Gå til innhold

noen som eier hus her med festet tomt? lurer på om noen kan fortelle meg litt om dette.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har festet tomt av opplysningsvesnets fond, og det er noe dritt.

Vi betaler 1500 i året i festeavgift, men det er regulering fra nyttår. Og da stiger det til 10000 i året.

Så vi skal kjøpe tomta nå, det går ikke an å betale så mye i året.

 

"billigsalget" er ikke lov lenger, så vi må betale nesten 180.000.

 

Men tomtefeste er innfløkte greier, og jeg har ikke peiling på hvordan det er med privat feste, der er det kanskje andre regler.

 

Nabohuset er til salgs nå, og hadde jeg vært intressert i det, hadde jeg bydd 200000 under prisforlangende. Kan ikke gi samme pris for et hus med festetomt som med selveiertomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøyser du? Øke i fra 1500 kr i året til 10 000 kr? Da tror jeg du blir grundig lurt, hvis ikke du har flere dekar tomt da?

 

 

Festeavgiftens størrelse

Tradisjonelt har festeavgiftene vært lave. Utviklingen de siste årene går i retning av en økning av festeavgiften. Dette parallelt med utviklingen i eiendomsmarkedet for øvrig.

 

Tomtefesteloven gir hver av partene anledning til å regulere gjeldende festeavgift i samsvar med pengeverdien. Slik regulering kan kreves hvert 10. år.

 

Det foreligger imidlertid en særregel for avtaler inngått før 1. januar 2002. Her kan bortfester ved første gangs regulering etter lovendringen kreve en regulering i samsvar med pengeverdien siden festeavtalen ble inngått, selv om det har skjedd mellomliggende reguleringer av festeavgiften i perioden frem til 2002. En regulering i henhold til denne særregelen kan ikke gi en høyere festeavgift enn kr. 9.000,- pr. dekar.

 

Innløsingssum

Det følger av tomtefesteloven § 37 at innløsningssummen skal settes til enten 30 ganger gjeldende festeavgift eller 40 % av tomtens markedsverdi. Her er det verdt å merke seg at regelen om 40 % av tomtens markedsverdi ikke gjelder for tomter som er festet bort på ubegrenset tid.

 

Videre er det viktig å være klar over at det er tomtens verdi som skal innløses. Det er ikke verdien av de bygninger som er satt opp på eiendommen som skal innløses. Disse har gjerne nåværende eller tidligere festere oppført. Dessuten skal det gjøres fradrag for verdiøkning på tomten som skyldes festers innsats

 

 

Sjekk link for mer info: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/bobyggogbolig/article224231.ece

 

 

Selv har vi tomtefeste og betaler kun 1000 kr i året. Har bodd der i 7 år, og leien har steget i fra 940 kr til 1000 kr på disse årene. Vi kommer nok til å løse ut tomten en dag, men det er ikke første prioritet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer eldig ann på, og kan ikke gis et godt svar på uten mer informasjon.

 

Som eksempel: svigerbroren min eier ett hus på festet tomt. Han betaler "den svimlende sum" av 15 kr året til tomteeieren. Fullstendig uaktuellt for ham å kjøpe tomten da. Og han har kontraktsfestet leierett i enda nesten 80 år.

 

En venninne av meg har feriehus på festet tomt. Det er årsprisen omlag 12.000, og tomteprisen i området omlag 150.000. Så der har de kjøpt ut tomta, og betalte da ca 50.000 om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 1,5 mål tomt, så det stemmer nok det.

Alle tomtene rundt her er på den størrelsen, det var "normalen" på 50 og 60-tallet da disse husene ble bygd.

 

Vi må bare kjøpe nå, for det er ikke aktuellt å bruke så mange penger hvert år på festeavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at man kan øke ganske mye.

Vi har festetomt der avgiften økte fra kr 1200 i året til 5600 i året.

Sjekket med advokat, og det var fullt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...