Gå til innhold

Hvordan få råd til å begynne på skole?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er arbeidsledig, tiden renner fra meg, får ingen jobb og ønsker å begynne på skole å få en utdannelse da jeg ikke har noe fullført. Har fra ungdommen av jobbet i butikk, men det er ikke noe jeg ser noe fremtid i, og orker rett og slett ikke mer av det.

 

For snart 4 år siden begynte jeg på skole (voksenopplæring), men droppet ut midt i semesteret av personlige grunner. Livskrise osv.

Situasjonen dengang var tilnærmet lik situasjonen idag. Jeg bodde alene, med husleie og regninger å betale, og fikk det til å gå rundt. Utenom skolen hadde jeg en helgejobb annenhver helg.

Eneste forskjellen fra den gang er at jeg nå ikke leier, men eier, og har dermed lån som må betales istedet for husleie.

Uansett hvordan jeg vrir og vender på det ser jeg ikke hvordan jeg kan få til å begynne på skole igjen, selv om jeg fikk det til for noen år siden.

Tok opp studielån der mesteparten av dette gikk til å betale skolen, men jeg hadde jo aldri problemer med økonomien alikevel...

 

Jeg skjønner det bare ikke... Hvis jeg fikk det til den gang, hvorfor ikke nå? Hva er det jeg ikke husker, eller overser?

 

Lurer egentlig på om dere med et klokt hode på skuldrene kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre? Hvordan kan jeg klare å få begynt på skole igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du virkelig motivert for å starte på skole?

 

Du må vel omstrukturere livet ditt.

Hjelp fra foreldrene dine..

 

Du skriver ingenting om økonomien din her, så det er vanskelig å hjelpe deg.

 

Må få vite størrelse på lånet, hvor mye du betaler i renter og i avdrag.

Hvor stor er viljen til å flytte på seg?

Hvor mange barn har du?

Er faren til barna i bildet?

 

Finnes mange løsninger.

Sett deg ned og skriv opp løsninger.

Du kan ta nettstudier! Eller klasseromsundervisning..

Mangler du studiekompetanse?

www.sonans.no

Det finnes forskjellige instanser som hjelper til med å sponse utdanning.

 

Har du mulighet til å refinansiere lånet ditt og få ut litt ekstra som du kan betale skolen med?

 

 

Jeg skal selv starte med studier. Skal gå 4 år på skole til sammen. Et på videregående for å få studiekompetanse, så videre på høyskole.

 

Men jeg er så heldig å ha en mann som skal jobbe mens jeg studerer. Nå jobber jeg og betaler alt hjemme og han studerer. Han er ferdig med studiene sine (og har garantert jobb i 4 år etter studiene) når jeg skal starte med mine. Da bytter vi på rollene.

 

Vi har lagt ned et budsjett og spart i 3 år før han startet på skole. Så vi har en bufferkonto på 260 000 som vi har spart til sammen. Der har vi putta alle feriepenger, gaver, alt som var til overs hver mnd og vi har knapt kjøpt noe nytt på de årene. Vært mest og funnet ting andre ikke ville ha lenger. Brukt fantasien og holdt oss unna dyre ting...

 

Om du vil, så får du det til! Gjelder å være streng med seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...