Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Vi har barn fra 2 til 9 år. Ca 1 kveld i uken bruker mannen og jeg å dele en flaske vin til et måltid. Noen ganger er de eldste barna opp og spiser sen middag med oss og ser film, og da kan vi ta ett glass mens de er våken som vi bruker lang tid på å drikke. Altså bare nipper til. De har spurt hva det er, fått lukte på osv, og vi sier bare at det er voksendrikke som barn ikke har lov til å drikke før de er 18 år. Helt greit, de later ikke til å bry seg om det. På middagsbesøk og sånt der det blir servert alkohol er det vanlig at en av oss tar 1-2 glass vin og den andre kjører, vi bytter på hvem av oss. Vi klarer selvsagt å kose oss uten vin, noe vi har gjort i svangerskapene, ammeperioden osv, da har ikke jeg rørt alkohol, og han har nesten ikke drukket han heller. Men, vi er glad i selve smaken av vinen og synes den kompletterer et godt måltid og vil derfor gjerne ta disse få glassene selv om vi har barna hjemme. Vi tenker slik at ja, det kan skje noe slik at en av oss må på legevaktene eller noe sånt, men risikoen for det er minimal og det finnes taxi her vi bor. Jeg hadde i hvertfall ikke vært flau over å lukte litt vin, men jeg burde kanskje det? Vi ser det jo an, slik at dersom f.eks er av barna vil få falsk-krupp i løpet av natten, vi vet det går mye omgangssyke osv så holder vi oss unna alkohol. Ser mange mener man ikke bør drikke alkohol når man har omsorg for barn. Mener dere at vi er uansvarlige da siden begge to kan finne på å drikke opp til 2 glass vin? Eller er vi helt normale?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Vinflasken vi deler er altså på kveldstid etter at barna er i seng, vi spiser da sen middag. HI
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 JEG mener dere er helt normale, men her på Bim/Dib er dere sikkert verdens verste foreldre og skulle aldri hatt barn....
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Næsj. Ganske normalt, sjelden særlig problematisk.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 Syns dere høres veldig normale ut jeg, vi tar oss ett glass vin ett par ganger i måneden til maten vi også.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Helt normalt. Bare her inne på dib at 1-2 glass vin tilsvarer omsorgssvikt.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #7 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg synes dere høres helt normale ut, jeg..bortsett fra at du lar fjaseinnlegg her inne få deg til å føle deg uansvarlig over noe så smått, da:)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #8 Skrevet 17. oktober 2010 Ikke uansvarlig. Hadde dere drukket dere fulle, hadde det vært noe annet. Om noe mot formodning skulle skje med dere eller en av barna, så er det sikkert en nabo som kan kjøre evnt til legevakt eller noe. Ingen av oss er noe spesielt glad i øl og vin, men kanskje en gang i året har vi lyst på en iskald øl, og da deler vi maks en. Synes ikke det gjør noe..
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #9 Skrevet 17. oktober 2010 De fleste jeg kjenner kan kose seg med et glass eller to sammen med barna...og slik er vi også Jeg må innrømme at jeg ikke syns det gjør noe at barna ser at voksne drikker vin eller øl (uten at en blir fulle). Vi koser oss ofte med et glass vin i helgene. Som regle etter at barna er i seng, men er de våkne litt lenger enn vanlig så bryr jeg meg ikke om det heller. Så syns dere er ganske normale jeg:) Er vel like vanlig å ikke ta seg et glass, men...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #11 Skrevet 17. oktober 2010 Dere er supre! Viser at kan kose seg i hverdagen og nyte livet.' Fortsett slik:)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #12 Skrevet 17. oktober 2010 Takk, det var godt å høre Vi føler oss ganske normale og forsvarlige. Det hr hendt at ett av barna har våknet når vi har drukket, men vi blir jo aldri full eller noe sånt, knapt nok litt brisen, og klarer fint å trøste og ordne opp uten at det later til at barna reagerer på at vi har inntatt noe alkohol. Kan forstå at de som er vokst opp med alkoholikere og sånt er skeptisk, men folk flest klarer jo å begrense seg, og jeg tenker at nå får barna lære at alkohol er noe man drikke for å kose seg ekstra med mat. Ikke noe man trenger å hyle nedpå for å bli full. Vet ikke om det er fornuftig eller ei? Altså at de vokser opp med å se foreldre som drikker, men drikker veldig lite og endrer oppførsel minimalt. HI
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #13 Skrevet 17. oktober 2010 Helt normale, vil jeg si. Vi tar oss fint et glass eller to i ny og ne og jeg gleder meg til jeg kan gjøre det igjen når nestemann har kommet til verden. Har vokst opp i et hjem der det var naturlig, avslappet forhold til alkohol. Det var noe de voksne kunne kose seg med. Ser personlig ikke noe helst problemer med det. Skulle noe i verste fall skje og man må til legevakt el så går det an å ta en taxi, som HI skriver. Kos dere med vinen:)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #14 Skrevet 17. oktober 2010 Helt normalt. Vi drikker nok mer enn det dere gjør og i vår omgangskrets og familie er det helt normalt.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #15 Skrevet 17. oktober 2010 Så flott at du og mannen din kan kose dere sammen!!! Dere er ingen dårlige foreldre av den grunn Det er HEELT normalt. Fortsett å kos dere med både god mat og god vin Det gjør hvertfall jeg og mannen min <3
Cat.68 Skrevet 17. oktober 2010 #16 Skrevet 17. oktober 2010 Det synes jeg ikke dere er, jeg tenker som dere.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #17 Skrevet 17. oktober 2010 Nei, jeg syns ikke dere er uansvarlig. Men det betyr ikke at vi hadde ønsket å gjøre det samme
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #18 Skrevet 17. oktober 2010 Helt normalt i min oppvekst, vennekrets og hjem iallefall Må si jeg er sjokkert over at alle har svart deg det da. Ikke vanlig her inne!
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 17. oktober 2010 #19 Skrevet 17. oktober 2010 Er vokst opp med foreldre som hadde slikt normalt sunt forhold til alkohol som dere, og har blitt en person som også kan nyte alkohol uten å bli fulle. Har planer om å videreføre de holdningene til mine egne barn også, slik at de kan se at man kan nyte et glass rødvin uten å bli amøbe dritings.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #20 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg syns det er uansvarlig,spesiellt når du skriver "blir knapt nok brisen". Om det er smaken på vinen du liker,så hvorfor ikke velge alkoholfri. Min mening er at minst 1 viksen skal være helt edru når det er barn i hus. Det praktiserer jeg her hjemme.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #21 Skrevet 17. oktober 2010 ja, for smaken på alkoholfri er kjempe god!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #22 Skrevet 17. oktober 2010 Tja. Hvorfor må 1 voksen være helt edru når det er barn i hus, 23:21? De drikker jo ikke så mye at de ikke klarer å ta vare på barna. Om det er sikkerhet, om noe skulle skje du tenker på, så lurer jeg på hva du tenker om meg og kjæresten min, som ikke har bil for øyeblikket! Har heller ikke planer om å kjøpe oss en ny på en stund! Men til deg, HI, så virker dere ut som en normal familie. Som de fleste jeg kjenner, gjør! Men du motsier deg vel selv med å først skrive i innlegget at dere kan drikke vin foran barna ved sene middager, og så kommentere rett under at dere drikker etter at barna er i seng!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #23 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg synes bare at det så ut som om jeg mente at vi deler en falske vin til vanlige middager, og ville rette det til at jeg mente at vi drikker vin på kvelden. I det siste får de store barna av og til være med på sene middager, og da drikker vi et lite glass når de er våken. Og resten når de har lagt seg Ser at det virker litt rotete ja. Takker for mange svar, og slår meg til ro med at vi da er ganske normale. Ang alkoholfri vin, så smaker det ikke godt i det hele tatt, og i hvertfall ikke som vin.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #25 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg kan faktisk ikke skjønne hvorfor jeg skal forklare meg. Jeg syns ikke barn og alkohol passer i samme hus. Jeg syns barna fortjener å kunne bli møtt av en edru voksen om det skulle være noe. Jeg klarer å la være å drikke når barna er hjemme,det er ikke så vanskelig. Hvorfor må jeg forsvare mitt standpunkt? 23:21 (tror jeg jeg var lenger oppe)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå