Gå til innhold

Dere som baker brød. Skorpen på brødene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg baker brød, så klarer jeg fint å heve dem og alt det der, men skorpen på brødet (den delen som er nede i formen) blir ikke sprø. Hva gjør jeg galt? I tillegg henger brødet seg så mye fast at det gjerne løsner litt av det når jeg forsøker å hvelve det ut av formen.

Før jeg tar i deigen, så smører jeg formen med smør og dunker mel utover oppå smøret. Det er sånn jeg gjør når jeg baker kaker, men det er kanskje feil for brøddeig? Så steker jeg etter anvisninger i stekeovnen (nederste rille, s og så lenge på 180 grader). Men delen av brødet som er nede i formen blir altså nesten litt bløt og helt myk. Lar jeg brødet stå en stund og kjøle seg ned før jeg hvelver det ut av formen blir det jo fuktig også.

Hva er deres tips her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brødene må hvelves med en gang de kommer ut av ovnen. Og jeg bruker bare smør til å smøre formene med. Godt med smør :)

Da blir det nok bra, skal du se :)

Skrevet

Ta brødet ut av formen de siste 10 min av steketiden.

I brødformene synes jeg formfett fungerer bedre enn smør/mel, evt kan du investere i brødformer med non-stick belegg.

Skrevet

Takker for tips! Ta den ut av formen før var lurt. Og non-stick :-)

Skrevet

Jeg smører bare med smør, og tar brødene ut av formene (over på rist), så fort de er ferdigstekte...og skorpene blir srø!

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Stek brødene litt høyere i oven og øk temperaturen til rundt 200 grader. Da blir skorpene nydelige uten at brødet blir tørt.

Forvarm ovnen til 225 grader, senk til 200 g når brødene er satt inn.

Skrevet

Jeg smører ikke formene. Baker brødene på 225 grader på nest nederste rille i 1 time, skorpene blir sprøe og brødene gjennomstekte. Hvelver de straks de er ute av ovnen. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...