Vanilla83 Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Har vært alene med min datter på 1,5 og min sønn på 4,5 i et år nå. Ting har gått meget bra på det økonomiske, var tidlig ute med søknader og sjekka opp hva vi hadde krav på osv, fikk meg et lån og kjøpte leilighet til oss. Tok til og med lappen og var så heldig at mamma kjøpte en liten bil til meg. Med andre ord, vi har det veldig bra. Men så er det ei hake da... I august fikk jeg lillejenta i barnehage og begynte på skolen selv. Problemet er at ungene har vært syke i fleng og jeg er den som har måttet være hjemme med dem. (barnefar har dem 4 dager annenhver uke, og har ikke mulighet å ha dem utenom pga jobb) Så nå idag ringte de fra sykeuset og sa at minste hadde fått time til undersøkelse av hjerte, noe med en bilyd på 1 års kontrollen i juni, som jeg IKKE ble informert om... Om jeg ikke stressa før gjør jeg det enda mere nå. Jeg føler det rakner litt for meg, jeg har så og si ingen avlastning utenom det barnefar har dem, og jeg driver hele tida å kjemper for at han ikke skal snike seg unna di få dagene han har. Jeg kjefter mye på ungene føler jeg selv, og synes til tider jeg har sviktet som mamma (latt være å trøste så mye som jeg burde når de gråter fordi jeg der og da mente det var tullgråting) Dør litt inni meg etterpå da.. Jeg er sliiiten, gråter ofte om kveldene og føler jeg ikke strekker til for ungene mine, men hva skal jeg gjøre da? Tips og råd taes gladelig imot..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 19. oktober 2010 #2 Skrevet 19. oktober 2010 trenger du alle 5 årene til å ta utdanningen på? for du har 5 år med os, om du trenger alle 5 årene så snakke med nav, forklar situasjonen og si at du ikke greier dette nå. at du må ta noen av fagene siden, og at du derfor må få 6 år med overgangstønad. det kan de gi siden du har to barn og er alene under nødvendig utdanning. om de ikke vil gi deg det, så se om du kan spare noe av lånet fra lånekassen. slik at du kan leve på det, det siste året. du får jo bostøtte og slikt uansett om os går ut det er lov å være sliten! alle har forståelse for det! hva studerer du?
Vanilla83 Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg går salg og service, så det blir 2 år skole og to år lærling. Mulig jeg får godkjent noe lærlingetid siden jeg har jobbe endel fra før, er godt oppi 20-årene. Joda jeg får os og har tatt op studielån, så økonomien er på stell, masse penger satt til siden:) Men er det mulig å dele opp skolen da så jeg kan ta det over flere år med mindre fag per år? For jeg ser selv hvor utrolig sliten jeg er allerede nå. Tidlig opp om morgenen og kjøre barna i barnehagen. Rett på skolen, rett i barnehagen å hente, dra å handle, hjem å lage middag, kose litt, kveldsmat og senga. bruker ta meg litt tid til eldste om kvelden før han legger seg 20-20:30 og da sier det seg selv at jeg får meget liten tid da lekser skal gjøres og prøver skal leses til. Huffa så selvmedlidende jeg var nå, men faktisk litt greit å pøse d på "papiret"..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 siden det er vgs det er snakk om så må du søke dem for å få delt opp studetåret. om du forklarer dem din situasjon og ber om å få ta første året over to år, så kan det hende at det går fint. om du snakker med legen din i tilegg og ber om en anbefalling om å ta redusert skole, så stiller saken sterkere. men det er helt opp til skolen selv å avgjøre. om skolen ikke vil hjelpe deg, så se om det fins en annen skole i nærheten som har salg og service som voksenopplæring. de er ofte veldig fleksible. å pøse ut frustrasjon på parpiret er flott, da kan man finne frem til løsninger husk at når minstebarnet blir litt eldre, så blir ting myyyyyyyye enklere for deg! så at dette året er tøft og du tar det på deltid, betyr ikke at du trenger å ta begge årene på deltid det ordner seg stort sett
Vanilla83 Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2010 Hm jo mer jeg tenker på det, jo mer virker det som en bra løsning. Er sant som du sier at 1-2års alderen kan være vanskelig.. Ser bare gutten på 4 hvor lettvint det er med han allerede nå. Hadde egentlig ikke tenkt på at man kan dele opp skoleåret sånn, det skal jeg ta å snakke med skolen om å se hvordan mulighetene for det er. Hehe ja, greit med en liten utblåsning iblant:) Det gjør jo som regel det, det er bare veldig hardt når d står på som værst. Takk for gode råd, nå tror jeg nesten det er leggetid for meg også
Wopi Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Har du ingen venninner, søsken eller foreldre som kan gi deg en ekstra frikveld den uka barnefaren ikke har dem? Hvis ikke, heng opp en lapp på nærbutikken el nærmeste videregående, søk etter barnevakt, som du kan betale et lite beløp for å avlaste deg litt. Ofte hjelper det md bare noen timer "fri".Da kan du gå på kino, gå deg en tur, sove eller lese en bok. Det kan føles skummelt med en barnevakt du kjente kjenner, men du kan jo bruke de første gangene til å bli litt kjent. Og noen ganger kan du jo komme hjem litt tidligere enn avtalt, så ser du hvordan at ungene har det bra. Du må huske på at investering i avlastning til deg selv, er en investering i barna dine. De lider også av at du er sliten. Og det er lett å forstå at du er sliten, det er en tøff oppgave du har, med to små barn + studier. Senk kravene til deg selv. Orker du ikke støvsuge - gjør det i morgen. Pølser til middag er tidsbesparende og helt greit. Det er lov til å sette på en DVD og "kjøpe" seg litt fri, så barna holder seg i ro en times tid. Lykke til, jeg har selv vært aleneforelder og jeg beundrer alle som er i den situasjonen! Det koster mot og krefter!
lille sprelle Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg hadde rett og slett tatt kontakt med barnevernet. De vil se din situasjon og kan gi deg avlastning
Espoir Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Du kan jo også søke på "moteblogg" på Google, så kommer det opp masse. Det er massebis av flionke unge kvinner (sikkert noen menn også), med peiling og gode blogger hvos man kan finne tips og råd. Eller kjøp en bunke med ukeblader/dameblader og se hva som er på motesidene der.
Odd Molly Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 Hei, slik jeg ser det har du flere muligheter. Du kan be skolen om å få forlenget skolegangen din slik at du tar færre programfag over tid. Du kan også lese selv eller melde deg på noe form for "brevkurs" og gå opp til en tverrfagligeksamen, da trenger du kun å ta den ene eksamen. Denne eksamenen er ment for voksne med noe yrkeserfaring, du vil da trenge 60 mnd med godkjent yrkeserfaring før du kan gå opp til fagbrevet. Du må også bestemme deg før eksamen om hva du vil rette deg mot - salgsfaget eller kontorfaget. Det er tøft å være alene med to små, be skolen om hjelp. Slik du har det nå er det ekstra kjipt. I tillegg til skolearbeid, syke barn må du også gå rundt med dårlig samvittighet. Grip tak i situasjonen, dette kommer du til å greie!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå