Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har knapt nok sett på strikkepinner før, men fikk plutselig ånden over meg. Så nå strikker jeg i vei på en kjole til vesla. Har en oppskrift jeg liksom skal følge, men den er da altså på gresk. For meg. Skjønte biten om å legge opp masker og komme i gang med å rundstrikke, men neste punkt på listen vet jeg ikke om jeg har forstått riktig. Der står det at jeg skal strikke 2 masker sammen, så en enkelt, så to sammen osv en hel runde rundt (når skjørt-delen på kjolen er ferdig antar jeg). Jeg har begynt på 210 masker, og lenger nede står det at jeg skal felle av slik at det står 2 x 70 masker igjen, altså 140, og at dette da skal skje ved å felle av totalt 4 masker (på hver side?). Når jeg med mine heller mangelfulle mattekunnskaper forsøker å regne dette ut, så går det ikke helt opp. For først blir det jo å redusere 50% av strikketøyet (når jeg strikker sammen to og to masker på annenhver), noe som skulle gi 154-155 masker (?), men hvordan skal jeg da kunne feller ned til 140 med da å bare redusere med 4 masker på hver side? Har jeg misforstått noe her...? Hjelp.... ;-)
marinas skatt Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 Hehe.. Du halverer jo ikke maskene når du strikker sammen 2 masker med en maske strikket i mellom. 210:2 = 105 ,( forran og bak ) 105 - 35 ( som felles ) = 70. Når du har strikket ønsket lengde på skjørtet feller du ned til 140 masker. Strikker et stykke med dette på rundpinne , før du deler arbeidet i forstykke og bak stykke. -Og når du skal dele arbeidet felles 4 masker i hver side Regner med at du i tillegg skal felle 4 masker i hver side når du deler arbeidet , for og få mindre trang arm åpning? Hm.. Håper du forsto hva jeg mente og at svaret var til hjelp :-)
mammatetogansketette:)) Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 Slapp heelt av, er lett selv for en erfaren strikker (kan ikke akkurat si jeg er det da men likevel... Slik jeg ser det så har du altså 210 masker. Og skal strikke to sammen, strikke en som vanlig, strikke to sammen, strikke en som vanlig osv. Det vil IKKE si at du halverer antall masker på den runden, men du tar vekk 1/3 av maskene, fordi tre masker blir til to hele veien rundt, om du forstår?? Så da blir det 210 masker minus 70, det blir 140 masker. Det jeg ikke forstår er da at du skal felle enda fire til, og SÅ få 140? Var det til hjelp tru?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2010 Ja, dere var til stor hjelp! Ser at jeg har tenkt helt galt rett og slett, ikke lett når man er grønnskolling på noe ;-) Det står at jeg skal felle av 3 ganger før det felles av til ermer og bak og forstykke skal strikkes hver for seg, men når jeg kommer så langt, har jeg store planer om å avlegge min strikkekyndige tante et besøk, hehe... For det ble litt vel komplisert Det andre skal jeg nå klare, spesielt nå som dere hjalp meg litt, men mot slutten der trenger jeg nok litt hjelp ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå