Gå til innhold

Er det fint med engelsk-aktige navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva dere synes om navn som har en engelsk klang over seg?

For min del er det viktig at navnet kan uttales på flere språk, spesielt engelsk, i vårt internasjonale samfunn. Og jeg faller lettere for litt mer internasjonale navn merker jeg. Samtidig synes jeg det er viktig at navnet ikke blir for komplisert, og at det ikke blir så mange misforståelser rundt uttale og stavemåte.

Men hva synes dere? Er det ok, eller kan det oppfattes som "harry" eller meningsløst?

Mine navneforslagseksempler med engelsk klang: Emily, Maya, Thelma

Når jeg poster det her står jeg vel i fare for at dere slakter navenforslagene mine, men tar sjansen, for å høre om slike type navn er harry eller fint ;) Selv om jeg synes det er veldig fint selv så synes jeg det er kjedelig om familie og venner som ikke tør å si ifra synes det bare er "teit" med et slikt navn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns at nettopp i en internasjonal verden, er det viktig å ta vare på navn fra egen kultur. Tenk så kjedelig om engelsk/amerikansk navnetradisjon skal overta hele verden! Fram for eksotiske navn fra all verdens kulturer, sier jeg!

Skrevet

Ja det er fint med engelske og internasjonale navn, selv har jeg en sønn på 3 som heter Ben.

Skrevet

Egentlig veldig enig med Dag-Ny, men må understreke at det er store forskjeller ute og går når det gjelder såkalte internasjonale navn også.

Noen navn er klassikere og fungerer egentlig over hele (den vestlige) verden, mens andre er det jeg kaller "døgn-flue-navn", motenavn som plutselig får voldsom oppsving, typisk er at man hermer etter "stjerner". Slike navn vil aldri bli klassiske, og de vil om noen få år oppfattes som harry av de aller fleste.

Skrevet

Jeg kan godt like en rekke veletablerte, internasjonale, klassiske navn med en historisk sus så lenge de kan uttales godt på norsk.

Er likevel mange navn jeg anser som mer kioskroman-navn hva angår engelske/amerikanske navn, og som jeg derfor ikke liker overhodet.

Mitt poeng er jo at engelsk-aktige navn omfatter så mange kategorier navn, at det blir vanskelig å si om man synes det er "fint" eller ikke sånn rent genrelt.

Av dine, synes jeg Telma og Maia er vakre på norsk=)

Skrevet

Kakao, døgnflue skrives i ett ord? *Siden du er så språkfreak* ;)

Skrevet

Clumsy: Hysj, da!!!!! Jeg vet, jeg vet, det var vel mer for å utheve begrepet. Et begrep som jeg muligens har funnet på? Kanskje jeg skal ta æren for det?

Skrevet

Kan hende jeg misforstår nå, men: Med egen kultur, mener du da Norsk kultur her Dag Ny? For det er jo nettopp i en internasjonal verden at også den engelske / amerikanske navnetradisjonen bør bevares på lik linje med alle andre tradisjoner! Særlig om en har familiære bånd dit! Å velge et norsk navn bare fordi vi bor i Norge blir håpløst begrensende! Og ser du på mange av de navn som foreslåes her er jo med rot i hebraisk, latin og gresk! Det jeg oppfatter fra HI er at du er opptatt av uttalen eller klangen til navnet og lurer på pm det er greit med en mer engelsk "sound"?!? I så fall vil jeg bare gi et par råd: velg gjerne et engelsk navn og gjerne et som blir uttalt annerledes enn det nordmenn flest ville ha tenkt seg men forbered deg på at barnet vil komme til å måtte stave og forklare seg om navnet resten av livet! Jeg har et engelsk navn og har ennå tilgode å ikke måtte stave det eller få "hæ" i respons når jeg sier hva jeg heter! Når det er sagt er jeg veldig glad i navnet mitt og syns det er helt ok å skille seg litt ut og har etterhvert blitt vant med at slik er det å ha et annerledes navn - stav i vei! Vi har valgt å gjøre det litt lettere for våre barn - forhåpentligvis! Vi har valgt navn som klinger likt på norsk OG på engelsk og faktisk også på nederlandsk da vi har disse 3 språk å forholde oss til, er ikke blandt de topp ti og litt utenfor mainstream, men ikke super sært! På den måten håper vi at nordmenn flest vil kunne lese eller høre navnene til barna våre og instinktivt skjønne hvordan de uttales og staves! Av de navnene du har foreslått vil jeg si at Emily og Maya fungerer supert på tvers av engelsk og norsk. Men thelma blir nok Telma her tillands og Thelma med myk luftig Th på engelsk! Og da begynner du med stave og uttalelses sirkus vil jeg tro! Skjønner??? Er litt trøtt nå, så vet ikke om jeg bare rabler her... Håper det ble forståelig hvertfall! Ibunn og grunn: velg det som passer for dere! Det er ikke Harry med utenlandske navn her i Norge! Ta vare på tilknytningene dine til andre land om du har dem og vær fornøyd med valget du tar til tross for all velment kritikk eller kommentarer herfra! Du gjør sikkert et godt valg! Lykke til!!! :)

Skrevet

Syns det er veldig fint jeg :) Jeg kunne aldri valgt et navn med bostavene æ, ø el/og å til barnet mitt, fordi det kun er bokstaver som brukes i Norge.. Jeg syns det er viktig at navnene er internasjonale!

Det eneste som er dumt med å ha engelsk-aktige navn, er at man blir usikker på uttale.

Jeg syns at f.eks Harlow, Jessica, er vakre navn, men folk vil stille spm'et ''Skal jeg uttale det med norsk eller engelsk R?'' og ''Er det Jessica eller Djessica jeg skal uttale det?''

Så sånne navn ville jeg nok holdt meg unna. Men Thelma og Maya er absolutt ikke problematiske navn.

Jeg er også for å skrive det på internasjonal måte, f.eks Catharina, Sophia, Therese, Madeleine fremfor Katarina, Sofia, Terese, Madelen.. Men dette er absolutt ikke et ''must'', for en amerikaner ville da alltids forstått hvordan han skulle uttalt Katarina og Sofia.. :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg er veldig glad i norske (i betydningen norrøne navn, selv om jeg vet at mange av disse også har oprinnelse andre steder i verden) men jeg synes også at mange engelske navn er fine på norsk.

Som noen sier over her finnes det internasjonale klassiske navn, med et historisk sus, som fungerer både på norsk og på engelsk, som jeg synes er fine. Jeg er forøvrig enig med Kako jeg liker ikke "døgnfluenavn" eller "amerikanske bløtkakenavn" som f,eks Melissa, og jeg synes ofte dette kan bli harry på norsk.

Det som er viktig for meg når jeg velger et navn er at jeg synes det er pent selvfølgelig, men også at jeg føler en tilknytning til navnet og at navnet har tradisjon. Min datter heter for eksempel Jenny, dette er jo et "engelsk" navn (egentlig Hebraisk tror jeg), men har vært i bruk i Norge i mange generasjoner, og derfor det jeg vil kalle et "klassisk" navn.

Av dine forslag liker jeg Emily og Maya og jeg synes begge er pene på norsk.

Gjest Antarctica
Skrevet

Emily: Klinger greit på mange språk. Dette må jeg dessverre si er (i mine ører) oppbrukt, syns vi har hatt årevis med emilier, amalier, emilianer og emilyer.

Thelma: filmnavn. Ikke et ekte navn, men konstruert til en gammel roman - der handlingen merkelig nok var lagt til Norge! Så dette er en engelsktalende forfatters oppfatning av "norsk lyd" eller norsk tradisjon. Det er ikke et klassisk navn på noen måte og kan ikke sammenlignes med Katarina eller Maria.

Maya: en folkegruppe i mellom-Amerika. Maia: i latinsk mytologi en vårgudinne som ga navn til måneden mai. Maja: en skandinavisk stavemåte av Maia, eller en forenkling av Maria ("lilla fru Maja" er jomfru Maria i svensk folklore)

Skrevet

Takke for alle innspill, alle som har tatt seg tid til å svare og dele sin mening :)

Tar fortsatt imot tanker og meninger rundt det hvis det er flere som har noe å si...

Skrevet

Det kommer HELT ann på navnet i seg selv. Jeg kan like alle slags typer navn selv om jeg kanskje har en forkjærlighet for noen sjangere og mine fordommer til andre er det hvert navn i seg selv jeg bedømmer, ikke andre som likner. Men for at jeg skal like et amerikansk eller engelsk navn MÅ det kunne uttales med norske lyder, altså ikke som f.eks. Jessica eller Joshua (sorry kommer ikke på bedre eksempler)

Når det gjelder dine navn liker jeg lyden av Emily, men jeg hater å SE det hehe.

Maya liker jeg ikke egentlig uansett, men Maja kan gå ann.

Thelma er uten tvil min favoritt her, har fått litt sansen for det i det siste.

Skrevet

Jeg syntes det er kjempe fint med engelsk- aktige navn.

En del "Norske" navn kan få helt feil betydning i andre land.

Jeg heter Anne og det betyr Mamma i tyrkia.

MIn samboer heter Odd Johan og Odd betyr jo rar. så han bruker bare Johan når han er i utlandet.

Derfor vurderer vi mere internasjonale navn...

Jeg personlig syntes Emily er ett fint navn, men litt oppbrukt. Bare i den forrige barnehagen jeg jobbet i så var det 3 jenter som het det.

Thelma er nok ikke noe jeg ville valgt, men er nok ikke mange som heter det. Hvis det er det man er ute etter.

Maya er ett fint navn,men er nok ikke noe jeg ville valgt det heller. Det er ganske mange som heter Maja og det uttales jo på samme måte,hvis man uttaler det på norsk da.

Jeg er mer for navn som ikke brukes så mye.Men alikevel ikke noe som ungen kan mobbes for.

Men det er jo smak og behag.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva med navn som har en historie eller en tradisjon på begge språk?

Anna, Margaret, Elisabeth, Molly, Emma, Hilda, og Lillian er 7 av 1000 navn som brukes på begge språk og som uttales omtrent likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...