Gå til innhold

Har du som er frisk mye smerter i kroppen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om friske mennesker går rundt og har smerter... Selv har jeg hatt vondt i diverse ledd i 3-4 år, også med morgenstivhet som i perioder er verre. I perioder har jeg veldig vondt i de fleste muskler i kroppen. Dette arter seg slik at alt gjør vondt: ømt og vondt å komme borti ting med kroppen og vondt å bruke musklene og vondt etter at musklene er brukt (ikke stølhet, altså). Får f.eks. nå for tiden ganske vondt i musklene i bena av å gå opp trappen til 2. etasje og i armene av å holde en tynn, liten Emma-bok over hodet når jeg ligger i senga og leser for barnet mitt om kvelden (må skifte arm for ca hver andre/tredje side, ikke fordi jeg blir sliten i armen, men fordi den gjør vondt og jeg føler meg kraftløs) Har i det siste også registrert at jeg fort mister kraften når jeg bærer noe. Bar i går en kasse på maks en kg ned to etasjer, og jeg ble etter hvert veldig redd for å miste den, fordi jeg følte jeg ikke hadde noe kraft i armene.

Det er ikke grusomt vondt, slik at jeg tar smertestillende, men vondt, slik at jeg kjenner smerten mesteparten av tiden. Jeg har vennet meg til at jeg har vondt mesteparten av tiden og har ikke tatt det opp med legen min. Imidlertid tenker jeg på å be om utredning fordi jeg også de siste årene har vært fullstendig utslitt hele tiden. Lurer derfor på om det er helt normalt for friske mennesker å ha vondt så mange steder på den måten jeg beskriver - om det er slik for "alle" friske personer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg vil ikke si det er normalt for friske mennesker å gå med smerter/ømhet sånn uten videre.

Jeg får vondt i ryggen og beina om jeg står og går mye på en dag. Da jeg jobbet i butikk var dette et større problem enn det er idag, da etter noen timer så var resten av arbeidsdagen et lite smertehelvete til jeg kunne gå hjem å slenga beina på bordet.

Men sånn til vanlig vil jeg nekte å tro at et menneske skal gå rundt med smerter, uansett nivå, så lenge det ikke er noe konkret som belaster/skader.

Skrevet

Nei, dette er ikke normalt. Det kan i verste fall være snakk om alvorlig sykdom som kan bremses ved medisinering/behandling i et tidlig stadie.

Du burde ringe legen allerede i morgen. Tenk om du holder på å utvikle noe irreversibelt?

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg mener ikke å ta motet fra deg, men jeg kjenner veldig igjen det du beskriver og legene finner ikke ut hva dette skyldes. Har brukt de siste 4++ årene på diverse ventelister å håp om en diagnose, uten hell. Har nå to barn på 2 1/2 og 4 1/2, og har ikke vært i stand til å være yrkesaktiv siden eldstemann ble født.

Jeg har også ofte lurt på om andre mennesker går rundt og har vondt, de ser jo ikke sånn ut. Jeg føler meg såååå misslykket, men man må jo bare leve med det...

Men du må komme deg til legen raskt, og komme deg på venteliste til revmatolog. Jeg ventet nesten 1 år på min første time hos revmatolog. På Volvat tok det 3 uker...

I verste fall er utslittheten din ME, og du må være utredet for alt annet før du kan utredes for ME. Dessuten blir man jo veldig sliten av å gå med konstante smerter.

Og ikke gi deg, jeg har flere ganger "hatt med" moren min på høytaler på mobilen inne hos legen for å få igjennom videre utredning. Moren min er lege.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...