Gå til innhold

Far vil at vi skal ta ut 100% i permisjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og dermed få 10 uker mindre, fordi "han ikke har råd til å miste 4000 kr i måneden de mndr han har permisjon".

Prøvde å si at det i tilfelle blir VI som mister 4000 kr, men det sank ikke inn. Nesten hele lønna hans er bundet opp i utgifter, sier han.

Vel har vi separat økonomi, men jeg har alltid sett for meg at vi skulle bære evt inntektstap sammen, at han støttet meg økonomisk når jeg fikk inntektsreduksjon (kan ikke jobbe overtid under graviditet f eks) og jeg støttet han økonomisk når han gikk ned i inntekt.

Føler meg litt såret nå.

Og så lurer jeg på hvordan han tenker seg framtida. Jeg kommer til å gå opp i lønn de neste årene pga ansennitet, mens han allerede har nådd "toppen" lønnsmessig. Mener han at det jeg får ekstra blir mitt, at vi fremdeles skal dele utgifter likt, når jeg får et par tusen mer enn han i måneden om noen år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høres mer ut som dere er foretningspartnere isteden for samboere..

Hvorfor er du sammen med en mann som menr han ikke har råd til å tilbringe tid med barnet sitt? en mann som prioiterer penger foran perm?

Skrevet

Vi HAR dårlig råd, og det vil bli hardt at en av oss bare får utbetalt 80%. Vi må vurdere om vi klarer det. Det kan være at jeg kommer fram til det samme som han.

Det er argumentene jeg reagerer på, ikke konklusjonen.

Skrevet

er det sant da? at dere ikke har råd?

Skrevet

Både og, det innebærer forsakelser å gå ned i inntekt, og vi må vurdere om det er verdt det.

Men det må da være spørsmål om VI har råd, ikke om HAN har råd...

Skrevet

Vi tar 100 % perm forde det er mest lønnsomt, de ti ukene diff kan vi ta uten lønn og likevel komme bedre ut av det. Men å ikke ha felles økonomi i en slik setting høres veldig rart ut. Du har i såfall god grunn til å bli skuffet, og jeg hadde nok tatt en prat med BF om fellesskapet på alle vis fremover.

Det er jo ikke du som får barn alene da.

Skrevet

Egentlig merkelig at det er jeg som ønsker felles økonomi, når det er jeg som tjener på at vi har separat økonomi.

Tenker kanskje at det er en mannlig-ego ting, at han ikke vil bli forsørget av meg. Vi får mer eller mindre likt utbetalt, men han har mer utgifter (større lån).

Forstår det bare ikke.....

Skrevet

Er det han som ikke har råd til dette eller er det deres felles økonomi? Hvis det er slik at mesteparten av hans lønn går til utgifter og regninger, så sier det seg jo selv at man ikke kan greie det om man får 4000 mindre å betale med!

Derimot om dere legger pengene i en pott, ser hvor høye utgifter dere har i måneden og hvor mye dere har igjen etter dette, så vil dere jo finne ut om dere har råd til 100% eller 80 % lønn under permisjonen!

Skrevet

Synes far er utrolig smart jeg da, og forstå ikke hvorfor du syter!

Dere vil Tjene på å ta ut 100% permisjon. Det betyr ikke nødvendigiv at dere får 10 uker mindre permisjon. Spar heller 20% av utbetalingen hver måned og ta ut 10 uker ulønnet permisjon. på den måten får dere like lang permisjon som om dere hadde valgt 80% samtidig som dere får mer penger inn!!!

igjen; skjønner virkelig ikke hva du sutrerer for......

Skrevet

Totalt sett lønner det seg for dere å velge 100% og så heller ta ulønnet permisjon i tillegg. Hvis dere i tillegg har dårlig økonomi forstår jeg ikke hvorfor du ønsker deg 80%. Hvis du velger 100% kan du til og med jobbe 20% samtidig som du har permisjon og fortsatt få det samme utbetalt pr mnd i foreldrepenger som om du hadde tatt 80%.

Skrevet

Vi har ikke felles økonomi.

Vi har en felleskonto der vi setter inn penger (lik sum på hver av oss) til felles utgifter, som husleie, strøm, mat osv.

Personlige utgifter som lån, forsikringer, bilutgifter, telefon, personlig forbruk osv betaler vi hver for oss.

Han har mer lån enn meg (er dårlig på å spare og lånte hele summen til bilen sin bl.a., der jeg betalte over halve min kontant med sparepenger). Derfor har han mindre disponibelt enn meg.

Skrevet

Tror ikke du gadd å lese innlegget mitt før du svarte.

Dette er teknikaliteter, og innebærer fortsatt utvidet permisjon. Det er dette han mener HAN ikke har råd til (ikke VI).

Forøvrig; jeg er offentlig ansatt, og får permisjonspenger fra arbeidsgiver. Dermed får jeg feriepenger av hele permisjonen. Det vil ikke lønne seg særlig for meg å ta ut 100% pluss ulønnet permisjon, i alle fall når man regner med sjansen man tar med å fraskrive seg rett til sykelønn under ulønnet permisjon og i 2 mndr etter at man begynner på jobb igjen. Men som sagt, det er ikke tekninkaliteter vi diskuterer, det er realiteter...

Skrevet

Dette er ikke tilfelle i min situasjon..

Uansett var det ikke dette som var tema for diskusjonen, men derimot om det er HAN eller VI som evt ikke har råd..

Skrevet

Hvis dere faktisk ikke har fellesøkonomi, men bare deler utgiftene likt, er det jo godt mulig at han faktisk føler at han ikke har råd til dette. Snkk sammen og bli enige om hvordan dere faktisk skal ordne økonomien.

Skrevet

Det er jo det som er saken; jeg mener vi må bære et evt inntekstap sammen, ikke hver for oss. Han er uenig..

Skrevet

Vi hadde rå til å ta ut 100% perm med 80 % lønn, og her har vi meg som student og samboer som har bare jobbet i noen år. Vi har ca 23000 utbetalt tilsammen imnd.

Vi prioriterte å bruke mest tid sammen med sønnen, og derfor valgte vi 80 % lønn på far! Anbefales:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...