Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Hva gjør vi nå?? Begge er studenter, jeg har et barn fra før og f¨r utvidet overgangsstønad. Vi har vært sammen i 6 måneder, men bor ikke sammen. Han vil beholde, til og med gifte seg med meg. Det jeg er redd for er økonomien. Må en av oss, da meg, avbryte studiene pga graviditeten? Det er ikke planlagt, men han er så glad og jeg også egentlig! Abort hadde ikke vært tale om uansett. Noen som vet noe om det økonomiske her? Vil jo da ha termin i sommer, og begge har ett år igjen etter sommeren, altså to år med dette året.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 Sjekk med lånekassen ang. foreldrestipend og forsørgerstipend. Du kan jo få foreldrestipend i 44(?) uker, hvis du har lyst å være hjemme med barnet, men da troooor jeg det blir regulert i forhold til OS. Du kan jo også velge å fortsette med siste året, og få vanlig stipend. Uansett, så gjør du lurt i å søke deg inn for neste år. Veldig viktig at du ikke sier nei til skoleplass, men tar permisjon!!!!! Har store forskjeller å si når det gjelder diverse rettigheter!! Engangsstønad får du vel antar jeg og det hjelper jo godt på (ca 35000). Sjekk i allefall NØYE både med lånekassen og nav. Bruk god tid på å planlegge økonomien. Har erfart at man kan få forskjellige svar fra forskjellige kundebehandlere, så vær derfor kjempenøye! Det står veldig mye på hjemmesidene til lånekassen og nav, les mye og nøye der! Gå gjennom lover, dobbeltsjekk, osv. Alt ordner seg til slutt! Dette vil dere nok godt få til!!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg og mannen min er også begge studenter og ble (hold deg fast) PLANLAGT gravide. Vi syns det er helt supert å kombinere foreldrerollen med en fleksibel studenthverdag. Det kommer jo selvfølgelig an på hva du / dere studerer. Mannen min skal bli ingeniør, så han har derfor en lite fleksibel timeplan - mens jeg studerer samfunnsfag og derfor kan legge opp dagene slik det passer for oss. Vi syns ikke det er noe problem økonomisk (får foreldrestipend, bostøtte, barnebidrag og skal etterhvert søke om "barnehagestøtte" - kommer ikke på hva det heter). Vi spiser hva vi vil til middag, shopper i helgene, koser oss med diverse aktiviteter og lever veldig normalt. Leier riktignok en leilighet, og har en OK bil. Du kan jo søke om bostøtte dersom det blir nødvendig. Gratulerer med graviditeten!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 mente selvfølgelig barnetrygd, ikke barnebidrag. Hilsen meg over her.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Når babyen blir født så blir du ikke lenger regnet som aleneforsørger selv om dere ikke har boddd sammen i 12 mnd. Så da mister du dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn, overgangsstønad osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå