Gå til innhold

Er det helt "ut" å feire barnebursdager hjemme??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår fyller 6 år snart, og mor er i full bursdagsplanlegging.

Alle burdagene hun har vært i til nå i år har vært på ulike lekeland med hoppeslott, ballbinger o.l, eller der foreldrene har leid f.eks gymsal og hatt hoppeslott, klovner, osv osv. I ene burdagen hun var i fikk til og med alle gjestene gaver. Ikke bare disse posene med godteri, men gaver i form av smykker o.l. Kjempeflott for ungene, ingen tvil, men jeg kjenner jeg blir svett i pengboka av bare å tenke på det. Jeg har overhodet ikke råd til bursdagsfeiring på et lekeland der det koster 150 kr pr barn. Eller leie gymsal, hoppeslott, klovner og kjøpe gaver til gjestene. HUn har jo selvfølgelig lyst til det siden "alle" andre gjør det.

Er lista lagt like høyt over hele linja i dette landet? Er det ingen som feirer bursdager hjemme lenger? Og er det virkelig så bra at man "forvenner" ungene til at bursdagene skal være så spektakulære? Vil de ikke forvente mer og mer for hvert år da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde 6 årsdag for eldstemann i vår, og det var stor stas selv om vi hadde det hjemme.

Skrevet

Vi har feiret første barne bursdag her i huset nå da eldste ble 5 år og vi hadde det hjemme.

Alle bursdagene hun har vært i har vært i lekeland ol.

Men jeg vet ikke hvor mye billigere det ble å holde den hjemme for det ble ganske mange utgifter der også som man ikke tenker på.

Gjest irismor
Skrevet

Søta er vel den eneste som ikke hadde bursdagen sin hjemme.

Hadde helst hatt bursdagen hennes hjemme men orket ikke. Sliter med en slitasjeskade og smertene er ganske intense.

Synes det er mest kos med hjemmebursdager, og det virker som om ungene ikke tenker på om det er borte eller hjemme bare det er gøy.

Lag noen morsomme leker og gjør det billig. :-)

Søta var i en bursdag hvor det var "fisking" men det var ikke alltid man fikk godtepose. En fikk en gammel sur sokk, noen en tom colaboks. Da gliste og lo de og stilte seg bakerst i køen for å fiske igjen. De som fikk "fisk" først ble nesten litt misunnelige fordi de ville fiske mer :-)

Skrevet

Det er koseligst å ha det hjemme!! Men jeg tror mange synes det er lettere å ha det ute+at mange sliter med plassmangel? Ikke stress, arranger en helt vanlig bursdag hjemme;) Det er stas å fiske godtepose;)

Skrevet

her feirer alle bursdagene hjemme. ser liksom ikke poenget med lekeland å alt d der. hva med å la ungene aktivisere seg selv litt. hva med de foreldrene som ikke har råd, selv har vi bra med penger, men jeg vet at det finnes mange der ute som ikke har mer enn at ting går rundt. hva med de? nei, stell til en super feiring hjemme til barnet ditt!

Skrevet

Her har det med at plassen er liten til full fest. Vi får plass til maks 10, da inkludert litt godvilje. Så da blir det det, ferdig med det. Nå blir han 7 neste år og jeg ser for meg at det blir vanskelig å velge hvem man skal be. Hvem fra klassen , hvem rundt av naboer? Jeg lurer på å invitere til utebursdag i et friområde her ute med bål og lavo neste år. For å slippe så himla mye kaos inne og rot og pes i tillegg til større frihet med tanke på antall gjester.

Tror mange ønsker å ha det utenfor huset pga tidsklemme og/eller liten plass + lite ork til å ha alt kaoset inne når barna blir litt eldre. Føler ikke at det er noe press i vår omgangskrets selv om vi har nok penger. Å gi gaver til gjestene blir litt vel ivrig, spør du meg, selv om de faktisk fikk med seg koppen de hadde drukket av (nillekopp i hardplast med tilhørende sugerør) i forfjor.

Vi bor i Stavanger.

Skrevet

Vi feiret bursdagene hjemme helt til han han begynte på skolen. Vi har rett og slett ikke plass. Pga årstiden så kan vi ikke ha det ute heller.

De er nesten 20 gutter i klassen, og ikke alle er helt lette å ha med å gjøre. (kaster møbler, hopper på matbordet og svinger med snurrebassen... osv)

De bursdagene som gutten min har hatt det gøyest i er faktisk de bursdagene det har vært feiret hjemme hos barna. Så ser ingen grunn med å ha det andre steder så lenge man har plass og ikke 20% av ungene har atferdsproblemer.. ;)

Skrevet

Jeg synes trenden er spinnvill!

Nå har vi så langt bare feiret 2 bursdager for lille snupp, men det ligger langt inne å gjøre sånne ting, selv om vi har råd til det.

Vi satser på utebursdager (midtvinters). Så lang har det falt i smak både for voksne og barn (så vidt jeg vet).

Skrevet

Hvor bor du? Blir nysgjerrig :-) Her er det ikke vanlig å feire bursdagen borte fra hjemmet i den alderen, i klassen min (var lærer for en førsteklasse) var det en gutt som feiret på lekeland.

Skrevet

Sist frøkna her fylte år, så hadde vi tur-i-skogen-bursdag. DET var stas, det! Knallsuksess! Bål, grille pølser, kake og saft. Masse frilek, ingen organiserte aktiviteter i det hele tatt, bortsett fra en skattejakt. Barna måtte selv gå og lete opp godteposene sine. Så hvis du har mulighet for noe lignende, så synes jeg en sånn bursdag passer godt.

Skrevet

Bor i Nordland. Akkurat her vi bor er iallfall trenden det at man skal feire på lekeland, badeland, osv osv. Klovner, hoppeslott, godter, gaver osv osv.

Blir som sagt helt svett i pengboka. Selvfølgelig koster det litt å feire hjemme også, med pølser ellr pizza, kaker, brus osv. Men jeg nekter å tro at det blir like dyrt som det blir f.eks på et lekeland der det koster 150 kr pr barn. Skal du invitere hele klassen på 20 barn så koster jo bursdagen 2500 kr bare der. + at man skal ha kake med. Og gjerne et familieselskap også (for man inviterer vel ikke besteforeldrene på lekeland eller?) ;)

Nei, jeg synes det går litt over styr jeg, når det nærmest blir kamp om å lage det dyreste og mest spektakulære bursdagsselskapet.

Skulle gjerne feiret dagen hennes ute med bålkos og grilling. Hun har bursdag i november, så det er kanskje vanskelig å planlegge? Plutselig høljeregner det, og jeg er ikke så god til å tenne bål at det gjør noe, iallfall ikke i regnvær ;)

Ikke det at vi nødvendigvis har så kjempestor plass vi heller. Men ifjor inviterte vi 15 stk, og alle kom. Det var et forferdelig leven, men kjempe morsomt også. Det var jo ikke lenge de satt ved bordt for å spise alle sammen. Og de lekte på begge soverommene der lekene er. Så tenker jeg gjør det likedan i år. Så får lekeland være lekeland inntil videre. Ungene må jo bli lei av å være der óg tilslutt.

Men tips til leker o.l for en gjeng 6 åringer mottas med stoooor takk =)

Skrevet

Det avhenger vel kanskje av hvor hen i landet man er. Her er vi 45 km vekk fra en storby (om noen byer i Norge egentlig kan kalles det), og her feires alle bursdager hjemme hos bursdagsbarnet - gudskjelov.

Men ser at nevøene mine som bor i storbyen blir invitert på bowling, lekeland osv osv.

Glad vi slipper det.

Skrevet

Vi feiret hjemme selv om vi leier en bitteliten leilighet. ikke råd til å ha det ute. Og egentlig syns jeg ikke det burde være nødvendig.

Skrevet

Har hatt alle bursdagene hjemme hittil, og kommer nok til å ha 6-årsdagen i desember her også. Syns sånne lekeland etc er rimelig upersonlige opplegg...

Her har de fleste det hjemme. Jeg er lærer og har mulighet til å låne personalrommet vårt og gymsal etc. Gjør kanskje det når de blir litt større.

Skrevet

Jeg bor også i Bergen og her har trenden vært å feire ute, men så et år hadde vi besøket hjemme, og dermed startet vi en ny trend. :-)

Jeg tror nok at mange foreldre føler seg presset til å feire ute, for etter at vi hadde besøket hjemme har også alle andre hatt besøk hjemme.

Du kan vel kanskje arrangere noe via jobben? Er jo mange som har lokale tilgjengelig enten via borettslaget/sameiet eller via jobben.

Jeg kjenner f.eks. en familie som hvert år arrangerer badebesøk, siden de har tilgang til basseng.

Gjest irismor
Skrevet

Når jeg var liten (mange mange år siden) så hadde vi filmbursdag hjemme. Fattern leide film og muttern disket opp med popcorn i små boller, brus i pappbeger med sugerør, gele i plastbegere og små godteposer. Vi storkoste oss og hadde det knallfint.

Skrevet

Her har alle feiret hjemme hittil, de som har Svære hus. Vi har en leilighet på 70kvm og velger derfor å feire ute på lekeland, bowling eller go kart.

Jeg blir også nervøs av så mange barn, klarer ikke prate med dem, og føler jeg får prestasjonsangst.

Skrevet

jeg har hatt utebursdag for jenta mi hvert år,og like populært hver gang...det blir ikke kostbart om du vet hvor mange som kommer.

jeg feiret 7årsdagen til jenta mi for 1mnd siden,og da hadde vi det i skogen,vi lagde bål så grillet barna sine egne pølser og de grillet marsmalows8kjempe populært),og vi hadde brus og godteposer.

hun har pleid å ha saft de kan velge rød el gul saft(aldri vært etterlyst brus og hun har ikke pleid å ha godteri...

det har holdt med marsmallows og boller...

og du trenger ikke underholde barna de fikser det selv...

vi brukte ikke tid på gaveåpning da,jenta mi kun fikk penger etter eget ønske som gikk til veledig formål...synes det blir press på barna og foreldrene om de skal gi alle gjestene gaver og skal ha det på lekeland osv...

Skrevet

Vi hadde ein knallsuksess av ein 5-årsdag her heime for tre veker sidan...

9 fire-femårige gutar. Dei var først veldig opptatt med å leike på rommet til bursdagsbarnet og med togbana i stova. Etter gåveopnig fekk alle lage sin eigen pizza (dei fekk kvar sin klump med deig som dei fekk trykke ut, og så hadde vi pizzasaus, kjøttdeig, ost, ananas, løk og paprika i skåler på bordet). Dei leikte vidare mens vi steikte pizza.

Deretter åt dei bittelitt pizza kvar (hadde nesten ikkje tid, dei var så opptatt med å leike), og så var det popcorn, muffins og fruktspyd til dessert. Like før besøket var ferdig fekk dei kvar sin saftis.

Og dei fekk faktisk ei "gåve" og. Vi tok bilete av alle ungane når dei laga pizza, og pappaen min (som elskar duppedittar og som hjalp til med besøket sidan eg låg med over 39 i feber) hadde med ein liten printer. Så alle ungane fekk med seg eit bilete av seg sjølv heim. Og resten av pizzaen sin i ein pose :o)

Vi hadde nokre selskapsleikar på lur, men det var ikkje behov for dei i det heile tatt, ungane hadde det så supert saman at vi ikkje ville forstyrre.

Skrevet

Vi bor i Bærum, og mange av foreldrene til barna i barnehagen til barna er ganske så pengesterke. Gutten min er 4 år og har det siste året vært i MANGE bursdager. Og ALLE har blitt feiret hjemme! Og det har vært sånne "gammeldagse" bursdager som vi er vant med fra da vi var små. Pølser, pizza, kake, fiske godtepose etc.

Ingen har vært på lekeland, hoppeloppeland etc.

Så hos oss er det i hvert fall ikke vanlig med slike bursdager!

Skrevet

jeg bor på Vestlandet, og det er ikke så vanlig å feire andre steder enn hjemme. Barna synes det er morsomt å feire hjemme, og hvis noen vil feire et annet sted er det også morsomt.

Bursdag er GØY for barn, uansett hvor det feires.

det er vel bra med litt variasjon også, så hvis alle andre feirer ute, blir det ekstra fint å få komme hjem og feire det hos dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...