Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Er gravid for første gang, og er i full gang med innkjøp til den lille kommer. Å så lurer jeg litt på, brystpumpe.. Er det noe alle som ammer trenger? Lønner det seg og kjøpe elektrisk i så fall?
Frk Marge Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Du kan vente med å kjøpe pumpe til du ser om du trenger det Det er IKKE et must og mange trenger det aldri Om det viser seg at du trenger det vil du få låne på sykehuset i første omgang og så kan du vurdere når du skal kjøpe en på veg hjem fra klinikken eller leie en en tid fra en bandasjist fx Ikke gå til innkjøp av en svindyr elektrisk pumpe før du VET at du trenger en MEn OM du skulle finne på at du behøver en, så er de elektriske å foretrekke. Tror det er medela sine som har best rykte enda (?)
Sweet Amber Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 Nei, det haster ikke. Mange får aldri til å pumpe selv om ammingen går som en drøm. Noen får ikke til ammingen og må bruke mme. Vent heller og se. Dersom det viser seg at du får brukt for en er det sannsynligvis ikke noe problem å skaffe på kort varsel:) Om du skal ha elektrisk eller manuell må man avgjøre etter hvor mye man pumper. Jeg pumpet heller manuelt 4-5 ganger i døgnet enn å bruke elektrisk, fordi jeg syntes det var ekkelt:)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg måtte ha det med begge barna mine siden amminga ikke gikk så bra (måtte pumpe og gi på flaske). Med førstemann brukte jeg Medela Swing (elektrisk), en god pumpe, men det kom av og til melk i slangene + den klarte ikke å pumpe ut nok melk (selv om jeg kjente at jeg hadde mere melk, dermed kom melkesprengen fort tilbake). Med andremann brukte jeg Avents elektriske Isis pumpe, en utrolig god pumpe som suger ut hver eneste dråpe :-) Anbefaler den fremfor Medela.
Maskrose Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 Sier som de andre her, det kommer helt an på. Selv måtte jeg akuttskaffe en elektrisk pumpe da det viste seg at jeg produserte melk nok til en hel nyfødtavdeling og puppene var som to overoppblåste fotballer som melken bokstavlig talt sprutet ut av. Søsteren min hadde derimot aldri bruk for det.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Okei:) men hvorfor trenger man det hvis man trenger det da? Blir det "for mye" melk, eller pumper man den ut og heller den på flaske for og bruke den seinere ved evt. Barnepass eller bruker man helst mme da? Har ikke mye erfaring nei=p
Sweet Amber Skrevet 17. oktober 2010 #7 Skrevet 17. oktober 2010 Grunner til å trenge det kan være at man innimellom vil overlate barnet til far /barnevakt et par timer og vil at ungen skal få dette på flaske, om man har sår eller andre ammeproblemer så man vil avlaste brystene, noen produserer for mye og må tømme, andre produserer for lite og pumper i tillegg til amming for å øke produksjonen sin:) Mange å velge i som du ser:) Selv begynnte jeg å amme, med begge ungene mine, men uoverkommelige ammeproblemer gjorde at jeg relativt raskt gikk over til å kun pumpe og gradvis over til mme.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #8 Skrevet 17. oktober 2010 Okei:) takk for svar! Da venter jeg med å kjøpe pumpe:) HI
Frk Marge Skrevet 17. oktober 2010 #9 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg har brukt pumpe til begge mine jeg da Grunnen var såre enkel: jeg klarer ikke produsere nok melk! Med nr en hadde jeg et sykt barn som ikke kunne suge, så jeg pumpet meg for å opprettholde melka i håp om at jeg kunne amme etterhvert..., det gikk ganske dårlig, såvi fortsatt med pumping i noen mndog jenta mifikk mm og mme om hverandre på flaske. Med nr 2 gikk ting noe bedre, men jeg hadde fortsatt for lite melk, så jeg pumpet meg imellom amminstundene i håp om å øke produksjonen. Klarte å opprettholde mm-produksjonen til han var 11 mnd gammel, men de 6 siste mnd var det kun pumping, ikke amming, ford han nektet å ta brystet. begge mine har fått ca 50/50 med mm/mme takket være pumpe. Med førstemann leide jeg elektrisk pumpe,men nr 2 kjøpte jeg manuell aventpumpe. Begge deler funket forsåvidt greitt. Så for min del hadde jeg pumpe for å opprettholde og prøve å øke melkeproduksjonen. vet det er flere med med overskudd av melk som bruker pumpe både for å skaffe lager i fryseren og eventuellt levere melk til melkebanken.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #10 Skrevet 17. oktober 2010 Skjønner at man ikke skal ta for gitt at man kan amme.. Noen som ikke produserer melk i det hele tatt kanskje? Puppene mine har vokst en del, å så har jeg registrert en gang at det kom noe gjennomsiktig væske ut av den ene puppen!=o betyr det at det er melk der? HI
Frk Marge Skrevet 17. oktober 2010 #11 Skrevet 17. oktober 2010 Jada det er forstadiet på melkeproduksjonen din Har fått den smålekkingen fra ca i uke 20 alle 3 gangene jeg (er 38+5 med nr 3 nå). Har aldri hørt om noen som absolutt ikke har melk, men det er desverre en del av oss som ikke klarer å få nok uansett hva vi gjør av innsats, følger av ammeråd, får hjelp til tillegging og ja... you name it... sukk! For min del var det riktig å gjøre alt jeg kunne for å kunne se meg selv i speilet, for andre er det mer riktig å kaste inn håndklet for å ikke gå på veggen. Ingen fasit her på hva som er rett å gjøre... Håper det går lettere denne gangen Ny far, nytt barn og nye muligheter
tine0810 Skrevet 18. oktober 2010 #12 Skrevet 18. oktober 2010 For meg var pump et must, og veldig fornøyd med Avent sin elektriske. Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt pumpen, så den var i hus....men vent med å åpne den...så kan du jo bare bytte den hvis du ikke trenger den!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #13 Skrevet 18. oktober 2010 nei. har 3 barn,å aldri brukt brystpumpe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå