Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Er det virkelig sånn at de som greier å spare litt er rike og ikke fortjener noe som helst? Selv har jeg dårlig råd, men det er jo nettopp derfor jeg prioriterer og sparer. Fortjener jeg mindre fordi jeg strammer inn? I praksis er det jo slik, de som ikke gidder å spare seg opp egenkapital og kjøpe hus/leilighet får bostøtte som pensjonister, mens de som tenker framover må betale formueskatt på krypinnet sitt når en blir pensjonist, fordi lånet er tilbakebetalt. Men jeg synes ikke denne urettferdigheten skal smitte over på enda flere områder. PS: Jeg er ikke mot at de som trenger det skal få hjelp til å leve et anstendig liv, men jeg finner det høyst urettferdig at jeg skal måtte sende barnet mitt i barnehagen som ettåring, mens naboen som slenger ut mannen skal få støtte til å være hjemme en evighet. Men jeg blir provosert når noen mener jeg i tillegg skal fratas barnetrygd fordi jeg har selvdisiplin til å spare (og om det er noe igjen av summen når barnet er voksent, kan det godt hende jeg vil bidra litt da også. Men det er ikke sikkert, før den tid er det både konfirmasjon og sertifikat osv)..
Gjest Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg sparer nettopp fordi jeg ikke har flust med penger og fordi det er, særlig når man er alene, nærmest galskap å ikke ha en buffer eller en sparekonto i tilfelle rottefelle. Jeg kniper ned på en del ting til meg selv og så sparer jeg på en konto til meg og en konto til henne. Jeg har ingen problemer med å skjønne at det er ikke alle som kan spare eller har noe å spare inn på, men når jeg klarer det så er det godt å kunne vite at jeg har penger på konto. Det er en trygghet for meg og for henne.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 Lille store sosialdemokratiske Norge har dessverre blitt et land der det i altfor stor grad lønner seg å ikke gjøre en innsats selv. Enten det er i form av utdannelse, jobbe hardt, spare, leve nøkternt eller andre ting. De som betaler mesteparten av skattepengene skal få minst igjen. De som betaler minst av skattepengene skal få mest igjen. La oss dyrke frem litt mer snyltekultur enn den vi allerede har. Heia oljen!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Nå ER jeg sosialdemokrat,da.. Men jeg synes at vi må beholde de universelle løsningene, slik at det lar seg forsvare at man må betale skatt. Dette gjelder både barnetrygd og helsevesen. Man skal ikke måtte betale høyere egenandel om man er rik, man skal få ta del i fellesgodene selv om man har opparbeidet seg private goder. Hvis ikke kunne vel alle bare levert inn hele lønnen sin og få utbetalt det styresmaktene mente man trengte. Det å være sosialdemokrat er for meg å hverken falle i den ene eller den andre grøften, men holde seg på den gyldne middelvei. Altså at alle får det de trenger, men at det fortsatt er greit at de som sliter og strever for å komme seg framover skal få lønn for strevet i form av å få beholde godene man har opparbeidet seg, enten man vil øke eget forbruk eller bidra til barnas etablering. Jeg synes også at det skal være lovlig og mulig å bli skikkelig rik, det er et gode for samfunnet at noen bygger opp bedrifter og skaper arbeidplasser og skatteinntekter. Greier ikke å være provosert over at enkelte har mer enn meg. HI
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Da jeg var student var det en alenemor som fikk OS eller noe sånt som gikk på samme studiene. Hun begynte etterhvert å jobbe litt ved siden av studiene. En dag fortalte hun meg at hun hadde sprt 100000 kr! På et halvt år...Må si jeg ble litt paff.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Da må hun ha jobbet veldig mye og spart alt ettersom os er på rundt 12.000,- i mnd. og det avkortes med 40 øre pr.krone man tjener. Eller at hun fikk mye i barnebidrag
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 har ikke lest alt i disse debattene, men vil bare minne om at behovsprøvde ordninger er dyre i drift - kanskje dyrere enn det koster å gi alle i mange tilfelle.....
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Men din definisjon av sosialdemokrat behøver ikke være ensbetydende med hva "sosialdemokratiske" Norge har utviklet seg til å bli?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 På ingen måte, det plager meg at man kan snylte til seg goder. Det er også et stort problem at mange stønader i kombinasjon gjør det mer lukrativt å ikke jobbe for enkelte. Helt vanvittig! HI
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #10 Skrevet 20. oktober 2010 Endelig noen kloke damer som har skjønt hva dette handler om. Vi har nok trygdeytelser til de som har minst i dette landet, dermed basta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå