Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Kjære medsøstre. Jeg forsøker å skape et "møblert hjem" for meg og min familie. En av tingene jeg gjerne skulle hatt er en plante som tåler meg. Jeg har to kaktuser som har klart seg, men ellers dør plantene i løpet av dager, i beste fall uker. En gang hadde jeg en blomst som var så nydelig i butikken, og som var død før jeg kom hjem med den. Er det noen som har et forslag til en type plante som jeg kan kjøpe og som kommer til å klare seg i minst 4 uker? Gjerne med instruksjoner om behandling...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 Haha, skulle tro at det var jeg som hadde skrevet dette innlegget! Jeg gjør følgende: Kjøper en orkidee som blomstrer fint, vanner den med ca 1 dl vann en gang i uken. Da blomstrer den faktisk i opptil 1-2 mnd. Og når de dør, kjøper jeg nye:)
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 Orkideer overlever jo det meste. Gi de ett eggeglass med vann i uka så greier de seg. Jeg gir mine litt vannnår jeg husker på det,og det er nok sjeldnere enn hver uke..men de klarer seg fint :-) Sukkulenter(et fellesbegrep for flere forskjellige planter) overlever også det meste. Men de har ikke blomster da,hvis du er ute etter det. Her i huset har bi bare orkideer og sukkulenter hvertfall,for jeg tar også livet av det meste:-)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 velg planter med tykke blader. mine blomster og planter dør fort de også men etter at jeg fikk tips om å kjøpe planter med tykke blader så har de holdt seg. en av plantene min har faktisk klart å bli 4år gammel. har også fint klart å holde liv i slike "trær" med harde og skarpe blader. så fort plantene begynner å henge med hodet så bare hiver jeg i noe vann så strutter de fort igjen;) de tåler mye vann også. jeg klarer ikke planter som jeg bare skal vanne pittelitt nå og da for jeg bare glemmer det! og jo! jeg har en orkide som er over 3år gammel! den har ikke hatt blomster på 3 år men nå har to nye stilker vokst ut og på dem kommer det blomster;)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Du må absolutt kjøpe Svigermors Tunge. Det er en veldig fin plante med høye, spisse blader. Den har gått navnet sitt nettopp fordi det er umulig å ta livet av den...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Svigemors tunge! Det er jo fantastisk!
Himmel og hav Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Fredsliljer, porselensblomst, elefantfot, kroton og eføy tåler det meste.Men de må jo få vann, da. De tåler å tørke litt, og det synes på dem når de trenger vann. De kan stå overalt, unntatt i mørke ;-) Orkideer, særlig phaleonopsis, tåler også mye. Hold den under springen en gang i uka, la den renne av seg. Ikke sett den i sørvindu om sommeren. Når den har avblomstrer så lar du grønne stilker være, men klipper av brune, og setter den kjølig til det ha kommet nye blomsterstengler. I hvileperioden trenger den ikke vann like ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå