Gå til innhold

Anonyme tips til NAV og konsekvenser for den der er tipset om.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en annen tråd om en som var blitt meldt inn til NAV for svindel uten at der var hold i det. (Altså hun var uskyldig og hadde krav på de stønader hun fik.) Hun skriver, de stoppet støtten med det samme og det var opp til henne selv å bevise og overbevise NAV om at hun var berettiget til støtte.

Derfor lure jeg på hva prosedyren er når der kommer inn et anonymt tips om svindel hos NAV?

Nav undersøker vel saken grundig før de evt stopper støtten og går til sak?

Er NAV pliktiget til å udbetale støtte til sagen er afgjort, i tilfelde av at de tar feil, eller fjerne de støtten bare på mistanke om svindel? Det er jo det faktiske livsgrunnlag for den anklagede, om denne er uskyldig. Hva gør den anklagede evt i mellemtiden?

Tænker mest på OS, men også andre trygder som er grunlag for livsopphold. Det må jo være helt forfærdelig å ende opp i en sådan situasjon pga et anonymt tip, om man har rent mel i posen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis støtten skal stoppes, er det NAV som først må kunne dokumentere at hun ikke har rett til den. Selvsagt er det ikke sånn at en stønad stoppes pga et anonymt tips, uten at NAV først sjekker dette grundig.

I saker hvor en tipser nærmest skal hevne seg på en stønadsmottaker, og gir et tips på åpenbart galt grunnlag, burde vedkommende tipser få seg en kraftig straff, slik man gjør ellers når man urettmessig forsøker å henge ut folk.

Skrevet

Nei, NAv stopper ikke stønader kun på bakgrunn av tips.

Tips blir sendt videre til enheten som skal undersøke saken. Dersom det er hold i tipset, vil det etterhvert bli fattet vedtak om opphør av stønad med begrunnelse for hvorfor, og det vil evt. bli opprettet en tilbakebetalingssak.

NAV opphører stønad kun utfra sakelige begrunnelser, ikke utfra mistanke. Det er ikke opptil bruker å renvaske seg selv, men bruker kan er pliktig til å framskaffe den dokumentasjon som NAV evt spør etter, f.eks lønnslipper, bankutskrifter, arbeidskontrakter osv.

Skrevet

Det var jeg som skrev det. Og ja, det har skjedd. Faktisk flere ganger. Ene gangen var ved fødselen(en har rett på stønad i opp til 2-3 måneder før fødselen). Så jeg lå på sykehuset(KS, og langt opphold) og husverten fikk ikke engang husleien. Og midt oppi dette måtte jeg til med å bevise at jeg snakket sant overfor det som dengang het Trygdekontoret. Så det var en deilig barseltid, kan du tro......

Pengene bare stoppet uten forvarsel....

Og ingen av de kom igang igjen før jeg hadde forklart og bevist(så godt det lar seg gjøre) at jeg fortalte sannheten.

hehehe... jeg inviterte til og med NAV-ansatt hjem til meg for å bevise min uskyld. Men det hadde de visst ikke lov til..... Men lov å stoppe mitt livsgrunnlag uten forvarsel, ja det har de....

Jeg har generelt en litt spesiell situasjon, slik at jeg har hatt overgangsstønad lenger enn normalen(handikapet barn), så jeg har derfor hatt lang tid til mine "opplevelser" med NAV.....

Skrevet

NN 14:27 igjen.

De ba meg få 3 av mine naboer til å signere på at jeg faktisk var alene. Nye naboer som ikke jeg kjente, og som ikke kjente meg.... Dette har de etter loven ikke lov til, men de prøvde seg.... Og dette var til og med en av deres jurister som ba meg om. Dette var den gangen jeg sa at de heller kunne komme hjem til meg.

Mange syke ting i NAV, så ikke tro at de "alltid etterforsker" før de stopper penger.....

Stort sett er de noenlunde OK, men av og til kan en begynne å lure på dem...

Skrevet

Jeg har ringt inn til NAV og sagt i fra. Ingenting har kommet ut noe de forsikret megg om. Den personen jeg i fra om har svindlet NAV i årevis og alle på kontoret vet detet har jeg hørt i ettertid, men pga. manglende bevis eller noe blir hun aldri tatt for det. Så imellomtiden går skattepengene våre til henne. Fantastisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...