Nemofish Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Heter det 1. Mamma og Pappas bok eller 2. Mammas og Pappas bok ?
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 19. oktober 2010 #2 Skrevet 19. oktober 2010 Tror jeg hadde gjort det enkelt og sagt mamma og pappa sin bok :-) Men hvilke av de to alternativene som er rett hsr jeg ikke peiling på..
It's all about me Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 I eksempel 1 sier du mamma og pappa sin bok. I eksempel 2 sier du mamma sin og pappa sin bok. Begge deler er så vidt jeg ser to måter å si det samme på. Men jeg har lært at kan man skrive noe på en kortere måte skal man gå for det. Jeg stemmer da for eksempel 1 )
Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Det heter mamma og pappas bok. Og mamma og pappa skrives IKKE med store forbokstaver, siden de ikke er egennavn. Og så litt skryt: Du skriver ting rett fram og henger ikke genitivs-sen bak en apostrof! Flink!!! Det er ekstremt mange som bruker apostrof ved genitiv i norsk språk, noe som i 99 % av tilfellene faktisk er feil.
Hanna30 Skrevet 19. oktober 2010 #5 Skrevet 19. oktober 2010 Det er en betydningsforskjell! Hvis du sier "mamma og pappas bok" er mamma og pappa én enhet. For eksempel hvis barnet spör: "Er det min bok?" og du vil si at den tilhörer foreldrene, kan du svare: "Nei, det er mamma og pappas bok". Hvis du sier "mammas og pappas bok" vil du ha fram at det ikke er bare mamma eller bare pappa som eier boka, men at det baade er mammas og pappas bok. For eksempel hvis barnet spör: "Er det pappas bok?" kan du svare: "Nei, det er mammas og pappas bok". Du vil altsaa i det tilfellet understreke at mamma ogsaa er eier av boka. Skjönte du?
Nemofish Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 19. oktober 2010 Takk for svar! Det var nemlig nettopp det du nevner, Lillegutt, som fikk meg til å tenke på det!
___ Skrevet 19. oktober 2010 #7 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg tror at hva som er riktig kommer ann på om du snakker om en eller to bøker. Om det er en bok som mamma og pappa eier sammen er alternativ en riktig. Om derimot mamma og pappahar hver sin bok er alternativ to riktig. Det er i hvertfal slik jeg ville oppfatte det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå