Gå til innhold

Skattelistene skulle ikke vært åpen for allmennheten!


Gjest

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor de er åpne, så alle kan se hva andre tjener. Det er det ingen som har noe med.

 

Hvorfor er det blitt synlig for alle?

 

Ble lei meg da jeg leste i en avis, om at barn med fattige foreldre blir mobbet. Og det er ikke alle som har lyst til å vise hva de tjener. Det er mange som prøver å se ut som om de har masse penger. Fint hus, fin bil, dyre klær, men så har de gjeld opp etter øra. De syns sikkert ikke at det er så gøy at andre har innsyn i deres inntekt.

 

Syns at forslaget om å vise hvem som har vært og søkt i skattelistene, er en god ide. Da blir det sikkert færre som snoker i andre sine saker. Eller så burde de bli skjult for allmennheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være noen rikinger som har funnet på dette her for å briefe med inntekten og formuen sin :P

 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor inntekt og skatt skal bli offentliggjort, når alt annen personlig informasjon ikke skal offentliggjøres. Til og med lønnsslippene kommer forseglet. Merkelige greier!

 

Hvis det er så viktig for noen å offentliggjøre noe som helst, så kan de krysse av for det selv når de leverer selvangivelsen.

Hva med å offentliggjøre kontoutskriftene til folk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en fordel i saker der man tror at person X jobber svart og kan finne ut av det for så å si i fra at han tjener 0 kr men eier og jobber masse.

 

men jeg lurer litt på om det faktisk er slik at noen sier fra om slikt på bakgrunn av skattelistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Det trenger jo ikke være noe hemmelighet hva man tjener, men det er likevel en privatsak mener jeg. Selv bryr jeg meg ikke at andre kan se hva jeg tjener. De vet hva jeg jobber som, det er bare å sjekke lønnstabellene. Men jeg kan godt forstå at barn/ungdom syns det er flaut at deres foreldre tjener minst. For dem er kan det være en stor greie, selv om det for oss ikke betyr noe.

 

Hvis man tror at noen jobber svart, så kan man melde ifra om det til skatte-etaten, eller hvem man nå melder sånt til, også kan de sjekke det opp i forhold til registert inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med disse skattelistene er jo at de er vanskelige å forstå, i tillegg til at det ofte forekommer feil.

 

Min far tjener jevnt over rett over 1 mill i året, men i 2006 fikk han plutselig restskatt på over 500 000, fordi han hadde tjent over 2 millioner det året.... IFØLGE skatteetaten. Disse tallene stemte ikke i det hele tatt! Han hadde sendt inn riktige opplysninger selv, men så har etaten på eget initiativ plusset på inntekter fra en annen (muligens med samme navn..?). Det var ingen nåde... Restskatten måtte først innbetales, og SÅ kunne de betale tilbake etterpå:P

 

Året etter fikk han plutselig IGJEN over 500 000 på skatten, fordi han dette året kun hadde en inntekt på 4500,- Dette var jo selvfølgelig også helt hinsides sannheten, og det ble ordnet opp i.

 

MEN.. Det er disse tallene som fremdeles står på skattelistene, til tross for at det er helt fullstendig tatt ut av det blå.

 

Håper for guds skyld at folk tar disse tallene med en klype salt, for det trenger ikke å være realiteten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har jo fradrag på ulike poster, dvs foreldrefradrag, særfradrag, personfradrag etc så ingen kan jo helt nøyaktig finne ut hva man tjener med mindre man får frem hele ligningen og selvangivelsen for og se hva folk egentlig har tjent!

 

Mannen min tjener over 780.000, men har inntekt på 480.000 på skattelistene, dette er fordi han har endel fradrag og andre ting som kan trekkes av.

 

Orker ikke la meg stresse av disse listene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det står at jeg tjente 57 603kr i 2009. Det henger jo ikke på greip. Tror de fleste tar tallene med en klype salt. Irriterende når opplysningene ikke er korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattelistene viser bare nettotall, ikke bruttotall. Derfor er det umulig å vite nøyaktiv hvilken inntekt andre har uten å ha oversikt over alle fradragene deres i tillegg. Tallene er derfor ikke korrekte, og man kan derfor ikke bruke infoen til noe særlig selv om man søker opp andre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...