Gå til innhold

Hvem skal ha sykt barn dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barnefar skal hente i barnhagen den dagen (samvær fra ene dagen til andre), er det da han eller mor som skal hente barnet hvis barnet blir sykt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere delt sykt barn dagene?

Dette bør dere ordne en skriftlig avtale på.

Skrevet

Jeg mener at den skal passe barnet som det står i avtalen at skal passe barnet, dvs far på hans samværsdager, og mor på hennes dager. Hvis sykdom medfører at barnet må hentes i barnehagen, så er det far som må hente. Hvis far ikke kan, og det er hans samværsdag, så må han skaffe alternativt pass.

Barns behov for omsorg faller ikke bort selv om barnet er sykt. Barnet har rett til omsorg fra begge foreldrene. Barnet skal ikke måtte leveres friskt, velstelt og fornøyd til samværsforelder. Sykdom er en del av livet, og det er vanlig at småbarn er ofte syke. Sykdom er ikke noe som samværsforelder eller fedre må forskånes fra.

I samsvar med det jeg sier, så har samværsforeldre også rett til å være borte fra jobben på grunn av sykt barn, så lenge det er en samværsavtale med barnet. Egenmeldingsdagene fordeles i samsvar med prosentfordelingen av omsorg. Ets har far samvær 10 dager i måneden, så har far rett til 30 % av kvoten for egenmelding på grunn av sykt barn.

Og i samsvar med det jeg sier, så har "den som til enhver tid har omsorgen for barnet", det vil si far når barnet er hos far, og mor når barnet er hos mor, rett og plikt til å bringe barnet til lege ved akutt sykdom. Dette ble tatt inn i barneloven i sommer. Før sa loven at begge foreldrene måtte samtykke til helsehjelpen men nå er lovteksten endret slik at det er samsvar med etablert praksis.

Så spørs det om alle mødre er komfortable med at barnefar skal ha ansvaret for barnet når det er sykt, hvis ikke samarbeidet med barnefar er godt og barnet har en god relasjon til barnefar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...