Hufsla Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre egentlig, vi har det overhodet ikke koselig når vi spiser middag. Det er kun taco begge barna "liker" Minstejenta "liker" ellers kun pannekake. Begge ungene aksepterer greit å smake. Slik vi gjør det i dag: Jeg serverer barna en bitteliten porsjon, egentlig ikke nok til å bli mett av, men nok til at det fyller litt i magen. Begge barna skal spise opp. Når jeg er ferdig med å spise sitter jeg ved bordet og venter på dem dersom de spiser greit (i teorien, ettersom det ikke skjer), men om de bare tuster går jeg når jeg er ferdig. De trenger heller ikke vente på hverandre om den andre tuster. Grunnen til at jeg vil at de skal spise opp er at dette ofte er dagens siste måltid. Og jeg føler det er helt feil å gi de kveldsmat fem minutt etter middag. Jeg liker ikke at de legger seg på helt tom mage, men det hendte før. Da spyr somregel eldstemann på morgenkvisten. Det hjelper ikke å forandre navn på maten til noe fengende, eller servere den på en kreativ måte. (Dandert som fjes, fisk e.l) Minstejenta har nå snart sittet i en time ved bordet. Hun synger og prater med seg selv, men rører ikke maten annet enn for å leke med den. Jeg har prøvd å belønne dem for å ikke lage tull, men det hjelper heller ikke. Mange mener det er så fælt å forlange at barna spiser opp, og jeg er åpen for forslag til andre måter å gjøre det på. Bare fyr løs!
*smula* Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 Hvor gamle er barna? Vi sliter her med 3 åringen. Veldig opp og ned hva han vil spise, men vi måtte gi opp kampen da det bare skapte dårlig stemning i huset ellers også. Nå får han mat på tallerken og må sitte sammen med oss til vi er ferdig (når han ikke vil ha). Han velger selv hva han vil spise, som regel spiser han noe av det som er på tallerken, f.eks bare potet, bare kjøtt, varierer fra dag til dag hva han vil spise. Men han får kveldsmat, før leggetid. Spiser dere middag kl.16 og ikke noe mat før frokost dagen etter? Synes det høres veldig lenge ut uten mat.
barney Skrevet 21. oktober 2010 #3 Skrevet 21. oktober 2010 Uff - her har vi det helt likt selv. Eldstemann (snart 5), spiser kun pølser og tacos - nekter å smake på noe annet. Vi spiser middag klokken 17.30/18.00 og spiser han ikke det vi serverer, så får han ikke noe annet heller. Så han pleier jo da å ha siste måltidet sitt i barnehagen i 3 tiden, som er brødmat - det spiser han derimot bøtter å spann av!!!
Hufsla Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. oktober 2010 de er fire og 6,5. Når vi spiser middag så tidlig som i dag får de kveldsmat, men vanligvis er den fem halv seks. De legger seg ca 19
3småtroll♥ Skrevet 21. oktober 2010 #5 Skrevet 21. oktober 2010 Vet hvordan det er å slite med å få i barna middag! Her har jeg to av tre barn som ikke spiser ordentlig med middag. Vi gjør samme som deg ang å vente eller ikke på de. Spiser de så venter vi selvfølgelig til alle er ferdige, men sitter de å tuller så går vi fra når vi er ferdige. Ang kveldsmat så får barna det her. Jeg liker ikke å legge barna på tom mage, og barn trenger hyppige og små måltider i løpet av hele dagen. De eneste gangene barna ikke får kveldsmat her er feks fredag og lørdag der vi spiser middag i 6-7 tiden og gjerne har litt snacks etterpå Jo mer du maser på barna, jo mindre villige vil de være til å spise. Vet at det ikke er lett (har en med spisevegring fra hun var 1,5 år...) men det er faktisk sant. Selv om du tror at du ikke maser, så oppleves det ofte slik fra barnets side. De merker jo også på deg at du blir oppgitt og irritert.. Så mitt råd til deg er; server barna som du pleier, hold på de samme "reglene" ang sitte ved bordet, men ikke tving de til å spise opp! Du kan bestemme HVA de skal spise, mens de kan bestemme HVOR MYE de skal spise:) ..... også ville jeg gitt de kveldsmat!
Hufsla Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2010 jeg er forsåvidt enig med deg, men da må jo kveldsmaten serveres umiddelbart etter middag! Gutten er grei med skive, han kan variere litt, men jenta vil kun ha syltetøy på skiva. Kan hun av ulike grunner ikke få det vil hun bare ha smør. I barnehagen spiser hun leverpostei, men det vil hun ikke ha her hjemme...
Gjest Skrevet 21. oktober 2010 #7 Skrevet 21. oktober 2010 Vi spiser også middag "sent" - er som regel ferdig litt over 17 - 17.30, derfor lar vi minien (3 år) ta selv av det han vil ha på bordet. slipper salat etc. Dersom han smaker og spiser litt, så maser vi ikke mer. Da er det takk for mat. Gur han ALLTID kveldsmat vi, uansett hvor sent middagen er ferdig. synes det er lenge fra kl 17 til 19 jeg. Da spiser han som regel godt. gidder ikke mase om mat, sånn er det bare. Men han får heller aldri servert noe annet enn det vi spiser.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. oktober 2010 #8 Skrevet 21. oktober 2010 Synes du har fått noen gode råd:) Ikke krev at de skal spise opp når du har tatt mat til dem. Dersom datteren vår (6,5) tar til seg selv (og vi har advart henne om å ikke ta på for mye), krever jeg at hun spiser opp, men dersom vi tar på til henne får hun velge selv. Minstegutten på 2,5 trenger ikke å spise opp selv om han tar til seg selv, men vi begrenser jo selvfølgelig mengden han får lov til å forsyne seg med Han minste tøyser masse ved middagsbordet, og begynner som regel å spise først når vi andre er ferdige. Datteren vår får gå fra bordet når hun er ferdig, dersom lillebror bare tuller. Tøyser de ikke må de vente på hverandre. Jeg pleier ikke å gå fra bordet hvis noen fremdeles sitter og spiser, men hvis alle er ferdige og barna ikke har begynt å spise, får de én sjans til å begynne før de må rydde opp og gå uten mat (frem til kveldsmat). Vi spiser også "sen" middag (noen ganger seks), men de får kveldsmat likevel. Dersom det ikke er mer enn en times tid siden vi spiste middag, så tar vi hele kveldsstellet før kveldsmat. Da sitter de og spiser i pysjen, og så pusser vi tenner og stuper i seng etterpå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå