Gå til innhold

Samme etternavn uten å være gift


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om å ta samme etternavn når man venter barn, for å få et felles etternavn i familien, uten at man er gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har snakket om det, men vet ikke om det blir aktuelt. Det kan hende vi bare gifter oss fort og billig. Vurderte navnebytte ved babyens fødsel så vi alle kunne ha samme navn fra dag en, og så vi kunne spare litt mer penger og vente til babyen blir litt større før vi gifter oss. Får se hva det blir til. Har man vært samboere i over to år, eller har felles barn, er det fritt frem å bytte etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...da kan man vel like godt gifte seg kanskje? ellers så tenker jeg ikke så hardt over hvordan andre løser slike ting. min løsning var å gifte meg og det angrer jeg ikke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sparer til drømmebryllupet, og derfor vil vente, kan man jo ta samme navn i mellomtiden. Eller om en av partene er i mot bryllup og giftemål. Verden har vel blitt sånn at alt som kan gjøres blir gjort, og folk flest aksepterer det meste som normalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som la inn innlegget.

Jeg har tenkt på dette uten å nevne det for samboern enda. Usikker på hva han synes om det. Jeg er villig til å ta hans navn når vi gifter oss uansett, hvis vi gifter oss noen gang, men noe giftemål kommer ikke til å skje akkurat nå (ikke før vi må bestemme babyens navn og etternavn iallfall), ikke fordi jeg ikke vil, men fordi han rett og slett ikke har spurt meg om å bli hans kone. Skulle gjerne valgt det istede, men jeg vil ikke presse han inn i ekteskap, han vet allerede at jeg ønsker det, mens han ikke helt ser hva det er å stresse med.

 

Jeg har veldig lyst til å ha samme etternavn som barnet. Men blir veldig tungt med mitt lange etternavn "i midten" som et mellomnavn (man kan jo trossalt bare ha ett navn som kvalifiserer som etternavn med mindre man velger navn med bindestrek som er helt uaktuelt her). Og jeg synes det er ok at babyen får etternavnet til far, både pga tradisjon og forventninger fra familien, og fordi jeg regner med og håper at vi en gang vil gifte oss og få samme etternavn, vi har jo uansett tenkt til å leve sammen resten av livet, selv om vi ikke har giftet oss. Ville være teit av meg om jeg presser igjennom mitt etternavn som mellomnavn til barnet eller som siste etternavn "bare" fordi jeg vil ha samme navn, også frir han om et år eller noe og vi likevel får samme etternavn...

 

Så valget mitt blir enten om barnet skal få fars etternavn, fars etternavn + mors etternavn "i midten" eller om vi alle skal hete samme etternavn som blir etternavnet til far.

 

PS: jeg tror ikke det er krav om 2 års samboerskap når man skifter til etternavn som ikke er vernet på noe vis, man kan vel egentlig velge fritt med mindre det er veldig få som heter det eller det er krav om spesielle slektskap til navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har man vært samboere i over to år, eller har felles barn, er det fritt frem å bytte etternavn." Det der gjelder bare helt spesielle etternavn, såkalt "Avledede etternavn". Ellers kan man ta det navnet man vil når som helst, så fremt det er flere enn 200 i landet som heter det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes at folk skal få gjøre som de vil, og ser ikke problemet med å ta etternavnet til den ene, selv om man ikke er gift.

 

Jeg er gift, men har fortsatt ikke somlet meg til å ta etternavnet til mannen, selv om ungen har hans sitt, men det blir vel en dag.. stresser ikke med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...