Gå til innhold

Sikkert spurt om maaange ganger før men: billige og sunne middagstips?


jordbærsjokolade

Anbefalte innlegg

Vi må spare spare spare til nytt tak og må stramme inn matbudsjettet vårt litt. Bruker alt for mye penger på mat.

 

Har du et bra middagstip eller to som er både sundt og godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe konkret tips til rett, men hvis du kjøper de posene med frosne kyllingfilet fra frist price, så har du jo et godt utgangspunkt til mange gode sunne retter;)

 

Det jeg passer på å ha i hus er kyllingfilet, div frosne grønnsaksblandinger, ris, potetstappe (eller poteter sp kan du lage hjemmelaget), kyllingkjøttdeig (first price er bra og billig), vanlig kjøttdeig

 

Andre ting som er billig er fiskekaker og fiskepudding:) Grøt er jo også billig:)

 

Jeg pleier å slenge sammen en gryterett av og til der jeg bruner kjøttdeig, (krydrer med salt,pepper,paprika,litt chilli), har i en boks hermetiserte tomater, en boks bønner, en eske kikerter (sunt og barna spiser det),løk, parika eller annet som familien liker, heller litt vann over og lar det varmes ordentlig. Godt med grøvt brød til!

 

Med kyllingkjøttdeig kan du lage kjøttboller og ha en salat til eller potetstappe;)

 

Noe som også er veldig godt er hvis du steker kyllingkjøttdeigen, har i litt kuttet løk, en god del gulrot (pleier å skjære av tynne strimler med potetskrelleren), kinakål (ha i på slutten så det ikke blir seigt), litt nudler og rør sammen. Serveres med ris og har sursøt saus til. Kjempegodt! Bare husk å krydre kyllingkjøttdeigen godt, for blir litt tam i smak. Når jeg har dette så bruker jeg også litt chilli;)

 

Ellers er det jo (som kjent) lurt å handle inn for mange dager av gangen også pleier jeg å få med meg når det er tilbud på ting vi bruker mye og slenge i fryseren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Lag ukeplan over middager.

Handle inn stort en gang i uka og suplementer med melk og brød en gang eller to.

Lag ukeplan fra tirsdag til tirsdag. for søndag/mandag kommer alle tilbudsavisene fra OBS osv... Les de og planlegg innkjøp ut fra tilbud.

 

Pasta og kjøttsaus et glass pastasaus (kjøp et billig et) stek kjøttdeig og ha det i en kjele. så har jeg i 2 finrevede gulrøtter, 1 liten boks maiskorn, skivet champignoner (fersk eller hermetisk) og smaker til med litt krydder. La det blandes godt og bland inn pastaen når den er ferdig (skruer, makaroni, farfalleosv..) Du drøyer kjøttdeigen og får med litt grønnsaker også.

 

Fiskegrateng

 

Kjøttboller/kaker brunsaus, grønnsaker, poteter

 

Wok

 

Fiskekaker, poteter, stuede grønnsaker.

 

Lasagne og salat

 

Fersk fisk og tilbehør f.eks grønnsakswok (kjøp fersk fisk på tilbud)

 

Omelett av potet og pølserester

 

Kylling og ris med bretagnesaus fra toro

 

Grønnsakssuppe (eller annen suppe) med godt grovt brød til

 

Som sagt les tilbudsaviser og tilpass menyen etter hva som er på tilbud. Skriv handleliste og vik ikke fra den under handling.

Handle inn stort en gang i uken. Mange småhandlinger blir dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi skal spare skikkelig og spise billigmiddag har vi:

 

omelett m løk (first price), hvitløksbaguett (fp), salat av reven gulrot og en dressing av et slag

 

tomat og linsesuppe med diverse grønnsaker + hvitløksbaguette (fp)

 

lapskausblanding med ekstra gulrot og løk og evt kjøtt eller pølser vi har liggende.

 

hjemmelaget pizza er ikke så dyrt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...