Gå til innhold

Stomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at barnet ditt har stomi. Men den har ikke rund form slik som de andre stomiene. Hvilket utstyr får det da, eventuelt hvilke produkter må en ha?

Vær så snill å svar meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ?

Vennligst utdyp.

Mener du utlagt tarm?

Skrevet

Ja, utlagt tarm. De fleste stomiene er runde i form. Men om stomien har uregelmessig form hva da? hvilke produkt som man bør ha, trenger man et annet utstyr?

Noen her inne som vet noe om stomi? Altså utlagt tarm.

Skrevet

Hva sier de på sykehuset da? Du fikk vel med utstyr og ble vist hvordan du rengjør og skifter?

Sykepleier

Skrevet

Dette vil du få god informasjon og demonstrasjon om på sjukehuset. Det finnest mange variantar av utstyr, og ein vil tilpasse så det passar best mogleg til barnet ditt.

Ikkje alle stomiar er runde, om det feks er planlagt at tarmen skal oppererast inn att, vert den gjerne meir avlang.

Det eg har sett til vaksne er at ein brukar ei stomiplate som ein klipper til etter forma på stomien (gjerne etter ein pappmal) På plata er det ein ring som passar saman med ringen på stomiposen, slik at dei klipsast saman.

I tillegg til stomiplate og pose brukar ein gjerne ein pasta for å gjere det heilt tett ned mot huda.

Skrevet

Min mor har stomi, og hun bruker todelt system hvor hun klipper til platen selv slik at den passer til hennes form. Og fester posen på platen.

Jeg kan ikke se for meg at stomien til dette barnet har en så avikende form, at det ikke kan bruke ordinære stomiprodukter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...