Gå til innhold

Er jeg gammeldags?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på konfirmantgudstjeneste i går.

Mye flott ungdom, og en flott prest som virkelig har fått ungene engasjert. Men av ca 50 unge, var det 2 som hadde lue på seg, inne i kirka.

Nå er jeg en som både drikker og banner. Men jeg har en iboende barnelærdom som går på dette med folkeskikk, etikk og rett og galt. Og har da jaggu Margrethe Munthe i bakhodet når jeg går inn til folk, og spesielt inn i kirka. Snakker jo selvsagt ikke om sovende småbarn eller dåpsbarn med blondelue, men tenåringer med topplua trekt godt ned i luggen. Er jeg gammeldags som syns noen burde lære våre unge håpefulle at i kirka tar man av seg hodeplagget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke. Er ikke kristen selv og aner ikke hva dere gjør i kirka...

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det skal være et problem med lue. At en tilsynelatende allmektig gud skal bry seg?! Jøss! Ville trodd at en sånn hadde bedre ting å bry seg om, men jaja.

Skrevet

Helt enig med deg HI, og jeg er langt fra personlig kristen og drikker & banner nok like mye som deg! He-he!

Jeg er som du også innprentet hjemmefra (ikke et kristent hjem det heller) med den type folkeskikk, og jeg tror nok dessverre at vi er en utdøende rase.

Neida, det med lue i kirken (eller overalt innendørs ellers for den saks skyld) er ikke skadelig for noen, men det har noe med folkeskikk & etikk å gjøre mener jeg og.

Samme som det å arbeide utendørs med noe som bråker fælt før kirketid på søndager. Sånt gjør man bare ikke mener jeg, men det er slett ikke alle som er av samme mening har jeg erfart.

Nå har vi ikke naboen tett innpå oss der vi bor, men har hatt det før - og da hang jeg ikke ut klesvaska på søndag en gang, eller pusset vinduer f.eks. Det fikk jeg gjøre på lørdagen evt.

Sikkert mange som synes jeg er helt skrullete nå, men det henger så i meg fra oppveksten at det bare blir sånn.

Det som er viktigere enn slike "ritualer", er at barna våre får sin porsjon av litt "god, gammeldags folkeskikk". Og der er det også mange av min generasjons foreldre som er helt på bærtur spør du meg.

Men det er nok en helt annen diskusjon....

Jeg synes det var flott å lese innlegget ditt jeg HI, for jeg er så hjertens enig med deg!

Hilsen "Den Gammeldagse"

Skrevet

Og hva skjer når folk i 2010 ikke har tid til klesvasken på andre dager enn søndag?

Dette blir for dumt. Det har ingenting med folkeskikk å gjøre, men gammel overtro.

Skrevet

Hehe ja du er nok gammeldags ;D

Jeg synes det viktigste er at ungdommen kommer dit jeg. Og hva de har på seg eller ei burde ikke spille noen rolle.

"La ALLE barna komme til meg, og hindre dem ikke" står det i bibelen. Så dersom de føler seg mer vel med luer, så gjerne for meg.

Skrevet

Da er nok jeg også gammeldags - selv om jeg banner daglig:D

Det har med respekt for kirken å gjøre mener jeg. Vi måtte igjennom det samme vi også som konfirmanter og overlevde uten lue på hodet. I disse islam-tider er det viktig å vise litt respekt for "vår" religion.

Er ikke kristen og har ikke døpt barnet mitt, for å ha det sagt..!

Skrevet

Takk! Hvor rask folk er å glemme dette!

Skrevet

jeg er enig med anno over her... synes det er bra at de kommer, og la de komme som de er!! Jesus bryr seg nok ikke så masse om hodeplagg... da har han isåfall for lite å gjøre og du med HI :)

Skrevet

For en filleting å henge seg opp i, mener nå jeg! Det er andre mer vitige ting når det gjelder folkeskikk og høflighet altså.

Og dere høres gammeldagse ut ja, mye pga måten dere ordlegger dere på når dere skriver.

Skrevet

Ja du er gammeldags.

Det gjør da vel ingenting om de har på seg lue.

Skrevet

Jeg er kristen, og er stort sett i kirka / menigheten hver søndag. Jeg hadde ikke tenkt over det en gang, dersom noen ungdommer satt med lue på hodet.... Synes det vitner om verre folkeskikk å banne, egentlig, uansett hvor det gjøres.

Synes at det hadde vært hyggeligere om foreldregenerasjonen hadde satt fokus på å lære de unge og håpefulle at å GÅ i kirka / menigheten er meningsfullt, fremfor å sette fokus på å lære dem at man MÅ ta av seg lua dersom man uheldigvis skulle forville seg inn der.... Gud er den samme for alle, med eller uten lue.

Dersom det skulle vært lueforbud, burde det kanskje like godt vær høye hæler-forbud??

Skrevet

Det handler om respekt.

Man tar av seg lua, både i kirken og i andre "innendørs samlinger".

Man reiser seg når man håndhilser på folk. Man kjører ikke forbi et gravfølge. Osv, osv. Helt vanlig folkeskikk om man er troende eller ikke. Det er slike ting alle burde lære.

Skrevet

Hvor kommer denne tåpelige regelen om "ta av seg lua" fra?

Skrevet

Mange bunader har hodeplagg som man går med i kirka. Jeg ser ikke hvordan det er noe bedre/verre.

Skrevet

Jeg foreslår at vi slutter å bry oss om hva andre har på seg og heller fokuserer på viktigere ting.

Skrevet

jeg har i min tidligere jobb intervjuet over 500 ungdom som søkte om jobb. Der var det nesten 5-10 % som møte opp med lue, eller tyggegummi eller slike ting som jeg ser på som standard at man ikke gjør. 4 har hatt tannpirker i kjeften..!! For meg har det ikke så mye å gjøre med at det er en kirke men mere det at i visse settinger tar man av seg lua, spytter ut og spytter ut tyggegummien. Jeg mener ikke at det er gammeldags men almen folkeskikk!

Skrevet

Akkurat allmenn folkeskikk. Men det er tydligvis en vesentlig mangel i oppdragelsen til bra mange.

Jeg har en venninne som jobber bl.a som konsulent ved ansettelser. En del av kandidatene ryker allerede før intervjuet er ferdig.. De kommer inn med lue og tyggis. De har et dårlig håndtrykk. Legg enda til åpen profil på facebook med festbilder der de er åpenbart beruset så har du de som havner rett i nei-bunken. Og dette er snakk om velutdannede mennesker...

Skrevet

Ja, var jo mer det jeg mener, allmenn folkeskikk altså. Ikke at det var så mye religiøst bak, men det ble bare så veldig synlig i kirka, fordi man er oppdratt til at slikt gjør man ikke. Og du over her som trakk frem bunad, det er jo faktisk et festplagg, og kan overhodet ikke sammenlignes med å gå i onepiece med lua dratt ned i øynene. Uansett om det er i kirka eller på supern.

HI.

Skrevet

Det er ille nok at ungdom læres opp til å la deres usynelige venn ta ansvar for all ugang, de får da velge hva de skal ha på seg selv?

Skrevet

Av med lua ja. Eldste her har en kamerat som alltid har på seg lue, uansett. På 7. klasse avsluttningsballet med elver, foreldre og skolens lærere kom denne eleven sammen med sine foreldre iført sort dress, skjorte og slips, på hode hadde han sin lillla topplue. Jeg har gitt han beskjed om at rundt matbordet mitt sitter det ingen med lue, så vil han ha mat må han ta av lua.

Jeg er nok både gammeldags og ond.

Skrevet

Vel talt. Gud er alt og da han han også lua på i kirka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...