Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg og samboer vet at vi kommer til å bygge hus. Med dette mener jeg at vi er i planleggingsfasen og om litt kommer til å sette i gang hele prosessen. MEN. Jeg og samboer er litt uenige. Jeg har idag hatt en liten samtale med banken angående lån, og ferberedelser med tanke på oppretting av BSU kontoer osv. (Til poenget:) Jeg spurte da om hvordan det var med byggelån vs boliglån. Hvilket som var best å betale på. Det var jo selvsagt bolig lånet. Men samboer vil bygge huset selv, altså leige inn folk til å sette opp reisverket men gjøre det selv. Han er ingen snekker, men skikkelig HANDYMAN. Jobbet i snekkerfirma i tre år(dog som deltidsjobb under utdanningen som byggingenør). Men det som er det negative er at han/vi bare får snikkert på huset på kvelstid. Og med små barn får ikke vi tid til det. Men tross alt vil han bygge huset selv. Og da vil jo dette gå over ett -to år kanskje tre år. Er det noen her som har tegnet og bygget huset helt selv? Eller noen som hadde planlagt å gjøre det, men som ombestemte seg fordi det rett og slett ikke lønte seg? Jeg har lyst å gjøre det viss vi sparer penger på å gjøre det slik, men ikke vis ikke. Hva tror du lønner seg? Og hva tror du er det beste?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 Det er altfor mye jobb og med små barn og vanlig jobb i tillegg er det vanvidd. Det vil nok ikke lønne seg noe særlig økonomisk heller, med mindre huset skal bygges for oppsparte midler.. Byggelån er kjempe dyrt, høy rente, og dere skal jo bo og leve i en annen bolig underveis, selvom dere ikke skal betjene byggelånet nå. Rar bank dere har hvis de har gitt klarsignal for å bygge på den måten..
Gjest Kira06 Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 Vi hadde som dere store planer om å bygge et hus, men ombestemte oss etter nøye vurdering. Noe jeg absolutt ikke angrer på i dag! Det hadde blitt altfor kostbart og ikke minst tidskrevende. Naboen der vi bor i dag bygger sitt eget etter jobb på en tomt like ved, og de har nå jobbet på spreng i ca 1,5 år. Og huset er ikke klart på mange mnd enda. De har også to små barn, og da er det ikke alltid like lett å finne tid til husbygging. Jeg ville tenkt igjennom dette veldig nøye hvis jeg var dere, fordi det kommer dessverre til å oppstå problemer i byggeprosessen. Spesielt med tanke på både forsinkelser og ikke minst deres samliv i denne perioden. Er så fornøyd med vårt "gamle" hus nå, selv om det alltid er noe å gjøre her også
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Vi har ikke fått klarsignal fra banken nei, da vi enna er i planleggingsfasen. Jeg spurte litt om hvordan det var mulig å gjøre ting og om å bygge selv var et godt alternativ. Jeg vil planlegge alt før vi i det hele tatt begynner å søke om lån. Eller før vi i det hele tatt begynner å bygge. Så skal vi selvfølgelig ha med penger og tid til uforutsette ting. Sånn at vi ikke bllir "skuffet" når ting ikke går som det skal. Men det jeg tenker mest på er hvordan vi som familie kommer til å ha det. Vi ønsker flere barn(har ett) og dette innen kort tid. Jeg vil sannsynligvis være gravid når byggingen er igang. Men samtidig vil jeg at samboer skal få gjøre det han ønsker. Vi er heldige å få tomten gratis så her sparer vi ca 250 000! Tomten klarer vi å gjøre selv da jeg har en alleggsarbeider til en far. Samt at mine brødre og min samboer er meget dyktige masksinførere. Også bolig vi skal bu underveis er gratis, bare strøm, da vi bor i ett gammelt hus ingen vil bruke eller skal bruke(selv om standaren er helt okei). Så her sparer vi en god del! Men vi vil spare mer! Høres kanskje litt dumt ut, men jeg vil kunne unne familien min ferie og kurs/leirer til barna. Har også venner og slekt som er elektrikere som vil hjelpe oss for en billigere penger enn om vi leiger inn. Kom gjerne med tips? om dere har bygget hus hvor mye brukte dere på selve snekker arbeidet?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Vi har ikke fått klarsignal fra banken nei, da vi enna er i planleggingsfasen. Jeg spurte litt om hvordan det var mulig å gjøre ting og om å bygge selv var et godt alternativ. Jeg vil planlegge alt før vi i det hele tatt begynner å søke om lån. Eller før vi i det hele tatt begynner å bygge. Så skal vi selvfølgelig ha med penger og tid til uforutsette ting. Sånn at vi ikke bllir "skuffet" når ting ikke går som det skal. Men det jeg tenker mest på er hvordan vi som familie kommer til å ha det. Vi ønsker flere barn(har ett) og dette innen kort tid. Jeg vil sannsynligvis være gravid når byggingen er igang. Men samtidig vil jeg at samboer skal få gjøre det han ønsker. Vi er heldige å få tomten gratis så her sparer vi ca 250 000! Tomten klarer vi å gjøre selv da jeg har en alleggsarbeider til en far. Samt at mine brødre og min samboer er meget dyktige masksinførere. Også bolig vi skal bu underveis er gratis, bare strøm, da vi bor i ett gammelt hus ingen vil bruke eller skal bruke(selv om standaren er helt okei). Så her sparer vi en god del! Men vi vil spare mer! Høres kanskje litt dumt ut, men jeg vil kunne unne familien min ferie og kurs/leirer til barna. Har også venner og slekt som er elektrikere som vil hjelpe oss for en billigere penger enn om vi leiger inn. Kom gjerne med tips? om dere har bygget hus hvor mye brukte dere på selve snekker arbeidet? HI
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Vi har ikke fått klarsignal fra banken nei, da vi enna er i planleggingsfasen. Jeg spurte litt om hvordan det var mulig å gjøre ting og om å bygge selv var et godt alternativ. Jeg vil planlegge alt før vi i det hele tatt begynner å søke om lån. Eller før vi i det hele tatt begynner å bygge. Så skal vi selvfølgelig ha med penger og tid til uforutsette ting. Sånn at vi ikke bllir "skuffet" når ting ikke går som det skal. Men det jeg tenker mest på er hvordan vi som familie kommer til å ha det. Vi ønsker flere barn(har ett) og dette innen kort tid. Jeg vil sannsynligvis være gravid når byggingen er igang. Men samtidig vil jeg at samboer skal få gjøre det han ønsker. Vi er heldige å få tomten gratis så her sparer vi ca 250 000! Tomten klarer vi å gjøre selv da jeg har en alleggsarbeider til en far. Samt at mine brødre og min samboer er meget dyktige masksinførere. Også bolig vi skal bu underveis er gratis, bare strøm, da vi bor i ett gammelt hus ingen vil bruke eller skal bruke(selv om standaren er helt okei). Så her sparer vi en god del! Men vi vil spare mer! Høres kanskje litt dumt ut, men jeg vil kunne unne familien min ferie og kurs/leirer til barna. Har også venner og slekt som er elektrikere som vil hjelpe oss for en billigere penger enn om vi leiger inn. Kom gjerne med tips? om dere har bygget hus hvor mye brukte dere på selve snekker arbeidet? HI
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 OJ! Her kom visst alle innleggene som jeg ikke fikk inn første gangene ja! Fikk opp feilmelding, men jammen kom ikke de også med. Beklager! HI
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 VI hadde vel "bygglån" med boliglånsrenta... Altså, vi fikk innvilget 1,8milll i lån og vi leverte alle regninger til banken for at DE skulle betale og vi betalte renter og avdrag av det beløpet vi til enhver tid hadde benyttet oss av av disse 1,8mill....Da huset var ferdig fikk vi utbetalt det vi hadde igjen av de 1,8mill,- minus det vi hadde betalt ned på som avdrag underveis (som ikke var mange tusener...) VI regnet da "huspakken" og det husfirmaet MÅTTE gjøre (vær obs på at mange ikke TILLATER at dere setter opp reisverk selv, noen krever å gjøre huset "tett" før dere får ta over også) også fikk vi estimert rørlegger, elektirker og alt annet arbid og endte vel opp med at vi ville komme langt med 1,6mil, så MÅ man legge på litt til oppå der,- også videre.......VI greide oss på 1,8 iallefall..Vi hadde huset ferdig i 2006. Og også vi fikk tomt ) Ja, det er mye arbid, ja det er stress.....Jeg kommer ALDRI til å gjøre det igjen..Men vi sparte MYE...Men en annenting dere må regne på er husleie, om dere må betale det i mellomtiden...Et ferdighus tar under 1 år og gjøre nøkkelferdig..Avhengig av leverandør...Selv må man regne mellom 2 og 3 år..Minst....Om husleien er 6000 i måneden vil man måtte betale 144000ekstra bare i husleie i to ekstra år......Vi hadde ikke husleie i bygge perioden, så trengte ikke stresse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå