Gå til innhold

Søsken med svært ulikg økonomi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og da også søskenbarn med svært ulik velstand.

Om deres husstand har over en mill i inntekt, mer eller mindre gjledsfrie, og sitter veldig gromt i det. Ville det da vært naturlig for dere å sponse deres bror eller søster som sliter økonomisk med å gjerne ta barna deres med på ferie, kjøpe litt leker, litt klær, ta dem med i svømmehallen eller på lekeland, sånn en gang i blandt?

 

Jeg vet om en dame som sitter godt i det selv, hun har en mann som tjener bedre enn bra, og de har kun et barn. hun tar nå med søsteren sin og hennes tre barn til syden i en uke, slik at hennes tantebarn også skal få oppleve å ha en ferie. Hun tar seg også av søsterens barn av og til, avalster søsteren som er alene, og gir barna litt opplevelser som de ellers aldri hadde fått, kjøper gjerne litt klær og plukk til dem når hun har dem.

 

Jeg vet også om et annet søskenpar i tilsvarende situasjon, der den "rike" søsteren teller på hver krone, om det så gjelder å ha lagt ut for en is til barna, eller brukte barneklær som arves. Det tar hun betalt for.

 

Synest vel den første dama er vel generøs, og den andre dama er vel gnien. Lurer på hva som er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro det vanlige er å ikke la intektsforskjellen telle.

 

Søsken med lav inntekt tar seg ikke betalt for arveklær til sine rike søsken, og legger ut for en is eller brus til tantebarn, og det samme gjør de med mye penger for de som har lite.

 

Ferier o.l. betaler man hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer veldig ann på forholdet mellom søsnene og hvorfor forskjellen er så stor. Nå stiller jeg og søsteren min ganske likt i forhold til inntekt, selv om jeg har omtrent tre millioner mer i formue enn henne. Hun prioriterer annerledes enn meg og har bestandig gjort det. Da blir det unaturlig for meg å sponse hennes fammilie. Hun ville heller aldri forventet noe slikt.

 

På den andre siden har jeg en veninne som har sittet veldig dårlig i det til tider, helt uforskylt, da har det vært helt greit for meg noen ganger å betale barnehageregningene, invitere dem på hyttetur, kjøpe dyrere ting som skiutstyr ol til ungene til jul ol. Jeg vet også at hun stiller opp for meg med det hun kan om jeg trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min bror hadde hatt masse penger, ville jeg syntes det var teit om han skulle kjøpe leker til unga mine, betale for ferier ol. Men det er vel naturlig å være mer økonomisk raus om man sitter "godt i det". Selv om jeg ikke tjener allverdens så betaler jeg gledelig is ol til tantungene mine, teller man penger slik er man bare gnien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var student og alene da jeg var mindre og hennes søster godt gift og litt mer penger. Jeg har vært med de til overalt i hele Europa, USA, Spania osv. Men mamma betalte alltid for billetten og hadde med lommepenger. Men tror min tante betalte for mye av maten og slikt. Det var de som ville ha meg med, mamma maste aldri. Men jeg syns det var stor stas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 3 søsken med svært ulik økonomi .

Eneste vi har til felles er at vi har menn som tjener bra .

 

Eldste søsteren min er den som har best råd og hun har ingen barn .

 

Mellomste søsteren min har fire barn 2 voksene barn og 2 små barn.

.

Hun hadde veldig dårlig råd når de to eldste barna var små og da var det helt naturlig for eldste søsteren min og hjelpe den mellomste med utgifter .

Var med på og sponse både ferie og klær/leker til barna . Jeg er den yngste søsteren og var tenåring ,så jeg hjalp til med å være barnevakt .

 

Nå er den mellomste søsteren min gift og bor i Usa og har en mann som tjener godt og de har det bra økonomisk .

 

Jeg er den yngste og har en mann som tjener bra ,men vi har en del gjeld og jeg går på aap ,så jeg har ikke så mye penger ,

 

Søstrene mine hjelper meg med ting jeg trenger til barnet mitt om jeg trenger hjelp til det .

Mens jeg da i gjengjeld passer barn og tar meg av eldste søsteren min når hun er syk .

 

Mellomste søsteren min har flere ganger betalt flybillett og opphold for meg i usa ,mot at jeg passer barna hennes .

 

Jeg tok også med meg en av de to eldste barna hennes med på ferie i sommer ,mot at søsteren min betalte reise og opphold for oss begge .Dette var min søsters forslag .(de 2 eldste har bodd hos oss i 2 år og er mer som små søsken for meg ).

 

Vi bryr oss ikke om hva ting koster og hvem som betaler hva .

Jeg er så takknemelig for at jeg har to så flotte storesøstere :)

 

Som ene søsteren min sa til meg i går : rekkefølgen i vår famillie er :Barn, søsken ,ektefeller .hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utgangspunktet er vel at voksne folk forsørger seg selv og familien sin.

 

Broren til mannen og familien hans har mye dårligere økonomi enn oss. Men de greier seg fint, begge har ok betalt jobb. Det har aldri vært naturlig for oss å sponse de med større ting som reiser etc. Svigermor forskjellsbehandler en del pga dette og gir mye mer til broren. Mannen min blir litt såret pga det fordi han føler at mora setter mer pris på broren. Det kan jeg forstå, jeg mener søsken ikke bør forskjellsbehandles av foreldrene.

 

Når vi er sammen med broren til mannen pleier vi alltid å betale mer enn det som er vår "andel". Dvs vi betaler alltid all mat som handles, for å gå ut og spise etc, uavhengig av om de er på besøk hos oss eller motsatt. Men jeg føler grensen går der, det er ikke naturlig å sponse feks ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...