Gå til innhold

Flere som kjører barn med magebelte i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår bil har magebelte i midten bak, og har nå sjekket mulighetene for ettermontering av trepunktsbelte, noe som ikke er mulig.. Har nettopp kjøpt bilen, en stor familiebil (type amerikansk lastebil). Hadde tenkt å selge bilen igjen da den "ikke dekker vårt behov" for belter, men så nevner gubben dette med busser, hvorfor er det kun magebelte der? Hvorfor er det i andre sammenhenger godt nok med magebelte?

Jeg vet ikke, men har allikevel ikke lyst til å utsette mine barn for den "faren det er" å sitte med magebelte...

Mannen på sin side argumenterer med at vi har en stor bil, og vil ved sammenstør med en eventuell personbil, eller elg ikke får bråstopp. Han mener vi kun får bråstopp ved en eventuell kollisjon med en annen lastebil, eller bergvegg.. (Og da er vi jo uansett ille ute liksom..)

Huff, ikke enkelt dette.. Som lita satt jeg alltid i midten med magebelte, til tross for at det var ledige trepunktsbelter, det var nemlig "sikrest" å sitte i midten..

Må legge til at barnet som eventuelt skal sitte i magebeltet er 12 år, og dersom vi kjører bakovervendt bilstol på dette magebeltet i 4 år, vil barnet være 15-16 år når han må benytte magebeltet..

Hva synes dere? Er det uforsvarlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min bil er der ikke magebelte.

Jeg hadde ikke plassert barn der det bare er magebelte. Så jeg er ikke enig med din mann.

Skrevet

Selvfølgelig kan dere få bråstopp og merke et sammenstøt selv om dere har stor bil ved kollisjon med elg eller personbil.

Ville ikke sikret et barn kun med magebelte

Skrevet

Hi her, takk for svar!

Jeg vil egentlig ikke sikre barnet med magebeltet jeg heller, men vil jo heller ikke selge bilen, vi vil aldri i verden kunne få en like stor og på alle andre måter like trygg bil som den vi nå har kjøpt, til en pris vi kan leve med.

Alternativet er caravellestr, men den er ikke like sikker på andre områder( sitter lavere, mindre robust bygd)..

Den blir også alt for dyr, da vi trenger mange seter, stor motor og firehjulsdrift. I tillegg skal den ikke være gamlere enn den vi har i dag, så da blir prisen raskt 450 000, dvs over det dobbelte av hva vi betalte for storbilen vi nettopp har kjøpt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...