Gå til innhold

Noen med små barn med hull i ørene her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel var ditt barn når hun fikk hull i ørene? Tok dere i begge med en gang? Hvilken reaksjon fikk barnet? Og hvordan gjorde dere ifh til rensing og evnt. betennelser?

Jeg har så lyst til å ta hull i ørene på datteren min på 14 mnd. Mannen min er absolutt ikke enig, og mener vi skal vente til hun spør om det selv.

La det i fra meg en stund, helt til jeg snakket med en venninne fra spania og hun fortalte at der er det helt vanlig at babyer har hull i ørene. Så nå har jeg begynt å tenke på det igjen. Men vil gjerne ha for og imot innlegg her.

På forhånd takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ta fra jenta di retten til å bestemme over egen kropp?

Skrevet

Jeg synes du burde vente og la henne velge selv.

Jeg ble tatt hull i ørene på som baby, og jeg er riktignok hverken traumatisert eller ødelagt, men jeg hater hvordan jeg ser ut med øredobber og har ikke brukt hullene på 15 år. Likevel er de der og ser teite ut og gror aldri.

Rev ut øredobber et par ganger under lek, som barn og det er skikkelig vondt!

Skrevet

Det var jeg, 00:28:) Dumme hake som alt er huket ut:)

Skrevet

Som sagt, jeg vil ha for og imot innlegg. Og siden mannen er så uenig som han er, kan jeg ikke ta hull i ørene hennes uten hans samtykke.

Eneste jeg tenker på er at et så lite barn vil ikke plukke borti øredobblene og dermed mindre sjanse for innfeksjoner enn på et eldre barn.

HI

Skrevet

Absolutt ikke. Babyen vil plukke på øredobbene, leke hardt og sette fast ting i dem, ramle og slå øret etc etc. Med eldre barn kan du si "Ikke rør øredobbene, for da får du kjempevondt", men et så lite barn har ingen forutsetning for å forstå det.

Og jeg må si at jeg syns det er utrolig merkelig at du tenker på fare for infeksjon kontra å la barnet bestemme over kroppen sin selv. Hva hadde du syntes om noen piercet deg uten ditt samtykke? Å ta hull i ørene på babyer er et overtramp på alle tenkelige måter, og hvilke signaler sender det? Det er ok å gjøre noe uten den aktuelles samtykke, så lenge hun ikke har mulighet til å si nei? Hjelpe meg.

Skrevet

Jenta vår var 9 mnd da hun tok hull i øret hos en osteopat på Majorstua faktisk. Hun osteopaten brukte det systemet som er beregnet på barn og folk med allergi. Det gikk kjempe fint og hun har ikke hatt problemer i det hele tatt. Vi tok det så tidlig (både mor og far var med) nettopp fordi infeksjonsfaren minsker ved at de er for små til å plukke på dem. Det eneste aberet med at hullene ble tatt så tidlig, er at øreflippen har endret seg litt i takt med at øret og barnet har vokst. Dermed sitter øredobben bittelitt lenger ned enn det gjorde da det ble tatt.

Her inne blir man hudflettet av å komme med sånne ideer, så vær forberedt på det;-)

Skrevet

Har en spansk venninne som har tatt hull i ørene på begge jentebabyene sine. Helt vanlig der ja. Det er også vanlig i bla Mexico, mange Øst Europeisk land osv. Tror bare du renser med vanlig klorhexidin (staves sikkert ikke slik).

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Foruten at jeg synes det er fryktelig stygt og harry, er det slett ikke alle som ønsker hull i ørene! Jeg har flere venninner som ikke har hull i ørene, tror de er temmelig glade for at de ikke ble presset på det da de var for små til å ytre sin mening..

Vent til ungen kan bestemme selv, jeg syns rett og slett det er slemt..

I tillegg er det det faren for allergi og det at hullet ikke blir seende pent ut senere når det blir tatt så tidlig.

Skrevet

Hvorfor har du så lyst til å ta hull i ørene hennes? Er hun ikke søt nok som hun er?

Om det er det at hun skal være pyntedokka di, så kjøp armbånd da. Det påfører henne ihvertfall ikke smerte, fare for infeksjon og revning, og om hun ikke liker armbånd (hun kan vokse opp og ønske å bli mann, for alt du vet) så kan det fjernes uten varige merker.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at dere tør jeg.. Hvor fort gjort er det ikke under lek at hun skal rive av seg øredobben???? Det er sinnsykt vondt og hun vil få en avrevet øreflipp.. Infeksjon er ikke det første jeg hadde bekymret meg for..

La henne bestemme selv

Skrevet

Vi gjorde det på minstemann da hun var 15 mnd gammel, det har vært helt problemfritt, ingen infeksjoner og heller ikke noe pelling, og ingen avrevne deler.. Bruker øredobber som ikke henger seg lett opp i klær osv.

Hun er nå snart 4 år og trives godt selv med øredobbene, og jeg angrer ikke et sekund.

Her inne vil du få mye negativt på dette med små barn og hull i ørene, men tror du og mannen din må bli enige selv, og så klart vurdere det ut ifra barnet deres selv.

Hull i ørene på små barn er jo veldig vanlig i både Amerika, Asia osv..og jeg ser slettes ikke på dette som en skandale å gjøre.. Det er bare norske mødre som ser på dette som et overgrep i barnets liv..

Jeg fikk selv hull i ørene som ganske liten, og jeg er veldig glad i mine hull pr idag, og bruker øredobber hver dag, både på jobb og på fest ;-) Er snart 30 år og har aldri hatt noe issues med mine "hull".. hehe

Personlig syns jeg det er bedre å gjøre det når barna er veldig små, da slipper man all klåingen og pellingen, og ikke minst det at barnet vegrer seg for å ta hull nr 2 i øret.. Får jeg en jente til så kommer jeg til å vurdere å gjøre det enda tidligere enn jeg gjorde med jenta vår..

Lykke til med valget deres, blir nok bra uansett hva dere velger!

Skrevet

Hvorfor må vi herme etter dumme ting de gjør i andre land da??

Skrevet

"da slipper man all klåingen og pellingen, og ikke minst det at barnet vegrer seg for å ta hull nr 2 i øret."

Og hvorfor i all verden tror du at det er et problem at de vegrer seg for å ta hul nr. 2 når de er litt større? Fordi det er VONDT! Det gjør det jo bare enda mer hårreisende at man påfører et lite barn dette, som ikke har mulighet til å forstå hva som skjer, velge om de ønsker å bli utsatt for det eller løpe sin vei når de ikke vil mer. Men fordi barnet er lite, kan holdes fast og fordi gråten kan ignoreres så er det liksom "greit", fordi de glemmer det innen de er voksne ?

Skrevet

Jeg er absolutt ikke en "hysterisk" mamma, og har tenkt tanken selv på at det kan være fint, men der stopper det også!

Synes, som flere har sagt her, at de skal få velge selv, og ikke måtte gå gjennom noe som faktisk gjør vondt, bare fordi mor synes det er fint og gjerne vil "pynte" opp jenta si litt.

Du gjør dette i såfall bare for DIN del, ikke hennes.

Og at de ikke tar borti det når de er små, tror jeg bare er tull.

Vet hvertfall at vesla her hadde vært mye borti, for hun pirker på alt. (klart, man har sikkert unntak osv)

Vanligvis legger jeg meg ikke borti hva andre gjør, men nå måtte jeg bare si min mening ;)

Skrevet

Det er kun en som nevner faren med å få den revet ut.. Det forstår jeg ikke for det hadde jeg vært redd for. For ikke å snakke om når de er i barnehagen og de tar av dem genseren, hvor fort gjort er det ikke at den hekter seg borti?

Nei jeg hadde aldri tatt hull i ørene på min datter så tidlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...