Gå til innhold

Har du respekt for din partners yrkesvalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Registrerer at det er "mange" damer som ser litt ned på mannens yrkesvalg, spesielt om han har et yrke innen håndtverk eller feks transport. At holdningen er litt "det er bare en jobb for å få penger inn".

Min mann har et noget spesielt håndtverk, han er blikkenslager. Før jeg traff han ante jeg ikke hva en blikkenslager gjorde, og trodde iallfall ikke det var så viktig. Men nå, etter flere år i samme hus ser jeg faktisk på hans yrke som svært viktig. Og jeg har stor respekt for den yrkesstoltheten han viser.

Feks dette med timesbetaling. Det kommer kunder inn til han daglig og "skal bare få gjort noe fort", "skulle bare hatt en plate", "trenger kun et lite beslag, og det tar bare 5 minutter". Og forventer å få dette gratis. Om han har 20 slike kunder på en dag går det faktisk 2 timer og en god del material. Så bedriften har bestemt en minstepris på 250 kr, for alle arbeider som tar under en halvtime. Og kundene er ILLSINTE. Og jeg kjenner faktisk at jeg, som kunde kanskje hadde tenkt likt. Men som kone som har vært en del på jobben hans og ser hvordan ting gjøres så må jeg få si at det skulle da bare mangle. Min mann (og kollegaene) har et i utgangspunktet kreativt yrke, som nå er på vei til å bli nesten ren samlebåndsproduksjon. At de da skal kunne forlange en viss respekt, for en flott jobb, som de er svinaktig dyktige til mener jeg er en selvfølge.

Og ja, jeg blir sur når folk ikke viser respekt og ærbødighet for flotte håndtverkeryrker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg.

Han er utdannet innen IT, og jobbet som It-konsulent på luselønn i mange år. Ble utnyttet, sa aldri nei når noen spurte han om noe, og jobbet langt mer enn lønna tilsa han skulle.

Så kom tilbudet om drømmejobben, It-sjef, i en ikke altfor stor bedrift, men i en bransje hvor bedriften kan bli stor og gjøre det bra på sikt. Men ikke bare bare det heller. Vi måtte flytte et stykke unna familien, han må være tilgjengelig 24/7. En del overtidsjobbing, og jobbing hjemmefra innebærer det også. Men lønna er det dobbelte av hva han tjente som It-konsulent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...