Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har tenkt å starte på lavkarbo for å få vekk 40 kg (!) jeg la på meg under graviditeten.. Jeg er ALT for glad i fet mat, snop, chips og brus, så jeg er redd for hvordan det skal gå.. Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på. - Er lavkarbo-mat dyrere enn vanlig mat? - Jeg har som sagt 40 kg overvekt, hvor lang tid TROR dere det vil ta meg å komme ned til 70 kg? - Hvordan er prinsippet med lavkarbo? Spise hver 3 time, spise når jeg er sulten, spise hvor mange ganger i løpet av en dag? - Kan jeg amme mens jeg går på lavkarbo? - Er det noen ulemper med lavkarbo? - Tar det lengre tid å lage lavkarbomat? - Hvordan finner jeg ut hva som er lavkarbo, og ikke? Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg henger meg på.. Veier omtrent det samme. Jeg lurer på hva dere spiser til f.eks frokost og andre såkalte brødmåltider? Er knekkebrød ok?
Matitt ,Mini, og Ny Mage:) Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 Heisann! Det er aaaltfor mye å svare på i denne tråden, jeg anbefaler deg å lese litt rundt på lavkarbo.no, der finner du svar på alt! Men litt raskt: -lavkarbo er ikke dyrere enn annen mat, og tenk så mye penger du sparer på all den godisen du ikke trenger lenger -det er umulig å svare på hvor lang tid det tar å miste 40 kg. JEG gikk ned 15 kg på 6 mndr, men jeg hadde endel sprekker og trente ikke. -du skal spise NÅR DU ER SULTEN, om det er en eller 8 ganger om dagen -du bør ikke amme hvis du planlegger å være i ketose. -det kan nok ta litt mer planlegging når det gjelder maten, men planlegger du godt er det like raskt som annen mat. -resten kan du finne svar på på lavkarbo.no Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg går på ketolyse. Det er den mest effektive måten å få ned i vekt på via lavkarbo. - Lavkarbo-mat er nok dyrere enn vanlig mat da su skal spise mer proteiner. Dvs fisk, kylling og kjøtt. Og det er dyrere enn f. eks poteter, ris, pasta.. - 40 kg overvekt kan du få bukt med. Det kan du klare på et år.. - Hvis du er interessert i å lese mer om ketolyse/lavkarbo går du inn på www.lavkarbo.no ellerwww.ketolyse.no Innen lavkarbo er det mange "undergrupper", som du kommer til å oppdage om du går inn på www.lavkarbo.no. Her står det mye info. I ketolyse skal du ikke spise mer enn 15-20 karber i løpet av et døgn. Det er veldiug lite, men så går en også fort ned.. - En skal ikke amme om man går på ketolyse, men jeg sendte mail til mannen bak ketolyse og han svarte at så lenge babyen får annen mat ell morsmelk er det trygt å amme på ketolyse. Har gjort det i tre mnd nå. Om du fullammer, anbefales heller generell lavkarbo. - Ulempene med lavkarbo er at man ikek kan spise, vanlig brød, poteter, pasta, ris, chips og annet godteri. Mange mener også at det er store mengder fett i et slikt kosthold. . Det tar kanskje lenger tid å tilberede lavkarbomåltid, men nøkkelen ligger i å planlegge. Bak brød, lag lapper, salater osv i forveien så slipper du så å varme og hakek når du er sulten.. - Du leser på varedeklerasjonene for å finne ut hvor mye en vare inneholder av karbohydrater. Ellers kan du søke på næringsinnhold på nettet....
Matitt ,Mini, og Ny Mage:) Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 knekkebrød er IKKE lavkarbomat nei:) Men du kan lage dine egne, oppskrifter finnes på lavkarbo.no
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Hvis du skal gå for ketolyse, anbefaler jeg deg å kjøpe "Slank med ketolyse" av Torkil Andersen. Les den og memorer den :-) Selv gikk jeg ned 7 kg på 7 uker med ketolyse, men så sprakk jeg så det sang......Savnet etter brød, melk og pasta ble for stort. Nå går jeg på Fedon Lindberg, lettere å leve med i lengden (for meg, i alle fall). Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Noen mener det blir dyrere, men jeg sparer faktisk på å spise lavkarb. Man spiser etterhvert MYE mindre mat enn hva man gjør på høykarb. Proteiner og fett gjør deg mett. Lenge. Mange spiser to-tre måltider pr døgn og det er det. Skal du spise ketogent (under ca 20g karbohydrat pr døgn) bør barnet få annen mat i tillegg til morsmelk. Sier de. Pussig hvordan babyer klarer seg helt fint på ketogen kost f.eks på Grønland. Uansett, det er ikke anbefalt fordi det ikke er forsket på. God nok grunn for så vidt. Du spiser når du er sulten. Og til du er mett. Til å begynne med kan det være at du er sulten 8 ganger i døgnet fordi det krever en del av kroppen å bytte energi kilde. Til nå har du foret kroppen på sukker, nå skal kroppen lære seg å lage sukkeret den trenger selv (ketoner=glukose=sukker) og den skal lære seg å bruke fett som energikilde. Denne overgangen kan ta opp til 8 uker. Du kan bli slapp og føle deg syk, det er forbigående. Som regel hjelper det med mer fett, og ikke minst mer vann. Ketogent kosthold er svært vanndrivende. Så du trenger å drikke mellom 2 og 3 liter vann i døgnet. Vær forsiktig om du går på vanndrivende medisiner! Du bør spise mellpom 150-200g fett i døgnet. Det kan være en tilvenningssak. Gode fettkilder er smør, avokado, olivenolje, fet fisk. fløte, ost og fett fra kjøtt. Kjøttet du spiser bør være renest mulig, mao minst mulig tilsetningsstoffer og minst mulig bearbeidelse. Det vil ikke si at kjøttdeig og bacon er fy-fy, men det er bedre med en biff, kyllingfilet eller en skinkebiff. Du bør spise en god del grønnsaker, men helst de som vokser OVER jordskorpen da de har lavest innhold av karbohydrater. Målsetningen din er å holde blodsukkeret ditt jevnest mulig. Da lager du minst insulin, insulin er hormonet som lagrer sukker som fett i kroppen din. Fine grønnsaker er blomkål, brokkoli, aubergine, squash, små mengder løk, agurk, litt tomat, kål, salater, grønn paprika f.eks. Ok matvarer er de som har 5 eller mindre g karbohydrater pr 100g. Ikke spis korn, potet, ris, pasta, mais eller brød.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Sjek ut lavkarbo.no, mye nyttig der. Du bør ikke amme om du har tenkt til å prøve ketolye eller atkinsom induksjon, men moderat lavkarbokosthold er å anbefale for alle. Du kan jo evt leve moderat lavkarbo (kutte alt av rafinert sukker og hvetemel, ris og pasta (potet) frem til du er ferdig med å amme, så kan du gå over på ketolyse eller atkinson induksjon. Ellers har du jo fått en del svar her, og jeg anbefaler deg å lese deg opp på emnet "lavkarbo" før du setter i gang, så vet du mer hva du driver med, og hvorfor du gjør det. Lykke til. PS: i teorien kan man klare 40 kg på ett år, men av erfaring vet jeg at man får vektplatåer og går litt lei innimellon, motivasjonen hopper litt opp og ned. Og des fortere man tar av des lettere er det å legge på seg igjen. Så jeg hadde nok heller satt meg kortere mål, og gått ned 10 i gangen. Og ikke tenkt så mye på at du skal ned 40. Men 40 kg på 18 mnd eller to år er fult mulig, selv med dårlig motivasjon og mange platåer (dvs at vekta stopper opp uten at man spiser dårligere).
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Hei For meg handlet lavkarbo om å tenke helt anerledes på hvordan jeg er vant til å spise. Tenk at du skal spise minst mulig av brød, pasta, poteter og ris. Tenka at mat som er blitt gjort mye med (f.eks suppeposer, sauser, ting på glass osv) inneholder mye karbohydrater. Du spiser vanlig mat, bare anerledes porsjoner. Vi er f.eks vant til å spise mye poteter som magefyll fordi det er billig. Men når en spiser lavkarbo bør en spise mer kjøtt og grønnsaker, tenk naturlig mat som ikke er blitt gjort så mye med, så er du godt på vei. Du spiser når du er sulten. En blir mettere av lavkarbomat og metthetsfølelsen varer lenger. Ja, du kan amme, gravide kan også spise lavkarbo. Ingen ulemper med lavkarbo, det er et sunt og naturlig kosthold, i motsetning til mye av det vi er vant til å spise i Norge. Det er fort gjort å lage lavkarbomat. Anbefaler deg denne oppskriftsboken: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=skaldeman&p=1&r=2&cid=195332 Lykke til
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #10 Skrevet 19. oktober 2010 Av ren nyskjerrighet, jeg har aldri forsøkt og kommer nok aldri til å prøve lavkarbodietter, men hvorfor er kjøttdeig og bacon fy-fy? Kjøttdeig er jo bare kjøtt i små biter, bacon er ofte salt og røkt, men hvorfor gjør det noe. Det blir vel ike karbohdrater av hverken salt eller røyk?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #11 Skrevet 19. oktober 2010 Lavkarbo er en fantastisk måte å gå ned i vekt på, bli sunn og frisk, og det vil til og med gi bedre psykisk helse da karbohydrater gjør mye rart med hormonene våre! Lykke til, dette går bra!! MEN, du skal ikke slanke deg når du ammer! Alle giftene, stoffene..alt det dårlige som ligger lagra i fettet ditt, det kommer ut når du slanker deg, og går over i melka. Det vil ikke babyen ha!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #12 Skrevet 29. oktober 2010 Ja, den psykiske effekten må ikke undervurderes Det er veldig behagelig å komme vekk fra "sukkertåken" som en får ved å spise lite eller ingen karbohydrater Det er deilig bivirkning av kostholdet at søtsuget forsvinner Hilsen 23:35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå