Gå til innhold

Føler dette er helt uoverkommelig, jeg... eller er det ikke det?


Honningmelon

Anbefalte innlegg

1. februar skal vi flytte. Det er et hus hvor vi først må tømme det helt for møbler, vaske hele huset godt (er veldig møkkete), male hele huset innvendig (vegger, gulv, tak, dører og karmer osv) x 2 i alle rom, rive ut kjøkkeninnredningen og sette inn ny, få på plass noen nye vannrør som er ødelagt, fikse opplegg til oppvaskemaskin. I tillegg skal vi jo flytte alle tingene våre dit når huset er ferdig.

 

Har ikke peiling på oppussing, så aner ikke hvor lang tid noe slikt kan ta. Får container på fredag, så i løpet av ei uke må alt være ryddet ut.

 

Er dette oppnåelig til februar? Kan også bruke deler av februar. Mannen mener dette går helt fint, men jeg er superstressa. Blir vel stort sett meg, mannen og et par til som vil holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt overkommelig :o)

Vi flyttet nå i våres, vi hadde i i nærheten av like mye arbeid å gjøre, men skriver det ned her allikevel jeg.

 

Vi tok over en toroms som måtte skrubbes ned, pusses opp (tok alle gulv, lister, kjøkken og senket tak), og vi vasket, pusset opp, vasket igjen og flyttet inn på to uker.

Dere har god tid, men tenk heller at dere har det litt travelt, ellers begynner man fort å dra ut tiden.

Dette går kjempefint, lykke til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God planlegging er det som må til. Sørg for at alle detaljer og håndtverkere er klare med kontrakter så snart som mulig. Begynn å gå gjennom alt dere har i løpet av høsten så du er klar til å flytte.

 

HUSK Å MERKE ALLE KASSER MED HVILKET ROM DE SKAL I!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer jo an på hvor mye dere har av jobb utenom (fast arbeid), og ikke minst om dere kan få hjelp fra andre.

Vi begynte å pusse opp et hus i midten av september, og vi er rimelig sikker på at vi skal klare å flytte inn til 1. desember.

Vi har revet lister, kjøkken, satt opp noen små vegger, revet gulvbelegg (som satt fast så inni h.....). Lagt panelplater på 3 soverom. Kvistlakket, grunnet, malt to strøk på panel på vegger og tak i en stor gang. Pusset og grunnet vinduskarmer. Malt innvendig og utvendig på flere innebygde skap. Malt stue, lagt enkeltbord på 2 vegger på stuen. Lagt laminatgulv på 3 soverom+ gang og kjøkken. Er i gang med å bestille kjøkken fra Ikea (ca. 3 ukers leveringstid). Snakket med elektriker og fått han til å sett litt rundt. Han kommer i neste uke og fikser det som skal fikses av nye strømuttakk. Alt dette har vi gjort på overkant av 1 mnd. Mannen har hatt et par uker fri oppi alt dette og vi har fått god hjelp fra familie.

Både vi og andre mener at vi skal klare å få ferdig kjøkken og nytt bad til desember (lite bad, skal bare flislegge gulv, fibo trespo panelplater på veggene, dusjhjørne, ny og liten baderomsinnredning). Pluss listingen overalt, pluss at vi skal flytte alle møblene våre dit. Resten tar vi etter at vi har flyttet inn.

 

Jeg syns ikke det høres uoverkommelig ut, hvis dere sørger for å ta kontakt med rørlegger veldig fort, slik at dere slipper mye ventetid. Men som sagt, det kommer an på andre faktorer som nevnt i begynnelsen av innlegget mitt ;)

Skal sies at jeg har nesten ikke vært med på oppussingen. Er gravid i 3. trimester, og må være hjemme med jenta mi på 1 år. Jeg har bare malt noen få malingsstrøk. Mannen er veldig handy av seg, men også veeeeldig nøye. Så kanskje han bruker lengre tid enn man trenger.

 

Lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på om dere skal gjøre dette samtidig som dere begge jobber 100% i andre jobber + har omsorg for mange småbarn?

 

Jeg vil absolutt råde dere å prøve å ta noe fri/ferie fra jobb slik at man får jobbet sammenhengende mens f.eks barna er i barnehagen.

 

Vi har nylig vært gjennom noe lignende:

Malte leilighet på 70m2, det tok ca 10 hele arbeidsdager med 2 stykker i sving minst 8 timer hver dag. Det er typisk å undervurdere tiden det tar å maskere og dekke til, samt sparkling. Vi hadde gulv som måtte dekkes godt til. Vi brukte oljemaling på vinduer/lister/dører som måtte tørke 24timer mellom hvert strøk.

 

Å rive ut kjøkkeninnredning kan ta 1 dag, det går fort.

Montere nytt kjøkken, jeg gjetter på ca 5-7 dager, i tillegg kommer tiden elektriker og rørlegger bruker. Det tar tid å få alt rett / i vater, samt tilpasninger der kjøkkenmoduler ikke passer.

 

For flyttingen tar det 4-5 dager å pakke, jeg gjorde det alene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, godt å høre noen har troa :) Jeg er selv gravid, og vi har to barn fra før på straks 4 år og snart 7 år.

Mannen går på skole 2-3 kvelder i uka bare, men må jo lese mye på egenhånd utenom dette. Alikevel har han jo mye fleksitid da, heldigvis. Jeg jobber 75%.

Det blir stort sett bare mannen, min mor, svigermor og meg, så mye jeg orker. Min far skal ta mye av det elektriske, og mannen har en kamerat som jeg tror skal ta rørleggerarbeidet.

Dette er en enebolig på ca. 120 (?) kvadratmeter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har en liten oppussingsblogg. Den viser litt av det vi har gjort og hvordan det blir videre underveis. Huset vårt er på ca 186 kvm. Men vi skal ikke pusse opp alt på en gang. Vi tar det viktigste som er stue, kjøkken, 3 soverom, bad + gang. Resten kan vi gjøre etter at vi har flyttet inn.

 

www.simonsborgbakken.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det lov å be venner om hjelp, ikke bare nærmeste familie.

Det aller fleste har sikkert en dag i løpet av en helg å avse til gode venner. Spør naboer også. Barna kan leke ute mens de vokse holder på.

Pølser og langpanne sjokoladekake er tingen, så blir det hyggelig også:)

Man er alt for redd for å spørre om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overtok leiligheta vi bor i nå 15.april og flyttet inn 23.april!

 

Iløpet av de dagene gjorde vi dette i stue, kjøkken, gang og på 2soverom(ca 62kvm):

-maskerte grusomt mye og la dekkpapp og plast overalt

- vasket alle vegger og tak med grovvask

-spaklet tak og vegger

-kvitlakerte alle vegger med panel (hele stua og gangen)

- malte takene x 2

- fjernet tapet på det ene soverommet (tok 1,5dag å få bort alt av tapet og lim)

-grunnet alle vegger

- toppstrøk på stua, gangen og kjøkkenet

- soverommene fikk 2 runder med maling over grunningen

- la nytt gulv på soverommene (nesten 16kvm tilsammen)

 

I tillegg var samboeren min på jobb en hel dag, der vi ikke fikk gjort noe. Og vi jobbet halve dager 2 av dagene. Hadde også guttene mine å ta oss av så jobbet stortsett bare mens barnehagen var åpen, hadde barnevakt en ettermiddag.

Svigerfar var her 3hele dager + 1kveld å hjalp til.

Kollega/kompis var her 4dager før han skulle på jobb kl 15.00.

Annen kompis var her 1kveld

Og svigermor og svigerbror var her ca 8timer tilsammen begge to.

Vi pakket også store deler av den leiligheten vi bodde i på ettermiddagene/kveldene samme uka.

Den siste dagen gikk med til å flytte alt av ting også vasket jeg ut av den gamle leiligheta på ca 80kvm alene iløpet av den dagen.

 

Så mine tips er:

 

* Ha en god tidsplan og planlegg nøye

* Spør så mange som mulig om hjelp

* Siden dere har såpass lang tid på dere, ta en dag pause innimellom (man blir sliten av å pusse opp)

* Prøv så godt det er mulig å gjør ferdig et og et rom, da kan dere ta med dere ting fra der dere bor nå hver gang dere drar for å jobbe. Så blir det mindre å ta med i selve flyttinga!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...