Gå til innhold

Fikk denne diagnosen hos legen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ryggsyndrom uten smerteutstråling

 

Hva innebærer egentlig dette?

 

Jeg har slitt lenge med senebetennelse nederst i ryggen og i hofta. Plutselig smalt det i ryggen og jeg klarer nesten ikke bevege meg. Fikk Brexidol og paralgin forte og beskskje om å ta det med ro 2 uker.

 

Burde jeg slå meg til ro med dette eller burde jeg vurdere fysioterapi eller annen behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vondt er det iallefall:( Men har vært sykemeldt med ryggsmerte en gang tidligere og fikk da diagnosen lumbago. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den diagnosen fikk jeg også etter at jeg hadde falt i en trapp og slått korsryggen. Det er rett og slett "medisinsk" for vond rygg uten annen spesifikk årsak ( som prolaps og sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvor lang tid tok det før du ble bra igjen? Jeg ble sykemeldt to uker og syntes det var veldig lenge. Når jeg sa det til legen sa han at jeg skulle være glad dersom jeg ble bra på to uker.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville ha fulgt legens anbefaling om å ta det med ro i 2 uker. Hvis det da ikke har blitt bedre vill jeg ha bedt om henvisning til fysio. Har man vondt i ryggen går det som regel ut over musklene i tillegg. Man bruker musklene feil og da blir det vonde verre. Jeg har lært av mange år med ryggproblemer og kurs på ryggskole at ryggen er kjempesterk, sterkere en man tror og man skal prøve å ikke låse seg fast men bevege den som normalt selv om det gjør vondt for å ikke gjøre det verre med feilbruk av muskler. Man samtidig ta det mer ro og hvile den mest mulig.

Ta paracet gjevnlig gjennom dagen for å ta smertestillende når det er som verst hjelper lite. Det rådet fikk jeg av legen på sykehuset og av fastlegen.

Håper du snart blir bedre! Vond rygg er helt jævlig! God bedring til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg hater å ta smertestillende og har delt pinex forte i to og tatt to halve om dagen i tre dager. Men nå har jeg ikke blitt noe bedre på de tre dagene, og ryggen er i tillegg til å være vond nå helt stiv. Så nå tok jeg en hel pinex forte og det hjalp, men tar faktisk ikke smertene helt den heller. Føler meg helt omtåket i hodet:(

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tok det en tre ukers tid før jeg følte at jeg kunne bevege meg uten å være redd for at det skulle "hogge til", og et par uker til før jeg følte at jeg var bra. Det tok mye lengre tid enn jeg hadde trodd. Jeg trodde soom deg at det ville være over på noen få dager.

 

Jeg fikk også beskjed om å holde meg i ro, og bevege meg uten å provosere smerten, spise smertestillende og være tålmodig.

 

God bedring!

 

10.54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke nølt et sekund med å ringe en naprapat!

 

De har 6 års utdanning på bare denne type vonder/smerter, legen har like lang utdanning som inneholder alle mulige typer sykdommer. Sier seg selv at en naprapat vet littegranne mer om hva det handler om...

 

En naprapat vil be deg gå over gulvet mens han/hun kjenner på ryggen og hoftene dine, kjenne på deg mens du ligger og sitter. De kjenner med en gang hvor problemet ligger, mener de du bør sendes til sykehuset for å ta røntkenbilder sier de det med en gang. Mener de at de kan behandle deg gjør de det også.

 

De har akutttimer for den type smerte du nå har fått, ring å få en mening om hva du skal gjøre videre.

 

De er virkelig trollmenn, har fått kjempegod hjelp selv da jeg fikk "kink" i nakken. Mannen min fikk hjelp med ryggen sin.

 

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en såkalt "nesten prolaps" ?

Dvs puta mellom to ryggvirvler sprekker , men ingenting lekker ut.

Kjempe vondt men går over iløpet av et par uker.

Har ingen av de typiske strålesmertene man har ved prolaps hvor nerver blit stående i klem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...