Gå til innhold

Epidural - ser sinnsykt vondt ut....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så Unge mødre her om dagen. Var en av jentene som fikk epidural under fødselen. Det ser sinnsykt vondt ut. Er det det? Jeg vurderer å klare meg uten, ene og alene fordi det ser sykt vondt ut. Men man har vel kanskje så vondt allerede at man ikke bryr seg om ett stikk i ryggen? Noen som har fått epidural og kan si noe om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det varierer veldig fra person til person.Mange sier at de ikke kjente det en gang. Jeg syntes det var grisevondt!

Skrevet

Selve stikket i ryggen husker jeg faktisk ikke om var særlig vondt,jeg var jo i tåkeland pga fødsel fra før.Men jeg merket en veldig god effekt av epiduralen da den var på plass.

Sluttfasen av fødselen min ble bedre og jeg fikk slappet av før pressriene begynte.

Så jeg fikk en god effekt av bedøvelsen,og pappaen syntes det var flott med en slik medisin.De har visst ikke så mye slikt der han kommer fra.

Det er jo anestesisykepleiere/leger som setter stikket,og de kan jo stikke.

Lykke til med fødselen,hva du enn velger!

Skrevet

Jeg fikk det før 2 keisersnitt.Man får jo lokalbedøvelse først da, og det er bare et bitte lite stikk. Epiduralen kjente ikke jeg.

Skrevet

Jeg har sprøyteskrekk, og hadde ikke tenkt til å ta epidural, men under fødselen endret jeg mening. Hadde så vondt at jeg ville ha epiduralen. Jeg gruet meg skikkelig for jeg har hørt at det skulle gjøre så vondt.

Først fikk jeg en sprøyte med bedøvelse. Det kjente jeg som litt sviing i selve stikket. Det var ikke vondt. Når legen skulle sette epiduralen var jeg livredd.. Satt lenge og ventet på at han skulle stikke meg. Så sa jeg: Når skal du stikke? Da hadde han allerede stukket meg og var straks ferdig.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg kjente overhodet ingenting av epiduralen. Bedøvelsen kjente jeg som litt sviing, som sagt, men ellers var det null problem å få epiduralen.

Vet at dette kan variere fra person til person. Jeg tror det avhenger av hvor flink/heldig anestesilegen er med stikket.

Du får si i fra til jordmor at du helst vil klare den uten epidural pga sprøyteskrekk, men at du vil ha muligheten dersom du ombestemmer deg underveis.

Lykke til med fødselen! Det går så bra:) Og husk, alt er glemt rett etterpå!:)

Skrevet

Det er sikkert veldig forskjellig fra person til person.

Jeg fikk epidural under begge mine fødsler, og jeg kjente absolutt ingenting til stikket. Det var bare så ekstremt deilig å slippe de verste toppene av riene.

Så om jeg skal føde igjen, er det ingen tvil om at jeg kommer til å velge epidural igjen! :-)

Om du er usikker så kan du jo fortelle jordmoren at du bare vil se det an. Men at de holder muligheten åpen for at du kan få det om du skulle ønske det der og da. :-)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har fått 2ganger. Ene gangen satt jeg da de stakk og da gjorde det ikke vondt, sved vel egentlig bare. Gang 2 lå jeg og da gjorde det vondt. Men det er jo ikke lenge det gjør vondt da..

Epidural er fantastisk. :)

Skrevet

Jeg kjente det kjempe god, og det var ikke herlig for å si det sånn. Kanskje jeg syntes det var så grusomt fordi legen absolutt måtte stikke den inn da jeg hadde en megavond rie. Jeg gråt og jamret meg om at han ikke bare kunne vente 1 min så ria kunne bli over først, men han dro meg opp i sittende stilling, kjeftet at jeg måtte holde ryggen rett og skuldrene oppreist og så stappet han den tingen inn. Synest han var skikkelig hardhendt. Greit, han syntes sikkert at jeg var pinglete, men hallo, jeg lå midt i ei kjempevond rie!:P

Skrevet

Har to epiduraler og en spinal bak meg, kjente ikke noe til noen av dem.

Skrevet

jeg har hatt epidural på første fødsel og spinal på andre. merket ikke mye til stikket, kjente det, men var ikke vondt. de to timene etter epiduralen var satt fikk jeg sove og slappe av før selve utdrivningen, ville absolutt ha vært verdt eventuelle smerter ved stikking

Skrevet

Jeg kjente det ikke. Kjente bare såvidt lokalbedøvelsesstikket før han satte epiduralen. Er veldig glad jeg fikk epidural (ble overtalt av jordmor til å ta epidural selv om jeg selv ikke trodde jeg trengte) for den kom absolutt til sin rett etterhvert.

Skrevet

Jeg fikk spinal, og selve stikket var ikke vondt.

Men spinalhodepinen som jeg hadde i 3 uker etterpå var helt grusom. Kunne bare ligge rett ut. Så aldri mer, da tar jeg heller de smertene under fødselen.

Skrevet

Jeg kjente ingenting.Epidural var som å komme til himmelen:)

Skrevet

Jeg har fått epidural med begge mine.Kjente ikke noe til hverken lokalbedøvelse eller epiduralstikket.

Når man ikke ser tid de skal stikke,og er ett lite grann opptatt med å ligge still mens enn har rier- ja da er det ikke merkbart:-)

Skrevet

For min del, så endte jeg opp med å føde uten noe smertelindring andre gangen, fordi det var helt forferdelig vondt å få epidural (og de hadde ikke lystgass og sånne ting).. fikk en skjærende smerte i ryggen og ned hele venstrefoten da den ble satt, samtidig som at den ikke funka som den skulle, når alt kom til alt..

men var vel bare min flaks ;)

har jo hørt om veldig mange som ikke synes det er noe vondt.

Skrevet

ehh - jeg syntes det gjorde ganske vondt, men så leste jeg journalen min etterpå - de måtte stikke tre ganger før de traff.... det var nok årsaken.....

Har tatt en gang før for mange år siden, og syntes ikke det var så vondt da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...