Gå til innhold

ang. utleie og husdyr


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har selv tre katter og skal nå leie ut en leilighet i kjelleren. Jeg vil helst at leietaker ikke skal ha dyr. synes dere det er veldig sært når jeg selv har dyr i samme hus?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sært ja.. Tenk om dere ikke hadde fått ha med dyrene deres om dere hadde måttet flytte..Det er SÅ vanskelig for folk med dyr å få seg plass å bo.. Tenk litt sånn. Sett dere i dems sko..

Skrevet

Det hadde jeg synes hva sært ja. alt det huseiere skal legge seg oppi. dere tåler vel ingenting heller, klikker bare det er gålyder eller vaskemaskina er på midt på natten, men penger skal dere ha.

Skrevet

Jeg måtte avlive katten min på grunn av at den eneste leiligheten jeg fant som var ledig, ble leid ut av en som sa jeg ikke fikk ha katt....

Skrevet

Tenk hvis de som skal leie hadde katt og så tar de leiligheten for de har ikke andre alternatvier og så ser de at dere har 3 katter som springer rundt. Da hadde jeg blitt forbanna. og selv om det er ditt hus, kan du ikke bestemma over hva de som leier gjør der som en over her sier.

Skrevet

Uff, det var jo trist 10.29, men hadde jeg vært deg ville jeg nok heller ventet på en annen leilighet da.

 

Nå bor vi et sted hvor utleiemarkedet er vanvittig bra (for utleier), så vi kan nok uten problemer velge akkurat den leietakeren vi vil ha.

 

og for å være ekstra sær, vi kommer nok også til å leie ut til noen som ikke har barn selv om vi har barn selv også...

 

hi

Skrevet

Det er ikke utleieren sitt problem.

Skrevet

hadde jeg leid hos deg HI, hadde jeg laget ett helvete for deg. utnyttelse av folk. stakkars unger som har så utspekulerte foreldre, tror de blir flotte når de vokser opp.

Skrevet

Her får HI ufortjent mye pes. Hennes hus, hennes utleieregler.

HI: det kommer mye slitasje med dyr, det er også forskjell på å ha 3 katter og 3 hunder. Noen dyr lukter mer som innedyr (feks kaniner). Hadde jeg vært utleier, ville jeg ikke leid ut til folk med dyr, pga slitasjen sin del.

Skrevet

Er du gal 10.36? Utleier kan selvsagt velge leietakere uten dyr. Det er man i sin fulle rett til. Hva man vil ha boende i sin leilighet/hus er ens egen sak. Utleiere har ingen forpliktelse til å skaffe husdyr i Norge bosted.

Skrevet

Leier du ut til noen med f.eks. hund er det jo ikke noe særlig om den driver å stikker av og jager kattene deres og skremmer de.

Eller viss de har katt kan det faktisk bli krangling og slossing mellom deres og dine.

Skrevet

Du kan ikke hindre det lovlig med mindre det er allergier som er årsak.

 

Skrevet

Har selv katt, men jeg forstår at ikke alle ønsker å leie ut til mennesker med dyr med tanke på at kanskje neste leieboer kan ha allergier og økt slitasje på leiligheten.

Det er selvsagt trist at dyr (og barn) mange steder er uønsket, men slik er det bare og det er huseier som bestemmer over bopel.

 

Jeg er veldig glad for at jeg har fått leie husvære der både dyr og barn er velkommen:)

 

Du kan jo skrive i annonsen at du helst ikke ønsker dyr og så heller se det an om det skulle komme noen dyreeiere på visning.

Skrevet

Herregud,så mye pes HI får her.

 

Vi leier selv ut leilighet og våre kriterier er at de ikke skal ha dyr, ikke barn, ikke røyk og ikke fest.

 

Vi kan velge og vrake utifra de kriteriene som vi har satt opp.

 

Jeg mener at det er uansvarlig å anskaffe seg dyr, hvis en ikke eier bolig selv. Alle vet da at det er få utleiere som er interessert i å leie ut til folk med husdyr.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Vi leier også ut og har fire katter. I kontrakten står det at det ikke er tillatt med dyr i utleiedelen.

 

Vi ønsker ikke at leietaker skal ha dyr, med mindre det er burdyr type hamster eller fisk. Katt er ikke ønskelig pga våre katter, da blir det territoriekonflikt og hund er hvertfall ikke ønskelig, da vi ikke vil at kattene våre skal være redde på eget område.

 

Dobbeltmoralsk kanskje, men jeg er huseier og bestemmer, så det så :-)

Skrevet

(men kan føye til at de jeg leier ut til har barn, TO attpåtil og de er sånne "skumle" utlendinger, så jeg er litt grei, tross alt!)

Skrevet

HI; jeg skjønner deg godt, selv om jeg ikke hadde gjort det samme selv.

Ettersom vi selv har hund, så synes vi bare det er koselig at leieboern har hund slik at de kan leke sammen. Så det var nesten et kriterie for oss at de hadde hund:)

Men skjønner deg, fordi med dyr i huset blir det større slitasje. Vi ser f.eks at parketten må byttes ut grunnet klørene til hunden.

Dere har rett til å velge selv, og da gjør dere det som er riktig for dere.

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke noe problemer med at leietaker er hund, eller andre dyr. Har selv 3 katter og 2 hunder. Men på forhånd hadde vi bestemt oss for at leietakere som hadde dyr, spesielt hund, skulle ha en mnd husleie ekstra i depositum. Vi hadde kun en mnd depositum for de uten dyr.. For da har man litt mer og "ta av" om dyrene ødelegger noe f.eks...

Skrevet

Jeg syns det er litt spesielt å ikke ønske dyr hos leietaker når man har det selv...Leier selv av ei som ikke ville ha husdyr i utleieleiligheten, men selv har hun en hund som står og bjeffer til alle døgnets tider, driter også i "min" del av hagen så jeg må passe meg for hundemøkk, og har kaniner i tillegg... Altså, jeg har ikke dyr, men datteren min har veeeldig lyst på, så det er litt vondt å forklare for henne at vi ikke får lov av utleier, når datteren min selv ser at de har dyr selv..For et barn er ikke den situasjonen like "logisk" som den er for mange voksne. Men, de tar seg nesten ikke av kaninene da, så datteren min har fullt opp med å fylle på vann hos de, og gi dem litt mat og løvetann ol :) Så hun føler at hun har ett ansvar, selv om det ikke er hennes dyr :) Nå er jo sommeren over, og kaninene tatt inn, hvilket er stusselig for henne, men det får så være...

 

Er man glad i dyr selv, og vil ha kjæledyr, bør man også ha forståelse for at andre er glad i dyr og vil ha det. Så, ja, det er litt sært...

Skrevet

Nei det er ikke sært HI! Utleier sin rett det :)

 

Vi leier selv - men, etter mange år i samme hus spurte vi om vi fikk lov til å ha hund. Og da sa huseier ja :)

 

Da visste han at vi var ansvarlige, dessuten har vi alltid tatt alt av vedlikehold selv og på egen regning, så går ut i fra at han ofrer litt for å "beholde" oss.

 

Vi fikk dessuten barn i april også - men det spurte vi ikke akkurat om vi kunne få....hehe ;) Du kan vell i utgangspunktet velge å ikke leige ut til de med barn - men får de barn tror jeg ikke du har noen utkastelsesgrunn akkurat. Med mindre leiligheten er totalt uegnet for barn kanskje....?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...