Gå til innhold

baby som ikke tåler melk?


Cumulus har jente og gutt

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 4 mnd har hatt veldig grønnaktig slimete avføring de siste ukene. Han fullammes. Lurer på om han ikke tåler kumelk, jeg er veldig glad i melk og kan drikke mange glass om dagen.

Tenkte å forsøke et par uker uten dette for å se om det blir forbedring.

 

Så da har jeg et litt dumt spørsmål: må jeg kutte all mat som inneholder melk, både bearbeidet og ikke, eller er det nok å kutte melk og osteprodukter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok kutte all melk, også matvarer som inneholder melk. Bearbeidet eller ei. Prøv et par uker så får du se om det hjelper, her er litt mattips, det er ikke så vanskelig som du tror:

 

 

 

De fleste brød er uten melk

Smør: til brød: soft soya, blå pakke. Steking: melange uten melk.

 

Middager:

 

kjøddeigretter, fisk, go´og magerprodukter ( kjøttkaker, pølser, falunkorv, kjøttboller).

 

Pålegg: Go´og mager-pålegget fra Gilde er uten melk. (Leverpostei, servelat etc)

Makrell i tomat

syltetøy

 

 

Godteri: After Eight, Nonstop, en del kokesjokolader, sørlandschips med salt :)

 

Babygrøt når den tid kommer: Bjørns Havregrøt kokt på vann eller havremelk/rismelk. Det har de på de fleste dagligvarebutikker. Der har de også melkefri rømme også, veldig god:)

 

 

Dette ble bare en kjapp oppramsing, men se inne på eksem og allergiforumet her. der er det mange tips. Våre barn ble helt kvitt eksemet sitt når jeg la om kostholdet mens jeg ammet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok kutte all melk, også matvarer som inneholder melk. Bearbeidet eller ei. Prøv et par uker så får du se om det hjelper, her er litt mattips, det er ikke så vanskelig som du tror:

 

 

 

De fleste brød er uten melk

Smør: til brød: soft soya, blå pakke. Steking: melange uten melk.

 

Middager:

 

kjøddeigretter, fisk, go´og magerprodukter ( kjøttkaker, pølser, falunkorv, kjøttboller).

 

Pålegg: Go´og mager-pålegget fra Gilde er uten melk. (Leverpostei, servelat etc)

Makrell i tomat

syltetøy

 

 

Godteri: After Eight, Nonstop, en del kokesjokolader, sørlandschips med salt :)

 

Babygrøt når den tid kommer: Bjørns Havregrøt kokt på vann eller havremelk/rismelk. Det har de på de fleste dagligvarebutikker. Der har de også melkefri rømme også, veldig god:)

 

 

Dette ble bare en kjapp oppramsing, men se inne på eksem og allergiforumet her. der er det mange tips. Våre barn ble helt kvitt eksemet sitt når jeg la om kostholdet mens jeg ammet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme med min mellomste gutt, og han fikk diagnosen "midlertidig laktoseintoleranse" av en barnelege, som også presiserte at dette egentlig ikke er en skikkelig diagnose. Måtte kutte ut absolutt alt med melk i selv (fullammet), og da ble han helt bra etter 1-2 uker. Kunne gradvis begynne med melkeprodukter igjen (ikke ren melk), og han holdt seg bra. Noen mnd etterpå var han helt fin. Så fikk han tilbakefall i 1 års alderen og måtte holdes unna melk til han ble ca 2 år, da hadde han vokst det av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

 

Her var det mange gode tips og masse jeg ikke hadde tenkt på :) Da får vi prøve og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...