Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg er helt håpløst plaget med det. Har i perioder, spes om natten - suicidale tanker pga det her.. Hadde også et innlegg om det her om dagen for jeg er helt desperat... Hvor langt er du på vei? Og gjør det vondt?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg hadde det og da jeg var gravid, var ille, prøvde akkupunktur og kiropraktor uten hell. Hjalp litt med smertestillende krem og en håndleddstivende hanske som jeg kjøpte på apoteket. Hadde den strampt på. Jeg ble sjekket på Volvat av nevrolog, de ville ikke operere pga jeg var gravid. Det bedret seg veldug på slutten av svangerskapet og var helt borte da jeg fødte. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 Ingen lege med hodet i behold opererer noe som forsvinner av seg selv etter fødsel!! Har man dette syndromet utenom, så er det en helt annen sak! Nummenhet i fingrene er veldig vanlig blant gravide...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Dette er hun som ble operert i dag. I mitt tilfelle har jeg slitt med nummenhet i begge hendene siden jeg fikk eldstemann i '99. Jeg har ikke hatt smerter mellom svangerskap, men på slutten av svangerskapene (altså fra 3. trimester) har jeg hatt store smerter, slitt med å sove pga smertene o.l. Siste fødsel for to år siden ble satt igang før termin, grunnet at jeg ikke fikk sove om nettene pga smertene og var helt fysisk utslitt. Under dette svangerskapet fikk jeg skinner jeg brukte om nettene samt fysioterapeut som kom 2 ganger i uken og utførte blant annet lymfedrenasje. Jeg er nå gravid med nestemann (og siste) og er 31 uker på vei i dag. Vi ble egentlig litt overrasket over at operasjonen ble innvilget såpass fort og uten at jeg måtte grine meg til det. Besøkte fastlegen og 3 dager etter lå det en innkallelse i posten til operasjon. (jeg har riktignok en 10 år lang historikk med CTS). I dag sa kirurgen under operasjonen at det var bra jeg fikk tatt det nå, for nervene var helt flatklemt. Bokstavelig talt flate og de skal være runde. Om man ikke får gjort noe med CTS, kan man i verste risikere permanent nerveskade. Hun som ble operert for carpal tunnel i dag
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Du må gå til fastlegen og be om henvisning til ortoped, men det virker som du har det like vondt som jeg har hatt det og da kan nok en henvisning til nevrolog være det raskeste om det er operasjon du ønsker. Angående å operere dette under svangerskap, ser jeg egentlig ikke problemet da det kun er snakk om lokalbedøvelse (det var forøvrig det eneste som gjorde vondt under operasjonen). Det var gjort på tre kvarter. Hvor i landet bor du? Det virker som det mangler mye kompetanse vedr. CTS og de fleste jordmødre jeg har snakket med vet ikke engang at det går an å få tilpasset skinner for å holde hendene i riktig stilling om natten. De gjør det slik at hendene blir bøyd utover istedenfor innover når du sovner. Om du forstår hva jeg mener? De har god kompetanse på sykehuset i Drammen (ortopedisk), men jeg ble operert på Ahus. Pasienten
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 HI her. Jeg vet det ikke er ideelt med operasjon men jeg er i ferd med å bli sprø av det. Jeg kan våkne av at tårene triller - drømmer da gjerne at noe fælt skjer med hendene mine. Man kan ikke sove mer, lindrer litt å vaske hendene men ikke lenge. Store deler av dagen er også preget av det. Eier jo ikke finmotorikk og sitte ved pc er håpløst. Jeg holder på med studier og er avhengig av å sitte litt med dataen innimellom..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg bor på østlandet jeg. Hedmark. Skulle gjerne fått tak i slike skinner. Tror jeg må ringe jordmor i morgen.. kan dem henvise til fysioterapi? apoteket sine hjalp ikke... Jeg gruer meg til å legge meg hver kveld så det ender som regel opp med at jeg sitter våken til jeg er helt utslitt før jeg går i seng..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Høres ut som meg. Jeg vet NØYAKTIG hvordan du har det... Jeg stod og veivet med hendene rundt og rundt, men det hjalp kun akkurat når jeg veivet. Om jeg skal komme med et råd, må det være : 1. Først forsøke å få henvisning til nevrolog og satse på å få innvilget operasjon. 2. Om ikke det går; få henvisning til ortoped og få skinner. De må spesialtilpasses av ortoped. 3. Om legen din er en dum i hodet må du ta til takke med fysio.. Kortison har jeg ikke vurdert som et alternativ i det hele tatt. Årsak: "Når man har brukt kortison som medisin over noe tid vil kroppen gradvis produsere mindre kortison selv. Derfor er det viktig at medisinmengden reduseres sakte over tid slik at kroppen kommer i gang med sin egen produksjon igjen. Slutter man brått med kortisontabletter vil kroppen være uten dette livsviktige stoffet og pasienten vil raskt bli svært alvorlig syk." http://www.lommelegen.no/320586/vidundermedisinen-kortison
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 Her er det beskrevet øvelser som skal hjelpe, om det kan være noen trøst mens du venter http://www.carpal-tunnel-symptoms.com/nerve-glide-exercises.html
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #10 Skrevet 20. oktober 2010 Takk ja jeg veiver og veiver også. Og rister, kniper og masserer. Var litt plaget under forrige svangerskap også men dette er ille.. Nå savner jeg leggkrampene som var det største problemet sist gang. Hehe
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #11 Skrevet 20. oktober 2010 Ja lykke til Jeg fortsatt bare operert venstre hånd.. Men det var den verste, så det er jo en forbedring. Høyre tar de ca 2 mnd etter fødselen, har termin 26.12 Er det noe mer du lurer på? Jeg tror jeg har sagt det mest nødvendige ihvertfall. Men jeg anbefaler deg å prioritere i den rekkefølgen jeg skrev tidligere. Det er verdt en veldig enkel operasjon!
Gjest Skrevet 20. oktober 2010 #12 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg ville absolutt bedt om å bli henvist til en spesialist. Selv ble jeg ikke tatt på alvor da jeg var gravid og resultatet ble varige nerveskader. Det er veldig kjipt å mangle finfølelse i fingertuppene og flere ting jeg liker å holde på med er nesten umulig nå :-( Bedre med en henvisning for mye enn en for lite ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå