ღTyrkiskPepperღ Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg leste en artikkel på vg.no om barn som er blitt drept av sine foreldre i Norge, og ser at enkelte bare har fått 4-8 års fengsel. Jeg synes det er helt sykt at man kan få 4 års fengsel for å ha drept sitt eget barn. Er det noe grunn til at straffene er så utrolig lave i Norge?
Magia Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Tanken bak fengselsstraffen er jo ikke egentlig at de skal sitte inne som "hevn" for det de har gjort. Tanken er jo at de skal rehabiliteres, og igjen gjøre nytte for seg i samfunnet etterpå. Det er sikkert noen sider ved den saken du nevner som du ikke vet om. Ellers er jeg enig i at det er for lav strafferamme på enkelte ting, og for høy på andre (f eks økonomisk kriminalitet har høyere strafferammer enn seksuell krim. og vold)
Willy Wonka Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 strafferammene i Norge er latterlige!! Hvorfor skal et menneske som f.eks har drept et barn ut igjen??? Barnet som er dødt får jo ingen ny sjanse, hvorfor skal drapsmannen få ny sjanse?
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Som nevnt over skal folk rehabliteres gjennom straff, straffen er ikke for å gi mennesker hevn. Samfunnet blir ikke et bedre sted om man stuer alle uromomentene bort til de dør. Dersom det er ønsket kan vi likegjerne innføre dødsstraff, istede for å seigpiner folk i fengsel i 40-50-60-70 år. Dersom man har urimelig strenge straffer kan man oppnå at folk som har gjort noe alvorlig galt tar helt av, det er plutselig ingen grunn til å holde igjen for dem. Når det er sagt er jeg enig i at enkelte typer kriminalitet straffes urimelig lavt i mine øyne. Ting som sexsuelle overgrep, voldtekter får ofte latterlig lave straffer, skjønt slike saker sjeldent kommer så langt som til retten. Samtidig straffes "trygdesvindel" der en uførepensjonist har tjent 8 kr (!) for mye iløpet av et år med inndragning av 59000 kr. Forstå det den som kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå