Gå til innhold

Sliten av ammingen som aldri tar slutt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fantastisk liten jente, som våkner en gang i løpet av natta og spiser seg raskt mett, og sovner igjen, til morgenen.

Men ofte tar det heele kvelden å få lagt henne. Hun blir liksom aldri fornøyd, og sovner på puppen hele tiden. Jeg har henne opp til raping og skifter bleie i mellom spisingen, men det er ofte ikke nok. Jeg må veldig ofte plage henne med å røre på henne, slik at hun våkner til, og spiser. Men like fort sovner hun igjen.

Noen ganger tar det en evighet før hun er god og mett, og da særlig på kvelden, aldri på natta. Det er da jeg har mest melk, men har ikke lite ellers, så jeg forstår ikke hvorfor det er sånn.

Jeg kjenner jeg blir veldig frustrert, det er så innmari slitsomt, og når hele kvelden går med på å få lagt henne, blir det jo ikke noe alenetid før jeg må legge meg selv=/

Er det noen som har gode råd? Jeg vurderer å gi henne melka på flaske på kvelden, for da tar det ikke så lang tid. Men der igjen, må jeg styre med å pumpe melk på forhånd, og det er litt vanskelig å vite når jeg skal gjøre det. For tidlig: ikke nok melk, for sent= sur unge..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan du ikke gi en flaske med MME på kvelden? I tillegg til ammingen. Det ville jeg gjort.

Skrevet

OI!! Beklager spammingen :o Siden var helt klikk, trodde ikke det gikk, for det skjedde alsri noe.

Jeg vil ikke gi henne mme når jeg har melk selv. Men vurderer å pumpe og gi henne en flaske på kveldstid.. bare jeg klarer å finne et passende tidspunkt. Hun har lenge hatt faste tider, men de endres stadig ettersom hun vokser.

Skrevet

Hvorfor vil du ikke gi en flaske med MME i tillegg til MM? Ingen kritikk altså, jeg bare lurer:-) Barnet vil jo uansett få mest av MM, så skader vel ikke med en flaske med MME i tillegg??

Men enig i at hvis du finner tid til å pumpe i tillegg og har ekstra melk, er det jo fint å gi MM på flaske.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har noen gode råd til deg, men jeg kjenner meg i alle fall godt igjen:) Hvor gammel er jenta di?

Man har jo mindre melk, men mer fettrik melk på kvelden og barnet skal spise ofte da for å få en god reserve til en lengre økt søvn på natten. Mange gir mme fordi de kanskje ikke vet at det er slik naturlig og jeg synes det er fint at du prioriterer mm isteden.

Jeg forstod egentlig ikke hva det var som var vanskelig, er det å finne ut om hun er sulten eller trett eller sovner hun ikke selv? Beklager at jeg ikke helt forstod spørsmålet ditt:)

Skrevet

Du skriver ikke hvor gammel jenta di er, så litt vanskelig å gi gode råd.. Men om hun er under 6 mnd; har hun kanskje ikke begynt med fast føde enda? Da ville jeg i såfall begynt med litt grøt, hvis hun er over 4 mnd, dette vil muligens hjelpe til at jenta di blir god og mett og vil legge seg til å sove tidligere. Virker jo som hun blir mett til slutt da, siden hun sover hele natta.

Er babyen under 4 mnd, høres det ganske normalt ut at hun krever mye amming på kveldstid. Hvis det er slik at hun sovner ved brystet, kan du etter å ha vekt henne med bleieskift og diverse, gi henne melk fra samme brystet som ved siste amming, hvis det er bare en kort stund siden forrige amming. Da vil babyen få tømt brystet og får dermed i seg mer av den feite melka som finnes om kvelden, og vil forhåpentligvis bli raskere mett og sovne tidligere.

Skrevet

Hun er snart 3 måneder, så nei, hun får bare melk.

Jeg gir henne alltod fra det samme, slik at hun skal få tømt det. Men hun må alltid ha begge.

Jeg prøvde med en flaske mme i kveld, og hun slokna som et lite lam. Men våkna etter et kvarter, og ville ha mer mat. Da nekta hun flasken, og ville kun ha puppen. av og på, holdt på i flere timer i kveld også. Når har hun endelig sovna. Tok like lang tid, men slapp iallefall unna skrikingen, selve leggingen var ikke noe problem.

Så i morgen prøver jeg å få henne til å spise mer fra flasken, kanskje blir hun mett av det, hvis ikke, må hun vel bare få puppen i tillegg.

Men det tar jo så lang tid å få lagt henne, når hun hele tiden sovner ved puppen, og ikke orker og spise. Hun kan virke mett og sovne, men våkner igjen og igjen. Sukk..

Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke vil gi mme når du har nok melk selv.

Virker som om jenta di er selskapssyk og syns det er helt fantastisk å sovne ved puppen. Deilig og varmt, også er jo maten rett i nærheten hvis hun skulle våkne. Hun våkner nok ikke fordi hun er sulten.

Nå som hun har blitt 3 mnd kan du fint begynne å lage litt rutiner. Hva med å amme henne som vanlig for kvelden, og når hun sovner ved puppen, så legger du henne i senga. Våkner hun med en gang igjen, kan pappaen komme inn og gi henne flaske med melk som du har pumpa. Etter dette legger han henne i senga.

Kanskje greit å ikke ta henne opp med det første igjen når dere har lagt henne den siste gangen, sånn at hun venner seg til å sovne fortere. Du og pappen kan bytte på å være inne hos henne til hun sovner, så hun ikke blir redd.

Du kan jo prøve å legge en t-skjorte som det lukter mamma av i senga sammen med henne.

Skrevet

Helt normalt, hadde det slik med alle mine tre, det er en periode og unntakstilstand som går over. Jeg valgte å ha et avslappet forhold til alenetid og leggetid, de sov i baggen denne tiden eller vedsiden av meg i sengen, ofte hang de på puppen store deler av kveldene og første delen på natta. På morgenen fløyt det nesten over med melk, mens kveldene følte jeg meg nesten tom. Jeg løste dette ved å pumpe litt av overskuddet om morran ungen ikke klarte å ta unna og ga det om kvelden etter amming. Verdt å prøve :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...