Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 For meg var for noen mnd siden da jeg søkte om diverse stønader som alenemor. Ting tok tid og jeg fikk tilslutt beskjed om at de ikke kunne utbetale noe før saksbehandleren hadde møtt meg face to face.. Men hun var sykemeldt. Hallo?? Må de møte meg face to face for å begynne med behandlingen av søknader??? Siden ting tar tid tok måtte jeg søke om sosialsøknad for å få nok til å betale husleie og bhg... Skulle ta 3 uker, men tok 6.. Etter 5 uker klaget jeg enda en gang, og fikk denne beskjeden: Du trenger ikke være redd for at husleia ikke er betalt og at du skal bli kastet ut, for det må 3 mnd til før nemsmannen kommer inn i bildet og kaster deg ut!! Holdt på å få sjokk.... Man skal jammen høre mye rart... Trenger jeg å si at jeg enda ikke har mottatt noe av det jeg søkte på?? Eldste søknaden er nå 5 mnd gammel...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 De sa "Det er ikke opp til legen å avgjøre hvorvidt du klarer å ta deg av barnet eller ikke, det må en saksbehandler her se på. Hun er tilbake om 2 uker". Dette var en 4dagers sykemelding jeg fikk i permisjonen, fordi jeg nettopp ikke klarte å ta vare på barnet da. Var sengeliggende, og kunne ikke løfte NOE. Ingen verdens ting. Alikevel mente nav at jeg måtte klare meg gjennom dagene, så skulle de se på det senere...... Haha! Også venta jeg 12 mnd på å fastsette farsbidrag.......
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å dra på seg innkaso!!! Greit nok jeg har gjeld jeg å, men det er da hvertfall gjeld på hus og bil.... huff huff jeg skjønner rett å slett ikke hvordan folk klarer det.... Koselig dame på nav som burde bytta jobb!!!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Dette er ingenting i forhold til våres dilemma. Vi har en syk sønn. Vi søkte om pleiepenger 1juli-15aug 2009. Vi fikk en diagnose av sykehusene som ingen har hatt før som legene i Norge eller usa vet om. Og vi fikk vite at han kom nok ikke til å leve så veldig lenge. Vi fikk avslag på pleiepenger fra Nav for de mener at tilstanden ikke var progrerende (betyr at man blir dårligere og dårligere). WTF.... Jeg hater NAV!!!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 "Er det fordi du er for feit at du ikke kan jobbe?" tre ganger i samme telefonsamtale. Mannen hadde aldri møtt meg, han var bare vikar for min saksbehandler mens hun hadde ferie. Han baserte spørsmålet sitt på det at legen hadde skrevet 1- en, setning i en legeerklæring på 1,5 A4 side om at jeg var litt overvektig siden jeg hadde en bmi på 27.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Det rareste nav har gjort er å stoppe utbetalingen av overgangsstønad fordi de hadde fått tips om at jeg ikke var alenemor,men det er jeg. Greit at de må sjekke om påstanden er rett eller feil. De tok med seg poltiet og kom hjem til meg. Dette er flere måneder siden. NAV/politiet er fremdeles ikke ferdig med å behandle saken og ifølge advokaten min kan dette ta år!!! Imellomtiden må jeg leve på sosialen. Mitt barn begynner i bhg snart og jeg må da jobb. Jeg får ikke forsette på utdannelsen jeg tar(som jeg har permisjon fra) fordi sosialen ikke gir ut sosialstøtte hvis jeg studere. "Det er ingen rett å få seg en utdannelse" sa damen på sosialen! Så nå er helle fremtiden min gått til helvete. Jeg sitter nå med en del studielån på en utdannelse jeg ikke får gjøre ferdig. Jeg må heller finne meg en jobb, og hva tjener jeg da, kanskje 12-13000 i mnd? Ikke kan jeg ta permisjon fra studiene da jeg allerede har brukt opp permisjonen min. Ja lenge leve jævla NAV!!!!
♠️SparEss♠️ Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg hadde ventet i to timer på å få komme inn å snakke med noen på NAVkontoret ang. fødselspenger, permisjon osv... Litt over klokken 15 kom jeg inn. Endelig! Hun jeg snakket med hadde ikke mye greie på ting, og når jeg stilte diverse spørsmål hun ikke helt visste svar på ble hun irritert og holdt seg til hodet mens hun sa: "Ikke snakk til meg og spørr om sånne ting, for nå er klokka over tre og jeg er sliten og vil hjem!!"
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Det verste de har sagt, er at en i familien ikke hadde krav på stønad. Men vi sjekket på internett, i NAVs eget regelverk, og fant ut at hun faktisk hadde krav på det. Og deretter har hun mottatt over 14.000 i måneden i flere år nå. Hadde vi vært så dumme at vi hadde stolt på hva saksbehandleren i NAV sa, så ville hun altså gått i alle år uten den stønaden.
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 x-mas: haha, jeg opplevde nesten det samme en gang! En annen gang kom jeg TIDLIG, trakk kølapp og satte meg ned og ventet. Det var absloutt ingen andre der, bortsett fra et par damer som stod og skravlet ved siden av meg... lenge! Plutselig kommer det fra hun ene: "Oi, jeg har visst en kunde", og så spratt hun inn på kontoret, "biipet" mitt kønummer, og så var det min tur. Hun var da altså ansatt, og hadde det just ikke travelt. Da jeg kom ut igjen hadde jeg fått parkeringsbot på 700 fordi jeg hadde parkert feil. Jeg skulle bare svippe innom med noe, og stille et par spørsmål, så den hadde jeg kunnet spart meg hvis den trege dama hadde gjort jobben sin! Grrrr!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #10 Skrevet 20. oktober 2010 Gitt en god beng i å gi fullstendige opplysninger slik at jeg mistet dagpenger, barnebidrag, og overgangsstønad i samme rennet fordi jeg plutselig hadde "brutt loven". Tydeligvis hadde jeg ikke lov til å tjene penger som vikar selv om jeg registrerte det og jeg ikke mottok permisjonspenger en gang.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #11 Skrevet 20. oktober 2010 Min mann leverte noen papirer til NAV i går. Mens han står og venter, kommer en meget gammel dame og spør han om han vet om det er her man trekker kølapp til Helfo, fordi hun skulle levere en reiseregning. Han svarer da, av erfaring, at Helfo ikke ligger her i byen, og at man skal sende slike ting til dem. Hun sa at Nav jo faktisk hadde bedt henne på telefon om å gå innom lokalkontoret for å få hjelp om hvordan hun skulle få levert regningen til Helfo. Vi har nylig vært gjennom dette selv og fått alt refundert, så han kunne gi råd. Han sier da at hun bør gå bort til den skranken der en NAV ansatt satt uten kunder og leste på noen papirer, for å få bekreftet at det han sa om Helfo stemmer. Altså at gamla var på feil plass. Dama var jo skikkelig skrøpelig og kjempegammel, så han syntes ikke hun skulle vente så lenge i kø for et enkelt spørssmål- men det syntes skrankedama. Den gamle dama spurte etter Helfo og fikk beskjed om å trekke kølapp. Etter en halv time får dama komme frem, mens mannen min sitter hos den andre kundebehandleren. Da hører han at gamla spør etter Helfo, og den NAV ansatte sier: Helfo finnes ikke her. Du må sende reiseregningen til dem. Vi kan ikke hjelpe deg. Helfo er en helt egen instans det. Så gikk gamla ut derfra, like forvirret som da hun kom inn. Jeg synes det var så unødvendig og slemt, og enda et bevis på at mange i NAV driter i enkeltskjebner og enkeltpersoner!!!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #12 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg ble ufør i en ulykke, og havnet på sykehus. Dette førte til at jeg ganske så øyeblikkelig ble nødt til å finne en hybel/leilighet på bakkenivå, innenfor en prisklasse jeg ville klare å betjene i min nye livssituasjon. Familien min og legen hjalp til med å kontakte NAV, og ba om at saksbehandleren måtte komme til sykehuset for konsultasjonen hun forlangte, siden jeg jo ikke kunne forlate for å komme til NAV selv- logisk nok. Det måtte to legeerklæringer til, fastlege og behandlende sykehuslege, samt røntgenpapirer og opperasjonspapirene, og en hel masse masing før NAV aksepterte å i det hele tatt vurdere å hjelpe meg. De nektet å komme til sykehuset helt til de fikk riktig lovparagrafer slengt i trynet og ikke kunne si nei. Og de forsøkte faktisk å påtvinge foreldrene mine, som ikke engang bodde i samme by, å ta meg hjem og forsørge meg. Jeg var jo 22 og hadde bodd alene flere år. Foreldrene mine måtte si rett ut at de ikke kom til å hjelpe meg med noe som helst, og at det var uaktuellt, før NAV godtok å la meg fylle ut skjemaene. Det er jævlig å måtte forholde seg til NAV, og jeg har vanskelig for å tro at det finnes trygdesvindlere så ufattelig hardt og ydmykende som det er å få det man faktisk har rett på. Da jeg lærte å gå igjen satt jeg en gang på venterommet til NAV i over en time, før jeg endelig fikk (via kølapp) spurt etter saksbehandleren jeg hadde time til møte med. Da fikk jeg vite at hun var sykemeldt, og sansynligvis aldri kom tilbake. Jeg måtte ringe en annen dag og be om å få oppnevnt ny saksbehandler. Etter 8 år har jeg hatt flere saksbehandlere enn jeg har tall på. Jeg sluttet å telle da det rundet 20, og det er lenge siden. Noen har jeg bare snakket med på telefon, og andre møtt en gang. NAV er det mest tungrodde systemet som finnes!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #13 Skrevet 20. oktober 2010 va ei som sa siden du er så ung me psykiske problemer så er det jo ingen problem for deg å få uføretrygd senere! nett som planen min var å uføretrygde meg! eg var gravid å skulle inn på møte med ei som ville ha meg på et kurs, eg sa eg ikkje hadde så lysst å gå på det kurse, da sa hun babyen din ligger i magen lenge enda! nett som om eg var tebakeståandes å ikkje viste det fra før.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #14 Skrevet 20. oktober 2010 "Du må altså PRØVE å SAMARBEIDE" ...sa de, etter å ha innrømt å ha gjort feil selv, og like etterpå stille helt urimelige krav til meg, som heller ikke er lovlig- noe jeg påpekte. Har fått kopi av mappa mi hos dem, og sannelig har saksbehandler skrevet "lite samarbeidsvillig" om meg. Jeg påpekte jo bare at de hadde gjort feil, slik at jeg mistet alle pengene mine i mange måneder og mistet rett til foreldrepenger, for så å si fra når de igjen holdt på å gjøre feil. Er i en ankefase nå, og får fremdeles ikke en krone.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #15 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg bør vel påpeke at det urimelige kravet, som gjør at jeg fremdeles ikke får penger, er at de vil tvinge meg til å forsøke morfinbehandling mot mine smerter. Jeg er GRAVID!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #16 Skrevet 20. oktober 2010 navkamp.com Nystartet side der dere burde dele deres historier.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #17 Skrevet 20. oktober 2010 Min er bare en fillesak mot mye det mange andre har opplevd fra NAV, men som alvorlig syk opplevdes det frustrerende nok på tidspunktet. Var under behandling for en alvorlig kreftdiagnose i fjor og hadde naturlig nok store utgifter i forbindelse med behandlingen. Søknad om frikort ble sendt til NAV sammen med en stor bunke kvitteringer for betalt egenandel. Måtte purre maaange ganger pr telefon og ventet i flere mnd før saksbehandleren endelig innrømmet at de hadde rotet bort både søknad og kvitteringer. Heldigvis hadde de i det minste registrert at de hadde mottatt den, så de kunne ikke skylde på meg. Men likefullt fikk saksbehandleren seg til å si: "Skal du ha pengene dine, må du ringe rundt til alle stedene du har vært for å skaffe nye kvitteringer". For det første husket jeg ikke alle avdelinger og utredninger jeg hadde vært gjennom og for det andre er det vil ikke det man ønsker å bruke tida på når man ligger som et slakt i senga pga cellegiftbehandlingen... Heia NAV!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #18 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har vært på NAV to ganger for flere år siden, begge gangen for å si ifra at jeg hadde fått for mye kontantsøtte og barnetrygd, har ikke hørt noe fra de ennå... Det er nå over tre år siden, og jeg har dokumentert at jeg selv har sagt ifra så da regner jeg pengene for mine :-)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #19 Skrevet 20. oktober 2010 Ville nok ikke følt meg trygg på det. Denne mannen prøvde også å betale tilbake, men ble i stedet anklaget av NAV for trygdemisbruk! http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/ville-tilbakebetale-ble-anklaget-for-trygdemisbruk-3220338.html
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #20 Skrevet 20. oktober 2010 Leverte en anke, og fikk muntlig avslag på den med en gang. Spurte om det var hundre prosent sikkert, og det var det. Spurte så om jeg kunne få det skriftlig, og fikk til svar at det kom til å ta 6-8 måneder. Sånn fungerer det på NAV.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #21 Skrevet 20. oktober 2010 Leverte en anke, og fikk muntlig avslag på den med en gang. Spurte om det var hundre prosent sikkert, og det var det. Spurte så om jeg kunne få det skriftlig, og fikk til svar at det kom til å ta 6-8 måneder. Sånn fungerer det på NAV.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #22 Skrevet 20. oktober 2010 Bedt far om å ta ut fedrekvoten - etter at han hadde vært hjemme i 5 måneder!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #23 Skrevet 20. oktober 2010 Veninnen min var innom nav for å hente søknadsskjemaer for å søke støtte til bil. Hun har en alvorlig lungesykdom og både legen og saksbehandleren hennes mente at hun kvalifiserte til å få det, ogg at hun bare skulle stikke innom og hente det. hun kom til skrankedamen og ba om et skjema, men damen sa "Nei". Hun mente at det ikke var noen som fikk innvilget det allikevel, og ihvertfall ikke hun som så så frisk ut, så hun ville ikke engang gi henne skjemaet. Venninnen min måtte tilslutt be om å få snakke med sjefen hennes for å få utlevert et skjema. Da ga dama seg, men ropte etter henne da hun gikk at " du kommer ikke til å få noe!". Hun fikk bil...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #24 Skrevet 20. oktober 2010 Har opplevd at en navdame kasta en søknad rett i søpla, forran øynene på meg, og sa at det var ikke noe poeng for meg å søke på noe ingen fikk uansett med mindre de sitter i rullestol. Hjelpestønad. Jeg fikk søkt, og jeg fikk det innvilget.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #25 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har opplevd mye rart på Nav. Det rareste må være da Nav-dama begynte å omtale andre Nav-klienter som hadde lignende sak. Hun nevnte navn og hvorfor de ikke fikk gjennomslag på søknaden sin. Hjelpes. Jeg er så glad for at jeg driter i å sladre om folk. Ellers hadde dette vært en gylden mulighet for meg å snakke om folks private bisnisser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå