/5 år kan skrive noen bokstaver, navnet sitt og kan flere tall.

Men det går seg nok til når hun fatter interesse for bokstaver, og tall, og når hun begynner på skolen:-)

Skrevet

Det spørs jo litt på om hun er interessert eller ikke;) Barn i den aldersgruppen gjør jo stort sett det de har lyst til, og det som ikke fenger dem gjør de bare ikke!

Har en som blir 5 år om et par uker, og han kan skrive noen tall og bokstaver, men er ikke veldig interessert så vi presser ikke veldig på. De har begynt litt i barnehagen på 5-års klubben, så det kommer nok etterhvert.

Det går an å kjøpe bøker hvor hun kan øve på tall og bokstaver ved å skrive over "prikkede" linjer, er å få hos de fleste bokhandlere.

Ikke stress enda i hvertfall, det er en modningsprosess:)

Og ja, jeg er pedagog;)

Skrevet

Det er noen som ikke skriver noe når de er 5 år, slik som en over her skriver...interessen har mye å si.

Men går hun i bhg regner jeg med de begynner å skrive noen bokstaver eller i alle fall har om litt bokstaver, kjenne igjen navn o.l. Jeg ville nok fokusert litt på bokstaver hjemme, ikke for mye. Men gjerne vise hennes bokstav, hvilken er mamma sin, pappa sin o.l. Gjør det til en lek. Plutselig får hun interessen:)

Når de begynner på skolen er det kjekt for de hvis de kan i alle fall skrive navnet sitt:)

Skrevet

Jeg har en som har begynt i første nå, og for et år siden var interessen for tall og bokstaver så og si fraværende, men det siste halve året har det eksplodert. Nå skriver han flere ord og kan til og med lese enkle setninger.

Barn er individuelle, og det behøver ikke være noe galt med datteren din, men det skader jo ikke å sjekke det. Det kan være mange årsaker, og KANSKJE er det noe som kan være greit å få utredet før hun begynner på skolen.

Jeg ville tatt en prat med barnehagen :-)

Skrevet

jo, det er helt normalt at 5-åringer ikke skriver. Det er regnet som helt normalt på det utviklingstrinnet, akkurat som det at noen 5-åringer skriver enkle setninger,

Skrevet

Barn på den alderen skal vise interesse for bokstaver og begynne med lekeskriving.

Så, det er ikke unormalt å ikke skrive noe, men en bør begynne å vise interesse rundt det.

Så derfor bør en prøve å gjøre barna nysgjerrige på det. Var jeg som skrev over at en kan prøve å få barnet til å kjenne igjen bokstaver. Kanskje kan dere dra inn lekeskriving i annen lek hun leker. Eks rollelek, så kan hu leke at hun skriver handlelapp, eller når dere skal i butikken så "skriver" hun sin egen lapp;)

Så kommer plutselig interessen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...