Gå til innhold

Noen som har vært gjennom 24 timers blodtrykksmåling?


MissAntrop

Anbefalte innlegg

Skal straks få satt på en måler og gruer meg veldig... Kjenner at det stresser meg. Også lurer jeg på hvor høyt blodtrykket kan være før man begynner å få symptomer på det, som svimmelhet og synsforstyrrelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk med en slik måler forrige svangerskap. Målingene hos legen lå vell på ca 140/90 og en hvilepuls på ca 120, så jeg ble sendt til sjukehuset for å bli "koblet" til en slik måler da jeg også fikk hodeverk og utslag på eggehvite i urinen.

 

Du får et bånd rundt armen og en "boks" som viser hva målingene er (målingene lagres så du slipper å følge med selv). Hvert 15 min. (hver 30 min om natten).

 

Aner ikke hvor høge verdiene må være for slike symptomer, men husk at stress er en av de vanligste grunnene til både svimmelhet og synsforstyrrelser:)

 

Selve målingen er ikke noe å grue seg for:)

Du får reise hjem etter at apparatet er på plass:) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Var det stor forskjell i blodtrykket ditt målt på 24 timers måling og det du målte hos lege? Er det ubehagelig og lager mye støy når det måler blodtrykket? Gruer meg vel mest for om jeg har høyt blodtrykk, kjenner jeg er engstelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vell regnet ut et gjennomsnitt av alle målingene iløpet av de 24 timene. Jeg husker ikke at jeg fikk noe svar, annet enn at det lå noe høyt, men innenfor grensa (aner ikke hva denne grensa er). Hos meg ble disse svarene regnet ut på sjukehuset og sendt fastlegen,,, så jeg fikk ingen svar dagen etter da jeg tok av apparatet.

 

Selve målingen er lik den som tas hos lege/jormor (hvis han/hun har et sånn apparat). Strammer jo litt rundt armen, men ikke vondt:)

Det som kan være irriterende er natta. Jeg våknet jo hver gang det var måling så var ganske trøtt dagen etter:).

En svak durelyd når denne her greia på armen blåses opp.

 

Kan være greit å ikke ha for mangen planer disse 24 timene. Jeg prøvde meg på et personalmøte husker jeg, men gikk da jeg følte at denne duringen i apparatet forstyrret i sjefens preken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette og kan skrive under på at det er greit å ikke ha for mange planer den dagen. Synes ikke det var noe særlig å gå rundt med det apparatet. For min del skvatt jeg jo våken hver gang den skulle måle om natten, det var ikke noe gøy.

De sjekker gjennomsnittsblodtrykket og de ser også spesielt på hvordan det er om natten (da skal du jo hvile) og hva som er makstrykket ditt osv. Så det er flere ting de ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...