Gå til innhold

Bare kjæresten min arbeider,vi har 2 barn. Skal ikke han være i skatteklasse 2 da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da blir det skatteklasse to, ja. Men siden du skriver "kjæreste" og ikke "ektefelle", så har du muligens ikke rett likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dessverre, dere må nok være gift for å få den fordelen. Vi har det samme problemet her bortsett fra at jeg har en liten deltidsstilling. Man må enten være enslig eller gift for å få skattefordelen...Rettferdig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt rart om han ikke får skatteklasse to dersom han faktisk er eneforsørger for barna/familien. Det bør dere kanskje sjekke med skatteetaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å gifte seg? Endelig en ordning hvor ektefeller faktisk favoriseres. Det er nok av samboerpar som får for mye utbetalt i diverse stønader fordi de ikke opplyser at de faktisk lever i samboerskap med felles økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Registrert samboer... Det snakket min eks-samboer om også, den tid vi bodde sammen.. Nå er vi registrert samboere, sa han.

 

Ikke skjønner jeg hva det var godt for.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det var når vi fikk det første barnet at vi fikk et papir der vi skulle svare om vi var registrert samboere eller noe sånt..

Er ihvertfall dårlig hvis han ikke skal være i skatteklasse 2. Har hatt noen tøffe år med lite penger. Er enda en stund til jeg kan begynne å jobbe,må få bhg plass til den minste først.

Er bare min far som mener at samboern min skal være i skatteklasse 2,men er så vanskelig å skjønne seg på disse skattepapirene.

Finner ikke ut noen ting..

Det er elendig at vi som klarer å holde sammen ikke har rett på noe,når man har barn og den ene ikke har jobb. Har jeg gått ifra han,har jeg hatt nesten like stor lønn som sambo har.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som samboere har en ikke forsørgelsesplikt overfor den andre voksne. Det har en som ektepar, så der får den ene skatteklasse 2, dersom den andre ikke har inntekt.

 

Registrerte samboere er bare at en er offisielt flyttet sammen i folkeregisteret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ikke klasse 2 så lenge dere ikke er gift nei. Er jo "bare" til å gifte seg det. Vi gikk til byfogden og giftet oss en helt vanlig dag for å få skatteklasse 2, trengte virkelig de 2000 kr ekstra i mnd, og det var jo ett fett om vi var gift eller i sånn sett nr vi likevel ville dele livet og hadde barn sammen :-) Må jo ikke feire bryllup bare fordi man signerer noen papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna bor sammen med to foreldre som begge har forsørgerplikt over for barna.

 

De voksne har ikke forsørgerplikt overfor hverandre.

 

Så, nei. Ingen av dere er eneforsørger for barn og ingen av dere har forsørgerplikt overfor en partner uten inntekt. Derfor skal dere begge være i skatteklasse 1.

 

Finnes ikke urettferdig, all den tid dere ikke ønsker et forpliktende forhold (altså ekteskap). Ingen forpliktelser, ingen fordeler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han er ikke det. Du også har plikt å forsørge dem. Dere er to voksne i samme huset, men mulighet til inntekt. Det er ikke enslige forsørgere, og dere har ikke forsørgelsesplikt over for hverandre som bare samboende voksne.

 

Du kan gå på sosialkontoret, så kan du sikkert få litt hjelp der til deg, for du har ingen penger inn.....

 

Eller dere gifter dere før nyttår nå, og han vil ha skatteklasse 2, også for hele 2010 som en bonus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med foreldreansvar for den nyfødte å gjøre(registrerte samboere som får barn). Er dere samboere eller gift, så blir foreldreansvaret delt for den nyfødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...