Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Piken vår 6 mnd nå hadde nyrebekkenbetennelse når hun var 2 mnd. Vi ble innlagt på sykehuset med 3 dager intravenøst antibiotika og 7 dager hjemme på antibiotika. Har ikke gitt utslag for UVI på senere urinprøver. Madag var vi å tok ultraydbilder av nyrene og idag var mannen min hos legen for noe annet(for han selv da) og da kommenterte legen at han hadde fått ultralydbildene, da spurte mannen min om det var noe feil på dem og da sa han "nææ, d er litt vanskelig å si"....han skulle ringe oss imorgen! Nå sitter jeg som et nervevrak her med tåra i øynene...hva hvis noe er galt, noen som vet eventuelt hva som kan skje med nyrene etter nyrebekkenbetennelse?synes å huske at en av legene sa at de kunne forminske seg... hva i verstefall? er så redd!hun er mitt alt!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 ingen som har hatt nyrebekkenbetennelse?:S
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 finner desvere ikke noe nyttig på google om spedbarn og nyrebekkenbetennelse...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 ingen?beklager at jeg maser, men er så redd
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Google funker alltid: http://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/nyrebekkenbetennelse-pyelonefritt-2595.html Håper det står bra til med jenta di Forøvrig, det var utrolig uprofesjonelt av legen deres å sende mannen din ut døra med en slik beskjed.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #7 Skrevet 17. oktober 2010 22:46 : Tusen takk:) ja hun virker iallefall frisk, men nå ble jeg redd etter det mannen min kom hjem og sa:S synes også det var rart at legen bare sa det...huff, håper han ringer tidlig imorgen så vi får vite noe!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #8 Skrevet 17. oktober 2010 Dette var uproft av legen!!! Jenter har lettere for å få både UVI og nyrebekkenbetennelse, og det uten at det er noe galt. Det er ganske vanlig, og noen jenter får dette gjentatte ganger uten at noe fysiologisk er galt Sjelden de finner noe galt med urinveiene. Og når en tar UL av urinveiene, så er jo foreldrene med. Og en får snakke med en lege som er ekspert der og da. Fikk dere ikke det? Fastlegen er ikke eksperten. Tror du skal slappe helt av Dersom du hadde hatt en sønn, så kunne du kanskje ha blitt litt bekymret over den kommentaren til legen En gutt som får påvist UVI eller nyrebekkenbetennelse, må alltid til UL fordi det er ganske uvanlig at en gutt får dette. Grunnen er rett og slett forskjellen på gutter og jenter, sånn fysiologisk sett(utovertiss og innovertiss, og det der ).
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #9 Skrevet 17. oktober 2010 Tusen takk til deg også hun som tok UL av jenta vår sa absolutt ingenting til oss mens hu holdte på...enda jeg spurte, hu bare sa"ikke ha det så travelt" ...hun skulle gi bilda til en annen lege som kulle se på dem...:S vi skal forresten også til et annet sykehus(der vi var innlagt) å ta kontrasveske gjennom urinveiene for å se om alt er ok..og det mente han legen at vi måtte gjøre snart, og ikke vente til juletider(som vi har fått time)...så jeg er bekymra...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #10 Skrevet 17. oktober 2010 Noen få prosent av barn har en en reflux på urinveiene/nyrene. Det betyr at en lukkemekanisme ikke er ferdig utviklet slik at noe av urinen går opp igjen i nyrene når de tisser. Minstegutten min har dette og var innlagt med første nyrebekkenbetennelse da han var 3 mnd. Har det første året av sitt liv hatt 4 eller 5 innleggelser. 3 var nyrebekkenbetennelser de to siste gangene var de ikke helt sikre på om det var det pga antibiotikaen han har gått på forebyggende kunne kamuflere evt bakterier. Det ble tatt en undersøkelse med bilder, hvor de satt kateter og sprøtet inn kontrastveske. Dette viste en grad 2 på begge nyrer. Skalaen går fra 1-5, hvor ved grad 4-5 vurderes oprasjon. Vanlig behandling er forebyggende antibiotika ved tilbakevennende betennelser, og grad høyere enn 3. Som regel er dette ikke farlig og gir ingen varige men. De fleste vokser det av seg, gjerne før de er 1-2 år. Min lille har gått på forebyggende antibiotika daglig fra an var 5-13 mnd. Nå har han sluttet med denne medisinen. Ny kontroll neste mnd for å se om han har vokst det av seg og hvordan det står til, sist så de en fortørrelse på den ene nyren så det må visst følges opp, er litt bekymret men alle andre prøver har vært fine så langt, så satser på han er blitt frisk. De har ikke funnet arrvev etter alle betennelsene hos mini, det var visst bra, jeg vet ikke hva det innebærer. Har vært mye bekymret for han og det har vært tøft med mange innleggelser, men som regel er dette ikke en farlig tilstand som i kun svært få tilfeller krever langvaring behandlig eller oprasjon. Det er jo godt mulig dette er hva jenta di har.Det er vanligere hos jenter enn hos gutter. Det er viktig å være veldig obs på feber, gå raskt til legen og kreve at urinprøve sendes til dyrkning. Ha alltid urinposer i hus. Ved høy CRP, uten at de finner noe galt med ører/hals og liknende, skal dere henvises sykehuset for videre tester og behandling. Og vi fikk også beskjed om å ikke starte antibiotikabehandling før urinveisinfeksjon var utelukket. Hvis du vil så kan jeg finne frem det medisinske begrepet på tilstanden så kan du google det. Men snakk med legen først så du ikke bekymrer deg masse unødig. Lykke til med jenta di, håper ho er frisk:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå