Gå til innhold

Syke barn dager - viktig spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg diskuterer reglene rundt syke barn/ barnepasser dager.

Jeg er ute i permisjon med babyen og har fått noe forferdelig vondt i ryggen. Jeg klarer ikke å gå i trappa alene, og klarer ikke å løfte babyen. Han brukte en slik egenmelding idag.

Spørsmålet er: Er det slik at mann får 10 dager (som jeg alltid har trodd) eller er det slik at mann får opptil 4 egenmelding av 3 dager hver?

Jeg trodde disse dagene kunne taes én og én, men da jeg prøvde å søke opp dette på internett og leste dette:

Som lønnstager har du rett til 100% lønn dersom du, dine barn under 12 år, eller barnepasseren er syk. Varer sykdommen under 3 dager holder det med en muntlig eller skriftlig egenmelding til din arbeidsgiver, og du har anledning til å bruke totalt 4 slike egenmeldinger i løpet av et kalenderår.

Dersom sykdommen overstiger 3 dager har arbeidsgiveren krav på å få en sykemelding fra din lege. Du kun rett på sykepenger grunnet ditt barns sykdom i opptil 10 dager.

Jeg mener at dette selvfølgelig gjelder bare egenmelding for selve lønnstaker og at det ikke sier noe spesifikt når det gjelder syke barn dager. Mannen min mener samme reglen gjelder for begge deler.

Hvem har rett?

Håper det er meg, er ikke norsk engang og håper å kunne vise til mannen min, som er norsk, at jeg klarer å tolke folketrygdeloven bedre enn han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har ti dager hver til sykt barn/barnepasser. Dette forutsetter at man har færre enn tre barn og ikke er aleneforelder. Dagene går på kalenderår, man får altså ti ny per 1. januar hvert år.

Arbeidsgiver har anledning til å kreve barnets/barnepasserens sykdom dokumentert med legeerklæring fra fjerde fraværsdag.

Skrevet

Tusen takk for svar! Da hadde jeg rett.

Setter veldig pris på at du tok deg tid til å svare :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...