Gå til innhold

Det ser ut som jeg må forberede meg på setefødsel :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, dette er vanskelig kjenner jeg. Var på føden i dag og sjekket baby, vekt, og leie. Gutten er helt gjennomsnittlig stor, trives godt som sittende i mamma mage.

Legen hadde ikke så stor tro på at han ville snu seg, litt trangt for han nå.

Er det noen som har gode opplevelser med setefødsel som kan berolige meg?

På mandag som kommer, er det 5 uker igjen, og i mellomtiden skal jeg røntge bekkenet for å sjekke at det er romslig nok til fødsel...

Blæh.., var ikke sånn jeg ville ha det, men må bare stålsette meg :)

De var heller ikke særlig interessert i å prøve å snu baby..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

You an me both....13 dager til termin og han har sittet der i 4 uker! venetr på svar på røntgen som enda ikke var kommet med tanke på plankagt ks eller det å forberede seg på sete...så nå må jeg liksom bare ta det som det kommer om han skulle komme av seg selv før reslutatet av røntgen...da må de jo b

merker jeg stresser litt med dette ja:( nå er han litt mindre enn gjennomsnittet men alikevel......vi får krysse fingrene for oss begge to...ikke noe annet enn å stålsette seg få det overstått på en måte:S

Skrevet

Min ligger også i sete og jeg har fått innvilget planlagt ks 1 uke för termin. Jeg er i uke 37+ 1 i dag.

Om födselen skulle starte för så blir det akutt ks. Jeg bor i Sverige og her får alle som har barn som ligger i sete tilbud om ks. Eller det vil si at legene foretrekker å utföre ks av medisinske grunner i stedet for vaginal födsel når barnet ligger i sete som de sa.

Her er det altså veldig sjelden at man föder vaginalt med barn i sete. Er ikke det litt rart at det er så stor forskjell mellom to så "näre" land?

Skrevet

Du vet det Tøysekroppen, at vi er jo to IVF`ere begge oss to, har fulgt med deg fra sidelinjen hele tiden, så nå venter jeg bare på nytt fra deg, om du har født :)

Jeg er ikke redd for meg selv, med tanke på smerte og klipping ol, men det er baby jeg er redd for.

LIV-redd for at det skal skje noe heelt på tampen liksom.

Men følte sånn sett at jeg fikk god info av legen, det er myye oppfølging rundt en setefødsel, mye overvåking av baby, og veien er ikke så lang før de evnt utfører et snitt.

Epidural anbefalte hun uansett, da en setefødsel kan ta litt lengre tid enn normal fødsel.

Håper du finner roen, og får svar fort på røntgen, og får tiden til å velge hva du føler deg komfortabel med. :)

Lykke til :)

Skrevet

Vår første satt i uke 37. Jeg hadde time til vendning, men dagen før fikk jeg akupunktur som skulle gjøre at han snudde seg spontant. Innebærer noe ubehagelig stikking i lilletærne, sammen med en type røykelse som de bruker i kombinasjon. På natten våknet jeg av vondt i magen og den stod på alle hold og kanter! Kontrollen den dagen viste at han virkellig hadde snudd seg. Det anbefales å prøve. Jeg har smalt bekken og det ble ikke avklart før etter min andre fødsel, ingen som trodde det når jeg kom inn andre gang (sluttet i ks). Så jeg hadde tenkt meg om mange ganger før jeg gikk i setefødsel, men det er bare meg. Jeg leste mye om komplikasjoner ol ved setefødsel ved første sv skap, og det er ikke ufarlig. Men det er heller ikke ks, så det er ikke en enkel beslutning å ta.

Lykke til.

Skrevet

Norge er et av få (om ikke eneste) vestlige land der man lar folk få prøve å føde vaginalt med baby i seteleie.

Noe slikt som 40% av de fødslene ender i hastesnitt. Det er en veldig høy prosent synes jeg, og skjønner egentlig ikke vitsen...

Et ks er en stor operasjon, men et planlagt ks er langt mer å foretrekke enn et akutt.

Forøvrig har jeg flere venninner som har født setebabyer vaginalt uten problem, men JEG hadde aldri gjort det!

Skrevet

haukeland i bergen er meeget strenge så man får ikke bare velge sånn uten videre...bicon:) følger med deg også!!

Skrevet

Ja, men jeg får inntrykk at de er strenge her og. Bare andre veien. De mener jo her at det er mer medisinsk ansvarlig med et ks enn å føde vaginalt når barnet ligger i sete.

Skrevet

Er bare i uke 36 ennå, barn nr 2 så jente kan jo fortsatt snu seg..

MEN, hvis ikke så er jeg fast bestemt på keisersnitt. Er spes redd for store rifter. Mye støre sjanse for totalruptur (rift helt bak)... I tillegg er det en risiko for barnet.

Jeg tror ikke at man presses til å føde sete noen steder i Norge

Skrevet

Skjønner at dere syntes dette er skummelt, det blir jo en del større det som først skal ut...

Men har ingen av dere fått tilbud om at de forsøker å snu baby??? Har vært med å gjort det, og syntes det er rart hvis dere ikke får tilbudet. Det er ikke behagelig, men det kan jo gjøre fødselen lettere....

Skrevet

Uff.. samme situasjon her. Er 35+1, så jeg skal til legen igjen nå på tirsdag og sjekke om det har skjedd noe, men så langt ligger han fortsatt sånn som han har gjort hele tiden, med hodet under ribbena.. Legen min sa at det evnt kan bli akutelt å prøve å snu han, så det blir vel utredning på Ullevål med mindre det skjer noe i løpet av helgen.

Jeg kjenner at jeg ikke er helt superklar for hverken setefødsel eller ks!

Du får holde oss oppdatert på hvordan det går med deg, er interessert i høre fra andre i samme situasjon.

Skrevet

Hei jeg har ikke født i sete selv men jeg har vært med på sete fødsel to ganger samt har flere bekjente som har født i sete. Det har gått kjempefint både med mor og barn, de overvåker fødselen nøye både lege og jordmor.

Begge jeg var med på var slanke type 60kg damer med smale hofter (normale bekkendmål seff) men begge gikk i løpet av 5-6 timer fra første ri, begge med epidural og begge barna var over 3500g. Babyene var ikke blå eller medtatte på noe vis og mødrene var veldig inntakte kun den ene trengte ett par pyntesting hun var førstegangsfødende. Hun som hadde født før syntes ikke det var noen forskjell på fødsel i hodeleie og seteleie, men var veldig fornøyd med epiduralen.

Håper det kan være litt trøst i disse to eksemplene og ønsker dere masse lykke til;)

Skrevet

Så bra å få noen beroligende eksempler, tusen takk :) For min del får jeg bare se hva legen sier på tirsdag, kanskje finner lille ut at han skal snu seg likvel, da blir mamma glad ;-)

Skrevet

Ja, det er godt å få noen beroligende eksempler på gode setefødsler. det var målet med innlegget, å få så mange slike innlegg som mulig.

Vil helst ikke lese om så mange fæle opplevelser.

Jeg sliter max med dette her, og finner ikke roen, tårene er laaangt fremme hele tiden, og det er pyton!

Den største frykten er at hodet skal sitte bom fast på babyen og den ikke skal få surstoff...., klarer ikke slippe den tanken. :(

Men, nå har jeg i et siste desperat forsøk, bestilt akupunktur, så får vi se om han kan snu seg ved hjelp av det...

Hååååper....

Skrevet

Lykke til med akupunkturen. Fysioterapeuten som satte det på meg hadde gjort det med hell mange ganger, og han er ikke noen slik humbug-fyr (for det kan jo høres litt spesielt ut). Det er uansett verdt et forsøk. Detsamme er selvsagt utvendig snuforsøk på sykehuset. Mange som har effekt av det, men også mange unger som snur seg tilbake igjen. Les så mye du kan om setefødsel og ks, så finner du nok ut hva som er riktig for deg. Jeg skal ha pl lagt ks denne gangen, og har fallt til ro med det, det vil du også gjøre med den beslutningen du skal ta.

Skrevet

ja takk for den silla!!:) har tatt røntgen av bekkenet men ikke fått svar enda...er av de små menneskene i verden så hadde vært fint å vite ståa ang bekkenet FØR han bestemmer seg for å komme av seg selv....trege folk altså!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...