Gå til innhold

Storesøsken i 2-3 års alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter nr 2 snart og storesøster er 2 år. Er spent på hvordan hun vil reagere... Noen med erfaring? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår ble storebror en måned før fylte tre. Han reagerte veldig lite, av og til litt irritert over å ikke kunne få oppmerksomheten min akkurat på sekundet men da var det meg han var sutrete mot.

Skrevet

Vi har en gutt som ble 3 år en mnd etter nr 2 ble født, å det er nå 8 uker siden, å det har ikke vært en eneste sjalu reaksjon. Han er bare veldig kosete og opptatt av lillebroren sin:) Å hvis han er frustrert over at lillebror skriker mye (han har kolikk så det er jo helt utrolig at ikke storebror har reagert mot babyen..) så går det utover meg eller pappaen.

Skrevet

Eldstemann ble storebror da han var 2 år og 9 mndr, svært lite sjalusi. Har gått helt utrolig bra :-)

Venninnen min har hatt mer problemer, datteren hennes var 2 år og 2 mndr da hun ble storesøster, og har vært mye sjalu. Tror faktisk at de 7 månedene har mye å si for forståelsen av hele storebror/søstergreia, at min datters venninne er for liten til å forstå at hun må vente noen ganger osv.

Skrevet

Storebror her var 2,5 år da vi fikk minstemann.

Han var ikke sjalu i starten, men skulle alltid vise masse o.l. akkurat når jeg MÅTTE amme;)

Ellers reagerte han mest med at lillebror var dum etter at lillebror begynte å gå, ta leker o.l. Da var han ikke like søt og skjønn som han syntes da han var baby;)

Skrevet

Har 23 mnd og 2 år og 2 mnd, og ikke noen sjalusi noen av gangene. Tror ikke alder har noe å si her, men dels personlighet på barnet, og dels hvordan man selv er med barna sine. Foreldre som behandler barnet som verdens midtpunkt og alltid slipper alt de har i hendene hver gang barnet sutrer litt, vil ha dem med i lek osv, sliter nok mye mer med sjalusi enn foreldre som lar barnet vente litt og oppfordrer det til å klare selv. Denne teorien stemmer også veldig godt i praksis synes jeg. De venninnene som dullet veldig mye med førstemann slet mye med sjalusi, de som ikke gjorde det slapp mye billigere unna. Med få unntak på begge sider.

Skrevet

Jenta vår var 20 mnd da hun ble storesøster. Hun syntes ikke at det var noe gøy når jeg ammet lillebroren, da kunne hun finne på å slå han på hodet.

I går sa hun at lillebroren bare kunne gå vekk, at at kunne reise til farmor og farfar, for her skulle bare hun, mamma og pappa være....så hun er nok ikke helt fortrolig med storesøsterrollen enda, men stort sett så går det bra. Men jeg stoler ikke på henne for plutselig kan hun finne på å daske til han fremdeles, så jeg må liksom være der hele tiden for å passe på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...