Gå til innhold

Kan noen hjelpe angående sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barselpermisjonen min gikk ut i desember 2009. Gikk da ut i ny jobb, men etter halvannen måned sluttet jeg pga at jeg ikke fikk barnehageplass til barnet. Var da hjemme til september i år da barnehageplassen kom i orden og begynte da å jobbe via Adecco som vikar i barnehage. Arbeidet her er basert på oppdrag, så det er ikke hver dag jeg jobber, det er alt etter om de trenger folk.

Neste uke skal jeg operere i hodet og blir da sykemeldt i noen uker. Hva blir da grunnlaget for sykepengene? Noen som vet dette?

Blir grunnlaget det lille jeg har tjent i løpet av den siste måneden?

Jeg har ikke jobba mer enn tilsammen ca 14 dager.

Eller kan grunnlaget bli lønnen jeg mottok i barselpermisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepengegrunnlaget beregnes i hovedsak ut fra inntekt de fire siste ukene før sykmeldingstidspunktet – omregnet til årsinntekt. Grunnlaget kan ikke sette tilbake til barselpermisjonen, men i tilfeller der en arbeidstaker bare er i arbeid i kortere perioder i løpet av året, kan den aktuelle ukeinntekten gi et langt høyere sykepengegrunnlag enn det som tilsvarer vedkommendes normale inntektsnivå. Omvendt vil det også kunne forekomme tilfeller der den aktuelle ukeinntekten gir et vesentlig lavere sykepengegrunnlag enn det som tilsvarer vedkommendes vanlige inntektsnivå.

Det er grunnen til at sykepengene fra trygden skal beregnes etter paragrafens tredje til femte ledd dersom den aktuelle ukeinntekt i arbeidsforholdet omregnet til årsinntekt avviker mer enn 25 % fra arbeidstakerens pensjonsgivende årsinntekt.

Se folketrygden kap.8 for mer info.

NAV-dama

Skrevet

Men hvis det er mer enn 14 dager siden du jobbet den dagen du blir sykemeldt så har du ikke rett på sykepenger som arbeidstaker i det hele tatt.

Da kan du evt ha rett på sykepenger etter § 8-47.

Jmf § 8-15 andre ledd:

"Retten til sykepenger etter dette kapitlet faller bort når arbeidsforholdet midlertidig avbrytes i mer enn 14 dager, se likevel § 8-47. Som avbrudd regnes også permisjon. Arbeidsforholdet regnes ikke som avbrutt ved opphold i arbeidet på mer enn 14 dager, dersom arbeidstakeren har en fast turnusordning eller lignende."

Også nav-dame

Skrevet

Du må ha jobbetminst 4 uker for i det hele tatt å ha rett på sykepenger.

Skrevet

Stemmer:) Ikke så enkelt å finne ut hva man får i sykepenger på forhånd dersom man ikke har fast inntekt. Syns selv dette regelverket er komplisert, men så er det heller ikke sykepenger jeg jobber mest med.

Hilsen NAV-dame nr. 1

Skrevet

Nei, man må ikke ha jobbet i 4 uker, men ha vært ansatt i 4 uker.

HI skriver jo at hun har vært hjemme frem til september, og i og med at vi nå er i slutten av oktober går jeg ut fra at hun har vært ansatt i mer enn 4 uker.

Nav-dame 2

Skrevet

Riktig at du må ha vært ansatt i 4 uker, men du må faktisk ha jobbet og hatt en inntekt disse ukene også. Det er mange som er "ansatt" i vikarbyråer, dvs innmeldt i AA-registeret. Det i seg selv gir ikke rett til sykepenger med mindre du faktisk har vært i arbeid

Skrevet

Fra retninglinjene til § 8-2:

I Ot.prp. nr 29 (1995-96) er det uttalt at bestemmelsen i § 8-2 tilsvarer noe omformulert bestemmelsen slik den lød i den tidligere lov. Et arbeidsforhold må derfor anses som påbegynt fra og med ansettelsesdatoen, dvs. fra det tidspunkt lønn beregnes. Det er med andre ord ikke avgjørende når arbeidet faktisk starter opp. Vi viser for øvrig til § 8-18 om sykepenger fra arbeidsgivere hvor det fremgår av første ledd første punktum at arbeidstakeren må ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker for å få rett til sykepenger. (Merk at arbeidsgiverperioden regnes fra første hele fraværsdag, se § 8-19 med merknader.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...