Gå til innhold

Lekser på 1 trinn - hvor strenge er dere?

Anbefalte innlegg

Gjest splætt
Skrevet

Tenker på det med å holde seg til oppgaven.

Her har de fått i lekse (velger mellom flere) å tegne en høstdag og skrive/lekeskrive. 6-åringen her tegner en tegning av en mamma og ei jente, med litt høstfarger på klærne, og skriver en tekst (staver ordene rett fram og har ingen mellomrom) om hva mammaen sier til jenta. Teksten har ingen ting med høst å gjøre.

Bør jeg da rette på måten oppgaven gjøres på? Jeg prøvde å lede tankene over på høst, men det gikk ikke. Det skulle være sånn.

Skrivingen kommer seg nok etter som leseferdigheten blir, så det kommenterer jeg ikke. Men er poenget å løse oppgaven etter boka eller å øve på språkferdigheter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør du meg, så er oppgaven løst på en helt utmerket måte.

Skrevet

Enig med Kakao jeg også! Barna skal oppmuntres til å skrive og når de bare er 6 år er det supert at de får til en liten tekst synes jeg :)

Skrevet

Oppgaven er jo klart å øve på språkferdigheter, noe man gjør ved å løse oppgaven... Så lenge barnet ikke kan skrive så mener jeg at det er en god trening å skrive som de snakker:)

Datteren vår i 1. klasse er veldig flink til å lese og staver ord veldig bra, men om hun skal skrive en historie, så blir det fort mange rare ord- gjerne uten mellomrom:)

Det vi gjør når hun sitter med lekser er å veilede henne mens hun skriver. Hun staver mens hun skriver ordene, og da retter jeg underveis om det trengs.

Hadde hun ikke kunne stave eller lese ordentlig så hadde jeg ikke vært så nøye på det igjen:)

Datteren vår som går i 3. klasse gjorde vi det samme med, men hun kunne ikke lese før hun begynte på skolen, og var ikke så langt fremme som lillesøsteren. Sist samtale i 2.klasse fikk jeg beskjed om at hun leste som en 5.klassing og også hadde veldig god leseforståelse. Det er jo kjempegøy å få en slik tilbakemelding så da tenker jeg at vi hvertfall gjør noe riktig;)

Gjest mammaitvil
Skrevet

Synes det høres bra ut slik det er gjort!:-) Poenget med lekser i 1.kl er jo hovedsaklig å bli vant til å gjøre oppgaver hjemme. Og som det nevnes å trene på å skape tekster selv. Flott at hun kan skrive det jun gjør!! Mange 1.klassinger kan ikke skrive eget navn engang! Når de blir eldre derimot er det viktig å følge oppgaven;-)

hilsen lærer i på 1. og 6.trinn

Gjest splætt
Skrevet

Takk for svar:) Det er sånn jeg tenker jeg også. De har jo ikke vært gjennom alle bokstavene enda heller. Jeg er ikke så glad i diffuse oppgaver, hehe, blir jo satt ut på et tidlig nivå, tydeligvis. Men det er jo klart at oppgavene må tilpasses veldig på dette stadiet.

3småtroll: artig med gode tilbakemeldinger ja:) Flinke jenter dere har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...