Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Jenta mi har begynnende øyebetennelse. Var hos legen i dag og han sa at det var så lite at han mente vi ikke skulle starte behandling før det eventuelt ble verre. Men hva da med barnehage?
Gjest ->>- Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 De nasjonale retningslinjene sier at barn kan gå i barnehage med mild til moderat øyekatarr. De aller fleste barnehager har ikke fått dette med seg og insisterer på at behandling skal være påbegynt. Noe legene ikke ønsker, siden man forsøker å redusere antibiotikaoverforbruk. Dermed må du enten høre i deres barnehage hva policy er og håpe på at de faktisk følger retningslinjene, eller holde ungen hjemme en stund eller lyve til barnehagen om påbegynt behandling. Jeg synes det er så tullete at barnehageansatte overprøver folkehelseinstituttet fordi de har lyst, at jeg anbefaler gladelig sistnevnte alternativ.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 man får ikke antibiotika i mot øyekatarr, og hvis det er barnet har så er det smittsomt og barnet må få øyedråper en dag før oppmøte i barnehage.å lyve om påbegynt behandling synes ikke jeg er særlig respektfullt i å med det er såpass smittsomt.
Gjest ->>- Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Øh, jo. Den vanligste behandlingen av øyekatarr er kloramfenikoldråper, som er et antibiotikum. Som sagt er anbefalingene fra folkehelseinstituttet at man ikke behandler mild til moderat øyekatarr og at barn kan gå i barnehagen med dette. Det er ikke noe barnehager har kompetanse til å overprøve, men de gjør det villig vekk likevel (for det meste fordi de ikke kjenner retningslinjene de selv er underlagt).
Gjest ->>- Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 Og kilden om du ønsker: "Smittevernråd vedrørende øyekatarr (konjunktivitt) har vært omdiskutert. Rådene er blitt endret en del siden 1996. Folkehelse-instituttet har erfart at tidligere råd er blitt strengt fortolket av barnehagene. Dette har medført unødvendig høy grad av eksklusjon fra barnehage, unødvendige legebesøk og foreldrefravær fra jobb. Selv svært milde tegn på øyekatarr har medført eksklusjon. I våre endrede råd legger vi oss på linje med rådene i Nasjonale faglige retningslinjer for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten (2008). Ved mild til moderat øyekatarr er det ikke smittevernmessig grunnlag for eksklusjon fra barnehagen." (fhi.no)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Samme sa legekontoret her, at vanlig øyebetennelse vil de helst ikke behandle om den ikke er sterk og at barna skal kunne gå i barnehagen. Fortell barnehagen hva legen sa. Du kan prøve å skylle øyet med litt saltvannsoppløsning.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Jo man får da antibiotika mot øyekatarr, enten fuchitalmic eller kloramfenikol. Jeg tror jeg hadde sagt at legen mente det foreløpig ikke var så smittsomt så derfor trengte hun ikke antibiotika.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 jobbe du i barnehage du over her? MIN erfaring er at når et barn har øyekatarr så smitter det fort som fy, og så sitter en bunt med barn der med øyekatarr.. men det er jo min erfaring.. så hvis man ikke bryr seg om det så sender man barnet i bhg før en dag med behandling.. man kan begynne behandling dagen det blir oppdaget og sende barnet i bhg dagen etter.. må ikke være hjemme hvis man har gjort det.
Gjest ->>- Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Så rart at ikke nasjonale smittevernretningslinjer baseres på din erfaring, da.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 øyebetennelse som ikke er smittsomt er det jo bare å dra i bhg med;) men jeg er i mot å dra med seg barnet i bhg med noe smittsomt. hilsen meg over som mener man skal ha en behandlingsdag mot øyekatarr;p
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #11 Skrevet 18. oktober 2010 vet om flere som har løyet om påbegynt behandling mot øyekatarr, og det er ikke særlig gøy for alle de som blir smittet. men for all del, send barnet i bhg.. men tror ikke det blir så populært v evt smitte.
Gjest ->>- Skrevet 18. oktober 2010 #12 Skrevet 18. oktober 2010 De fleste milde øyakatarr er forårsaket av virus og det har dermed ikke en dritt å si for verken sykdomsforløp eller smittefare om man stapper antibiotika i ungene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå