Gå til innhold

Hva bruker dere foran vedovnen,tenker da på sikkerhet...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere peisgitter eller noe annet? hvor kjøper dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke brukt noen ting, de lærer seg fort at den er varm og ikke noe å leke med.

Mener de selger gitter på barnas hus.

Skrevet

Vi har ikke noe foran ovnen. Men det er litt fordi ungen skjønner at den er varm, og fordi den står på en måte midt i rommet. Så det er vanskelig å få den sikret uten å sperre store deler av stua..

Skrevet

Han er 11 mnd..men foreløpig blir den ikke brukt på dagtid,blir eventuelt på kvelden etter han har lagt seg. men om en stund så må vi vel bruke den på dagtid og,i helgene...

kanskje vi skal vente litt og se da,og sjekke ut Barnas hus..

Skrevet

Nada.

Det tar null tid før barna forstår at en varm ovn ikke er noe værende sted, så det er ikke nødvendig. Hos oss står ovnen (og pipa, da, selvfølgelig) midt i stua, så skulle vi gjerdet inn ovnen, så hadde det søren meg blitt trangt her...

Skrevet

Hehe..ja blir litt trangt her og hvis vi skal ha det gitteret..

men vil han skjønne at den er varm da når han er 11 mnd..? men bruker den som sagt ikke så mye enda,og når vi skal bruke den mer har jo han også blitt litt eldre...

Skrevet

Vi bruker ingenting. Småen skjønner at det er varmt. :-)

Skrevet

Min er forresten også 11 mnd :-) Syns sånn grind er unødvendig. Fyr i ovnen og sett dere foran. Han kommer nok til å forstå det godt.

Skrevet

Bruker det samme som *smula*. Selv om ungene her i huset skjønner at peisen er varm, så ramler logikken ut hvis de trenger noe å holde seg fast i når de mister leken sin på gulvet, mister balansen og ramler og tar seg for, blir dyttet av søsken osv.

Skrevet

Vi har ikke brukt noen ting. Der vi bodde før, stod den nesten mitt i stuen. Men ingen av ungene rørte ovnen, eller ramlet på den eller holdt seg på deg. Vi var tidlig ute med å introdusere ovnen for ungene. Holdt armen i nærheten, slik at de kjente varmen. Aldri vært noe problem heldigvis ;)

Skrevet

Nå er jenta vår snart 3 og har større forståelse for at ovnen er varm og farlig, men da hun var mindre hadde vi et hjemmelaget gitter foran, som min fingernemme bror hadde sveiset sammen. Det var en gang vi ikke hadde det foran, da var hun kanskje 18 måneder, og da brant hun seg skikkelig på armen. Man skal altså ikke undervurdere hvor varme ovnene blir - vi snakker her om et kjøttsår som brukte flere uker på å leges, kun fordi hun hadde vært borti den i brøkdelen av et sekund

Skrevet

Ingenting. Begge ungene har hatt ett tilfelle hvor de har tatt på ovnen og blitt bittelitt brent på fingrene og dermed skjønt at det ikke var helt greia.

Skrevet

ingenting. Er drøyt 2.5 år og har aldri vært et problem.

Men lærte han allerede da han begynte å krype at plata forran ovnen var ulovlig område. Det tok han kjapt, så var faktisk aldri i nærheten av å brenne seg heller :))

Skrevet

Vi kommer til å ha ene delen av lekegrinda fra BabyDan foran vedovnen.

Lillegutt er snart 18 mnd, og skjønner at ting er varme, men ovnen vår står sånn til at det trengs en grind foran.

Ovnen står nemlig på en steinplate som står havannen cm opp fra gulvet, og kan være litt lett å snuble i. Har gått bra så langt, men man vet jo aldri når man kan snuble i den og ramle inn mot ovnen.

Akkurat nå er vedovnen et sted hvor han synes det er morsomt å leke, så tror det kan være greit å sikre den når vi begynner å fyre. (ovnen er helt ny, og ikke klar til bruk, må mures på plass et ovnsrør i muren først)

Skrevet

Vi har en slik babydan lekegrind foran vedovnen, den kan du forme til slik at den passer greit rundt ovnen. Satte opp denne etter at eldste som da var 10 måneder og krabbet under ovnen for å hente en leke - fikk et stort brannsår i panna.Vi har hatt lekegrinda oppe rundt ovnen i fyringssesongene helt siden dette hendte. Nå er de to eldste 3 og 6 år og veldig aktive og minstemann begynner snart å forflytte seg rundt, så kommer til å fortsette å ha den rundt ovnen. Og det er ikke fordi barna mine ikke skjønner at ovnen er varm, for det gjør de fleste barn ganske tidlig, men mer fordi jeg er redd de skal snuble eller falle mot ovnen og så ta seg for. Overflaten på en vedovn kan gjøre store skader. Jeg har ved flere anledninger vært glad for at jeg har denne grinda rundt, både for egne ungers skyld og for unger som er her på besøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...